e-Pedagogium - Nejnovější články
Výsledky 31 až 43 z 43:
Moc (bez)mocných učitelů: kázeň v současné školeČlánky
The power of the powerless teachers: discipline in the contemporary school
Anna Páchová
e-Pedagogium 2023, 23(3):7-29
Školní kázeň je historicky nedílnou součástí edukační praxe. Nicméně spolu se vznikem alternativních výukových směrů a akcentem na konstruktivistický způsob vyučování přichází volání po oslabení moci školy a autority učitele. Text se soustřeďuje na téma kvalitativní změny paradigmatu v otázce disciplinace žáků. Analýza disciplinace v českém prostředí byla založena na porovnání tradičního přístupu k výuce matematiky s přístupem výuky dle tzv. Hejného metody, pro které je typické paradigma nižší autoritativnosti učitele. Text odpovídá na to, jak vypadají kázeňské intervence v hodinách matematiky vyučovaných tradičním způsobem (T-třídy) a Hejného přístupem...
Distanční výuka v perspektivě žáků 9. ročníku ZŠČlánky
9th graders' perspectives on distance learning
Hana Urbanová
e-Pedagogium 2023, 23(3):30-42
Příspěvek představuje sondu do života jedné třídy v průběhu jednoho kalendářního roku. Předkládaná kvalitativní studie využívá unikátní situace opakovaného uzavření škol v letech 2020 a 2021 a sleduje bezprostřední dojmy a vývoj postojů žáků osmého, resp. devátého ročníku základní školy na distanční výuku. Výzkum probíhal ve třech fázích, které sledovaly nejprve očekávání žáků a následně jejich zkušenosti s průběhem distanční výuky po opakovaném uzavření školy. K získání dat byly využity písemné narace, ohniskové skupiny a polostrukturované rozhovory se žáky. Výsledky ukázaly, že docházelo ke změnám postojů žáků v nazírání na distanční výuku v čase....
IntroductionÚvod
e-Pedagogium 2023, 23(2)
Although the Czech educational system is continuously undergoing serious changes, the direction of education policy remains unclear, the previously defi ned problems still persist and currently bear signs of systemic failure. New ideas are constantly emerging with which teachers are confronted and, in fact, already overwhelmed, new topics suffer from the lack of proper systematisation, the proposals for change are random and sometimes cannot even be applied in the Czech school environment.
Challenges of Educational Research in the Age of Networking and Emerging Artificial IntelligenceRecenze a krátké zprávy
e-Pedagogium 2023, 23(2)
The Institute of Pedagogy and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc cordially invites you to the annual 19th International Scientific Conference called Current Problems of Pedagogy in the Research of Doctoral Students “Challenges of Educational Research in the Age of Networking and Emerging Artifi cial Intelligence”
Absence kvalitativního posunu ve výuce angličtiny jako cizího jazykaČlánky
A Lack of Qualitative Leap in EFL
Steve Morris, Václav Řeřicha
e-Pedagogium 2023, 23(2):5-23 | DOI: 10.5507/epd.2023.006
Autoři článku, který se zabývá výukou angličtiny, upozorňují na to, že v terciárním vzdělávání je u některých studentů zřetelná absence kvalitativního posunu v mluveném i psaném projevu. Tento trend byl potvrzen průzkumem, jehož výsledky jsou uvedeny v textu. Zdá se, že většina studentů dosáhne na začátku vysokoškolského studia určité setrvalé hladiny znalosti angličtiny (přibližně na úrovni B2). Tento článek se zamýšlí nad omezeními převládajících metod výuky a navrhuje změnu přístupu, který bude podporovat mj. sebedůvěru, kreativitu a využívat experiment. Autoři se snažili zjistit, zda tyto metody nabízejí prostor pro zvýšení sebedůvěry a s tím spojených...
Profil asistenta pedagoga v kontextu osobnostních rysů v Olomouckém krajiČlánky
The Profile of a Teaching Assistant in the Context of Personality Traits in the Olomouc Region
Justýna Dočkalová, Jana Kvintová, Radka Hájková, Simona Dobešová Cakirpaloglu
e-Pedagogium 2023, 23(2):24-36 | DOI: 10.5507/epd.2023.005
Příspěvek se zaměřuje na asistenty pedagoga a jejich profil v kontextu osobnostních rysů. Cílem studie bylo popsat a prozkoumat rozložení osobnostních rysů u asistentů pedagoga v Olomouckém kraji. Osobnostní rysy jsme zkoumali prostřednictvím Osobnostního inventáře NEO. Inventář byl součástí online baterie, kterou jsme nasdíleli emailem všem základním školám v Olomouckém kraji. Získali jsme výzkumný vzorek o velikosti 159 respondentů. Výsledkem je zjištění osobnostních rysů u asistenta pedagoga v Olomouckém kraji. Ve srovnání s normou byl prokázán statisticky významný rozdíl v dimenzích otevřenosti vůči zkušenosti, neuroticismu, svědomitosti a přívětivosti....
Analýza studijního textu Anglický jazyk pro pedagogické profese, metody a výukové materiályČlánky
English for Educators study text analysis, methods and Materials
Linda Valešová
e-Pedagogium 2023, 23(2):37-54 | DOI: 10.5507/epd.2023.010
Článek představuje některé významné metody výuky angličtiny používané v historii metodiky angličtiny, popisuje jejich aplikaci ve výuce a ukazuje, jak se jejich vliv promítnul do studijních materiálů. Na základě teoretického přehledu se zabývá analýzou studijního textu navrženého pro kurz Anglický jazyk pro pedagogické profese 1,2. Kurz je určen budoucím učitelům (kteří nestudují angličtinu jako svůj obor) s cílem rozšíření jejich kompetencí v angličtině v oblasti vzdělávání, konkrétně v pedagogice, psychologii a sociálních vědách. Příspěvek analyzuje jednotlivé techniky ve vybraném pracovním listu a přiřazuje je k zmíněným metodám. V závěru práce...
Vnímání digitálních kompetencí budoucích učitelů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v OlomouciČlánky
Perception of Digital Competences of Future Teachers at the Faculty of Science of Palacký University in Olomouc
Jana Slezáková
e-Pedagogium 2023, 23(2):55-67 | DOI: 10.5507/epd.2023.011
Příspěvek se zabývá významem rozvoje digitálních kompetencí během pedagogické přípravy budoucích učitelů přírodovědných předmětů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Zdůrazňuje problematiku informačního myšlení, které je vyžadováno stále více profesemi. Do dotazníkového šetření byla zařazena jedna z otázek pro studenty informatiky týkající se algoritmizace a programování. Důvodem je skutečnost, že se jedná o dva hlavní pilíře pojetí IT v kontextu změn ve vzdělávání v České republice. Z výsledků šetření vyplynul jednoznačný závěr týkající se využití výukové robotiky. Ta je vhodným nástrojem pro rozvoj osobnosti, logického myšlení,...
Úvodem
Alena Jůvová, Michaela Tomášková
e-Pedagogium 2023, 23(1):5-6
Vstupujeme do dalšího ročníku našeho časopisu a přijímáme výzvy, které zahrnují mimo jiné zvyšující se nároky na kvalitu vědeckých publikací, rozsáhlé výzkumné aktivity interdisciplinárního pedagogického výzkumu a hledání inovativních řešení problémů.
Nekázeň a její reflexe učiteli a žáky konkrétní třídyČlánky
Indiscipline and its reflection by teachers and pupils of a particular class
Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke, Tereza Buchtová
e-Pedagogium 2023, 23(1):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2023.004
Nekázeň ve škole je trvale diskutované téma. Učitelé v praxi se s fenoménem nekázně setkávají každodenně. Je třeba, aby uměli rozpoznat její projevy, diagnostikovat příčiny a vyřešit její konkrétní projevy. Cílem této empirické studie je popsat, jak učitelé a žáci konkrétní třídy charakterizují nekázeň, respektive projevy neukázněného chování ve výuce a prostřednictvím cílených reflexí a sebereflexí dosáhnout slovního popisu vnímané nekázně. Dílčím cílem je komparovat jejich pohledy na nekázeň a její projevy a nalézt společné či odlišné znaky. Poté otevřít mezi učiteli a žáky diskusi o návrzích, jak nekázeň účinně řešit. Výzkum byl zrealizován v kvalitativním...
Budovanie, pretrvávanie a popieranie kultu P. O. Hviezdoslava v školských kniháchČlánky
Building, persistence and denial of the cult of P. O. Hviezdoslav in school books
Vladimíra Vrajová
e-Pedagogium 2023, 23(1):21-33 | DOI: 10.5507/epd.2022.021
Štúdia sa sústreďuje na reflexiu P. O. Hviezdoslava v školských knihách, pričom si všíma budovanie kultu Hviezdoslava ako najväčšieho slovenského básnika. Materiálovú základňu tvorí tridsať dva didaktických publikácií pre základné a stredné školy vydaných v rokoch 1954-2021. Cieľom príspevku je na základe obsahovo-motivického rozboru (doplneného štylistickou analýzou referencií) zistiť, do akej miery je mýtus najväčšieho slovenského spisovateľa podporovaný a vytváraný školskou praxou. Svojím zameraním výskum spadá do areálu všeobecnej jazykovedy (štylistiky). Výsledky ukázali, že v druhej polovici minulého storočia sa spoločenský význam básnika spájal...
Šťastnejší žiaci druhého stupňa ZŠ: Ako to docieliť na podklade školských dokumentovČlánky
Happier second graders: How to achieve this on the basis of school documents
Nikola Kallová
e-Pedagogium 2023, 23(1):34-45 | DOI: 10.5507/epd.2023.002
Podľa výskumných štúdií a nadnárodných žiackych testovaní sa šťastní žiaci vyznačujú lepším školským výkonom a výchovnými výsledkami. Šťastie členov škôl, predovšetkým žiakov, by malo byť prioritou pre zriaďovateľov, vedenie škôl a aktérov školskej politiky nielen z pragmatických a akademických dôvodov. Z pohľadu morálnych teórií je pozitívne prežívanie žiakov dôležitou autotelickou hodnotou. Napriek iniciatívam viacerých sektorov v praktickej stránke zvyšovania šťastia žiakov, chýba teoretické ukotvenie podmieňujúcich procesov vo vedeckých štúdiách, ktoré by navigovalo jednotlivé školy pri tvorbe školských vzdelávacích programov a realizácii výučby....
WAVE-IT: Projekt pro rozvoj kompetencí evropských učitelůRecenze a krátké zprávy
Alena Jůvová
e-Pedagogium 2023, 23(1):46-48
Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci byl v listopadu 2022 úspěšně ukončen mezinárodní projekt Erasmus+ KA2 Working Academics Value Excellence for International Teachers (WAVE-IT; 2019-1-CZ01-KA203-061386), který navazoval na projekt VOICES (The Voice of European TeacherS, 2012–2015). Spoluřešiteli tohoto projektu byli akademičtí pracovníci, učitelé škol a studenti učitelských i neučitelských pedagogických oborů sdružení do profesní sítě European Teachers Network (www.european-teachers.eu), která se zaměřuje na rozvoj kompetencí a dovedností evropských učitelů, na jejíž platformě se aktivity obou projektů uskutečnily.