e-Pedagogium 2004, 4(4):11-17
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti současných českých učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny postupem dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic jednotlivých nakladatelství není vyrovnaná a pohybuje se v rozmezí od 38,66 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 53,89 bodu (nakladatelství PRODOS). Při hodnocení je zahrnut také koeficient hustoty numerických údajů, který je nízký, a také zatížení textu opakovanými pojmy, jehož vyšší hodnoty snižují náročnost učebnice.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, metoda hodnocení, celková obtížnost textu, syntaktický faktor, sémantický faktor
INNOVATION OF THE EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six actual Czech biology textbooks for the sixth year of the primary education. The evaluation method was realized according to PLUSKAL. Obtained results of the text difficulties show textbooks of different publishing companies made from 38,66 points (SCIENTIA publishing company) to 53,89 points (PRODOS publishing company). The density of numerical data is very low. The load of the text by repeated terms was evaluated, too. Higher values signify lower text difficulty.
Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulty, total text difficulty, syntactic factor, semantic factor
Zveřejněno: 1. srpen 2004 Zobrazit citaci
Reference
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
- ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha : SPN, 1983. 84.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.