e-Pedagogium, 2004 (roč. 4), číslo 3

Články

Renesancia projektovej metódy v prírodovede na 1. stupni základnej školy - modely experimentálnej výučby

Renáta Bernátová, Milan Bernát

e-Pedagogium 2004, 4(3):5-12  

Príspevok sa zaoberá možnosťami aplikácie projektovej metódy na 1. stupni základnej školy. Uvádza modely vyučovacích hodín na báze navrhnutého inovačného experimentálneho systému vyučovania prírodovedy na 1. stupni základnej školy aplikujúceho projektovú metódu vo vyučovacom procese.

Renesancia projektovej metódy v prírodovede na 1. stupni základnej školy - výsledky experimentálneho výskumu

Renáta Bernátová, Milan Bernát

e-Pedagogium 2004, 4(3):13-21  

Príspevok sa zaoberá možnosťami aplikácie projektovej metódy na 1. stupni základnej školy. Uvádza výsledky výskumu z aplikácie navrhnutého inovačného experimentálneho systému vyučovania aplikujúceho projektovú metódu vo vyučovacom procese prírodovedy na 1. stupni základnej školy.

Výuka multimedií a multimediálních technologií v učitelství informatiky

EDUCATION OF MULTIMEDIA AND MULTIMEDIA TECHNOLOGIES IN EDUCATION OF INFORMATICS' TEACHERS

Marek Čandík, Štefan Chudý

e-Pedagogium 2004, 4(3):22-32  

Multimédia a multimediální technologie nacházejí v současnosti široké uplatnění. Článek popisuje klasifikaci multimediálních technologií, multimediálních služeb a multimediálních kompoment, které se v současnosti používají. Výuka multimédií a multimediálních technologií je začleněna do studia učitelství informatiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně jako jeden ze specializovaných technických předmětů, který nachází široké uplatnění v pedagogice.

Hospitace v primárním školství

PRIMARY EDUCATION - SITTING IN THE CLASSES

Jarmila Honzíková

e-Pedagogium 2004, 4(3):33-44  

Příspěvek se zamýšlí nad úrovní současné vzdělávací politiky v ČR, zabývá se možnostmi hodnocení výchovné a vzdělávací práce učitelů, nad profesními kompetencemi pedagogů a nad možnostmi zlepšení těchto kompetencí. Pojednává o hospitacích jako jednom z možných prostředků kontrolní práce řídících pracovníků škol a školských zařízení.

Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod

EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH TO NINTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION BY TWO METHODS

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2004, 4(3):45-54  

V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol pomocí dvou metod - dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a pomocí metody dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic pomocí obou metod se pozvolna zvyšují od 6. ročníku po 9. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 29,65 a 30,12 bodu po 34,31 a 35,10 bodu. Nižší variabilita byla ve většině hodnocení zjištěna podle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To ukazuje na vhodnější použití této metody.

Metody tzv. blended learningu (úvod do problematiky)

BLENDED LEARNING MODELS

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2004, 4(3):55-59  

Tento článek je zaměřen na popis modelů tzv. blended learning (Purnima Valiathan) a analyzuje různé úrovně a pojetí tohoto "smíšeného vzdělávání".

Některé možnosti využití elektronických zdrojů v procesu školní i mimoškolní edukace

IDEAS FOR IMPLEMENTATION OF ELECTRONIC SOURCES IN FORMAL AND INFORMAL SYSTEMS OF EDUCATION

Jiří Zlámal

e-Pedagogium 2004, 4(3):60-75  

Využití elektronických zdrojů pro zkvalitnění výuky.Autor se v textu zabývá některými možnostmi využití elektronických zdrojů v procesu školní i mimoškolní edukace s cílem jejího zkvalitnění. Popisuje současné možnosti počínaje využitím elektronického textu a následně uplatněním multimediální výuky a elektronických diskusí. Stranou nezůstávají psychologické bariéry provázející využití moderních metod. Důraz je kladen na posílení role žáka v pedagogickém procesu a jeho aktivní zapojení se do něj.

Recenze

Word-formation in English

Blanka Babická

e-Pedagogium 2004, 4(3):76-77  

Cvičení pro sopránovou flétnu

Lucie Černohousová

e-Pedagogium 2004, 4(3):78-79  

Rehabilitace orofaciální oblasti

Ludmila Chlupová

e-Pedagogium 2004, 4(3):80-81  

Historická antropologie. Vývoj. Problémy. Úkoly

Jaroslav Šotola, Andrea Krejčí

e-Pedagogium 2004, 4(3):82-85  

Výtvarná výchova a mody její komunikace

Vendula Kůtová

e-Pedagogium 2004, 4(3):86-87  

Technické kreslení jako nepostradatelný dorozumívací prostředek

Jiří Nevima

e-Pedagogium 2004, 4(3):88-89  

Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase

Jaroslava Podškubková

e-Pedagogium 2004, 4(3):90-91  

Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností

Petra Řepová

e-Pedagogium 2004, 4(3):92-93