e-Pedagogium, 2004 (roč. 4), číslo 3
Články
Renesancia projektovej metódy v prírodovede na 1. stupni základnej školy - modely experimentálnej výučby
Renáta Bernátová, Milan Bernát
e-Pedagogium 2004, 4(3):5-12
Príspevok sa zaoberá možnosťami aplikácie projektovej metódy na 1. stupni základnej školy. Uvádza modely vyučovacích hodín na báze navrhnutého inovačného experimentálneho systému vyučovania prírodovedy na 1. stupni základnej školy aplikujúceho projektovú metódu vo vyučovacom procese.
Renesancia projektovej metódy v prírodovede na 1. stupni základnej školy - výsledky experimentálneho výskumu
Renáta Bernátová, Milan Bernát
e-Pedagogium 2004, 4(3):13-21
Príspevok sa zaoberá možnosťami aplikácie projektovej metódy na 1. stupni základnej školy. Uvádza výsledky výskumu z aplikácie navrhnutého inovačného experimentálneho systému vyučovania aplikujúceho projektovú metódu vo vyučovacom procese prírodovedy na 1. stupni základnej školy.
Výuka multimedií a multimediálních technologií v učitelství informatiky
EDUCATION OF MULTIMEDIA AND MULTIMEDIA TECHNOLOGIES IN EDUCATION OF INFORMATICS' TEACHERS
Marek Čandík, Štefan Chudý
e-Pedagogium 2004, 4(3):22-32
Multimédia a multimediální technologie nacházejí v současnosti široké uplatnění. Článek popisuje klasifikaci multimediálních technologií, multimediálních služeb a multimediálních kompoment, které se v současnosti používají. Výuka multimédií a multimediálních technologií je začleněna do studia učitelství informatiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně jako jeden ze specializovaných technických předmětů, který nachází široké uplatnění v pedagogice.
Hospitace v primárním školství
PRIMARY EDUCATION - SITTING IN THE CLASSES
Jarmila Honzíková
e-Pedagogium 2004, 4(3):33-44
Příspěvek se zamýšlí nad úrovní současné vzdělávací politiky v ČR, zabývá se možnostmi hodnocení výchovné a vzdělávací práce učitelů, nad profesními kompetencemi pedagogů a nad možnostmi zlepšení těchto kompetencí. Pojednává o hospitacích jako jednom z možných prostředků kontrolní práce řídících pracovníků škol a školských zařízení.
Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod
EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH TO NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2004, 4(3):45-54
V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol pomocí dvou metod - dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a pomocí metody dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic pomocí obou metod se pozvolna zvyšují od 6. ročníku po 9. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 29,65 a 30,12 bodu po 34,31 a 35,10 bodu. Nižší variabilita byla ve většině hodnocení zjištěna podle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To ukazuje na vhodnější použití této metody.
Metody tzv. blended learningu (úvod do problematiky)
BLENDED LEARNING MODELS
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2004, 4(3):55-59
Tento článek je zaměřen na popis modelů tzv. blended learning (Purnima Valiathan) a analyzuje různé úrovně a pojetí tohoto "smíšeného vzdělávání".
Některé možnosti využití elektronických zdrojů v procesu školní i mimoškolní edukace
IDEAS FOR IMPLEMENTATION OF ELECTRONIC SOURCES IN FORMAL AND INFORMAL SYSTEMS OF EDUCATION
Jiří Zlámal
e-Pedagogium 2004, 4(3):60-75
Využití elektronických zdrojů pro zkvalitnění výuky.Autor se v textu zabývá některými možnostmi využití elektronických zdrojů v procesu školní i mimoškolní edukace s cílem jejího zkvalitnění. Popisuje současné možnosti počínaje využitím elektronického textu a následně uplatněním multimediální výuky a elektronických diskusí. Stranou nezůstávají psychologické bariéry provázející využití moderních metod. Důraz je kladen na posílení role žáka v pedagogickém procesu a jeho aktivní zapojení se do něj.
Recenze
Word-formation in English
Blanka Babická
e-Pedagogium 2004, 4(3):76-77
Cvičení pro sopránovou flétnu
Lucie Černohousová
e-Pedagogium 2004, 4(3):78-79
Rehabilitace orofaciální oblasti
Ludmila Chlupová
e-Pedagogium 2004, 4(3):80-81
Historická antropologie. Vývoj. Problémy. Úkoly
Jaroslav Šotola, Andrea Krejčí
e-Pedagogium 2004, 4(3):82-85
Výtvarná výchova a mody její komunikace
Vendula Kůtová
e-Pedagogium 2004, 4(3):86-87
Technické kreslení jako nepostradatelný dorozumívací prostředek
Jiří Nevima
e-Pedagogium 2004, 4(3):88-89
Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase
Jaroslava Podškubková
e-Pedagogium 2004, 4(3):90-91
Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností
Petra Řepová
e-Pedagogium 2004, 4(3):92-93