e-Pedagogium 2004, 4(4):42-49
FACULTY TEACHER - MENTOR
- Katedra českého jazyka a literatury PdF UP v Olomouci
- Základní církevní škola sester voršilek v Olomouci
At first the article concerns the position and defines the role of the mentor in the system of preparing teaching profession students. In the second part on common level essential are presented and necessary qualities of a mentor. There are also tasks defined the mentor has to deal with and showes the styles of a work with students. The goal of the article is not only to show necessity and difficulty of mentor's function but also to give them a hint to the self-reflection.
Keywords: Teacher-mentor, career order, pedagogical teaching practice, features and tasks of mentor, styles of leading pedagogical teaching practice
Published: August 1, 2004 Show citation
References
- BALCAROVÁ, A. Potřeba vymezení požadavků na další vzdělávání fakultního učitele. In Pedagogická praxe. Praha : PedF UK, 2003, s. 149-152. ISBN 80-7290-105-2.
- BĚLEHRADSKÁ, J. et al. Praktická příprava studentů učitelství. Liberec : TU v Liberci, 2001. 58 s. ISBN 80-7083-574-5.
- BITLJANOVÁ, V., EDWARDS, S., PEKAŘOVÁ, I. Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec : TU v Liberci, 2000. 70 s. ISBN 80-7083-423-4.
- Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 74 s. ISBN 80-85931-56-7.
- KORDA, J. Co může udělat škola pro začínajícího učitele. In RAAdce učitele. Praha : Josef Raabe, 2000, oddíl B 5.3, s. 1-19. ISBN 80-86307-06-9.
- PERCLOVÁ, R. Role fakultních učitelů. In Pedagogická praxe - praxeologie. Praha : PedF UK, 1997, s. 58-61. ISBN 80-86039-15-3.
- PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok: vedení pedagogické praxe. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2002. 69 s. ISBN 80-7194-433-5.
- VORÁLKOVÁ, J., TILINGER, P Osobnost fakultního učitele. In Pedagogická praxe. Praha : PedF UK, 2003, s. 142-145. ISBN 80-7290-105-2.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.