e-Pedagogium 2004, 4(3):45-54

EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH TO NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 22 actual Czech biology textbooks for the sixth, seventh, eighth and ninth year of the primary education. Evaluation methods were realized according to NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL and according to PRŮCHA. Obtined results of text difficulties slowly increased from 29,65 points and 30,12 points to 34,31 points and 35,10 points. Lower variability was achieved by method NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. It shows that this method is more suitable for the evaluation of biology textbook difficulties.

Keywords: Biology textbooks, evaluation methods of the text difficulties, text difficulty, syntactic factor, semantic factor

Published: June 1, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2004). EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH TO NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS. e-Pedagogium4(3), 45-54
Download citation

References

  1. BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
  2. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  3. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
  4. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 80.
  5. ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
  6. ČERNÍK,V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87.
  7. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152
  8. DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
  9. DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
  10. GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
  11. HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
  12. HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1998. 87.
  13. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
  14. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek03.htm
  15. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
  16. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 4. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/clanek07.htm
  17. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
  18. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2003/clanek01.htm
  19. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 4. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped4.2003/clanek02.htm
  20. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ pomocí 2 metod. e-Pedagogium (on-line), 2004, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/clanek04.htm
  21. HRABÍ, L. Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ pomocí 2 metod. e-Pedagogium (in press)
  22. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142.
  23. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  24. KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  25. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  26. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
  27. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  28. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
  29. KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
  30. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
  31. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha : Fortuna, 1997. 94.
  32. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha : Fortuna, 1999. 77.
  33. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
  34. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  35. PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
  36. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  37. SCHMIDT, H. J., Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, č. 9. 50-52.
  38. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.