e-Pedagogium 2024, 24(3):7-22 | DOI: 10.5507/epd.2024.011
Pozitivní podpora změny chování v prostředí školy
- Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
Článek se zaměřuje na vysvětlení pojmu - Pozitivní podpora změny chování (Positive Behaviour Support, PBS/PBIS), který je na našem území zatím nový. V rámci zavádění tohoto přístupu do českých škol jsme navrhli kurz, jehož struktura je v článku popsána, zejména se pak zaměřujeme na vysvětlení principů využití proaktivních strategií, které mohou vést k trvalé změně nežádoucího chování u žáků. Čtenář by měl být schopen na konci textu popsat souvislosti mezi PBS a aplikovanou behaviorální analýzou (ABA), měl by umět shrnout základní behaviorální principy, které lze ve výuce využít pro eliminaci náročného chování, popsat různé funkce chování a vědět o existenci nástrojů na sběr dat o daném náročném chování. Hlavním cílem článku je podpoření využití přístupu PBS v edukační realitě běžných i speciálních škol na našem území. K tomu využíváme zejména zahraniční výzkumy, díky kterým můžeme čtenářům vysvětlit vzájemný vztah PBS a ABA a objasnit principy PBS tak, jak jsou nastaveny v jiných zemích. Pro lepší názornost parafrázujeme některé české autory, věnující se problematice práce s kázní žáků a vysvětlujeme jejich postoje jazykem aplikované behaviorální analýzy. Paralelním cílem článku je zhodnotit efektivitu našeho kurzu v oblasti nárůstu dovedností frekventantů měřit a hodnotit funkci náročného chování u žáků, což je nezbytný předpoklad pro úspěšné odstranění nežádoucího chování. To dokládáme výsledky pre-testů a post-testů, které naši účastníci v rámci kurzu vyplňují. V tomto kontextu přikládáme i příklady odpovědí našich účastníků v tématech, která jsou v následném textu probírána, přičemž akcentujeme změnu odpovědí před a po absolvování kurzu. Závěr článku se věnuje hodnocení kladů a záporů našeho kurzu, které získáváme zejména ze zpětných vazeb, na jejichž základě popisujeme úpravy a další směřování aplikace PBS do českých škol.
Klíčová slova: Positive Behaviour Support, aplikovaná behaviorální analýza, náročné chování, funkční hodnocení chování.
Positive Behaviour Support in the school environment
The article focuses on explaining the concept of Positive Behaviour Support (PBS/PBIS), which is relatively new in our region. In the process of implementing this approach in Czech schools, we have designed a course whose structure is described in the article. We particularly emphasize the principles of using proactive strategies that can lead to lasting changes in undesirable student behaviour. By the end of the text, readers should be able to describe the connections between PBS and Applied Behaviour Analysis (ABA), summarize the basic behavioural principles applicable in education to eliminate challenging behaviour, describe various functions of behaviour, and be aware of tools for collecting data on such challenging behaviours. The primary aim of the article is to promote the use of the PBS approach in the educational settings of regular and special schools in our region. We mainly utilize international research to explain to readers the relationship between PBS and ABA and to clarify the principles of PBS as they are established in other countries. To enhance clarity, we paraphrase some Czech authors who deal with student discipline issues and explain their perspectives using the language of applied behaviour analysis. A parallel objective of the article is to evaluate the effectiveness of our course in increasing participants' skills in measuring and assessing the function of challenging student behaviour, which is essential for successfully eliminating undesirable behaviour. This is demonstrated through pre-test and post-test results completed by our course participants. In this context, we also provide examples of participant responses on topics discussed in the subsequent text, highlighting the changes in responses before and after the course. The conclusion of the article addresses the evaluation of the strengths and weaknesses of our course, which we derive primarily from feedback, based on which we describe adjustments and the further direction of PBS implementation in Czech schools.
Keywords: Positive Behaviour Support, Applied Behaviour Analysis, challenging behaviour, functional behavioural assessment.
Vloženo: 29. leden 2023; Revidováno: 5. srpen 2024; Přijato: 1. září 2024; Zveřejněno: 1. březen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Anderson, C. M., & Freeman, K. A. (2000). Positive behavior support: Expanding the application of applied behavior analysis. The Behavior Analyst, 23(1), 85-94. doi:10.1007/bf03392001
Přejít k původnímu zdroji...
- Baker, C. K. (2005). The PBS Triangle: Does It Fit as a Heuristic? Journal of Positive Behavior Interventions, 7(2), 120-123. doi:10.1177/10983007050070020601
Přejít k původnímu zdroji...
- Bendl, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV. Pedagogika (ISV).
- Carr, E. G., Dunlap, G., Horner, R. H., Koegel, R. L., Turnbull, A. P., Sailor, W., Fox, L. (2002). Positive Behavior Support. Journal of Positive Behavior Interventions, 4(1), 4-16. doi:10.1177/109830070200400102
Přejít k původnímu zdroji...
- Carr, J. E., & Sidener, T. M. (2002). On the relation between applied behavior analysis and positive behavioral support. The Behavior Analyst, 25(2), 245-253. doi: 10.1007/bf03392062
Přejít k původnímu zdroji...
- Cooper, J., Heron, T., & Heward, W. (2020). Applied Behavior Analysis. Pearson.
- Fiske, K., & Delmolino, L. (2012). Use of Discontinuous Methods of Data Collection in Behavioral Intervention: Guidelines for Practitioners. Behavior Analysis in Practice, 5(2), 77-81. doi: 10.1007/bf03391826
Přejít k původnímu zdroji...
- Greer, B. D., Fisher, W. W., Saini, V., Owen, T. M., & Jones, J. K. (2015). Functional communication training during reinforcement schedule thinning: An analysis of 25 applications. Journal of Applied Behavior Analysis, 49(1), 105-121. doi: 10.1002/jaba.265
Přejít k původnímu zdroji...
- Hagopian, L. P., Wilson, D. M., & Wilder, D. A. (2001). Assessment and treatment of problem behavior maintained by escape from attention and access to tangible items. Journal of Applied Behavior Analysis, 34(2), 229-232. doi: 10.1901/jaba.2001.34-229
Přejít k původnímu zdroji...
- Horner, R. H. (2000). Positive Behavior Supports. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 15(2), 97-105. doi: 10.1177/108835760001500205
Přejít k původnímu zdroji...
- Hrabal, V.; Man, F.; Pavelková, I. (1984). Psychologické otázky motivace ve škole. SPN.
- Johnston, J. M., Foxx, R. M., Jacobson, J. W., Green, G., & Mulick, J. A. (2006). Positive behavior support and applied behavior analysis. The Behavior Analyst, 29(1), 51-74. doi: 10.1007/bf03392117
Přejít k původnímu zdroji...
- Jucovičová, D., Žáčková, H. (2018). Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. D + H.
- Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Portál.
- Kubíčková, A. & Felcmanová, L. (2021). Možnosti podpory duševního zdraví žáků. Pedagogická orientace, 31(1), 70-96. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-70
Přejít k původnímu zdroji...
- Lattal, K. A., & Neef, N. A. (1996). Recent reinforcement-schedule research and applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 29(2), 213-230. doi: 10.1901/jaba.1996.29-213
Přejít k původnímu zdroji...
- Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Grada Publishing.
- McClean, B., & Grey, I. (2012). An evaluation of an intervention sequence outline in positive behaviour support for people with autism and severe escape-motivated challenging behaviour. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 37(3), 209- 220. doi: 10.3109/13668250.2012.704982
Přejít k původnímu zdroji...
- Ockenden, J., Ashman, B., & Beadle-Brown, J. (2014). Active Support - Fundamental to Positive Behaviour Support. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 1(2), 98-107. doi: 10.1080/23297018.2014.961528
Přejít k původnímu zdroji...
- Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Portál.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Portál.
- Sailor, W., & Paul, J. L. (2004). Framing Positive Behavior Support in the Ongoing DiscourseConcerning the Politics of Knowledge. Journal of Positive Behavior Interventions, 6(1), 37-49. doi: 10.1177/10983007040060010601
Přejít k původnímu zdroji...
- Shepherd, T. L., & Linn, D. (2014). Behavior and classroom management in the multicultural classroom: Proactive, active, and reactive strategies. Sage.
- Schramm, & R. Miller, M. (2014). The Seven Steps to Earning Instructional Control. Pro-ABA.
- Warren, J. S., Bohanon-Edmonson, H. M., Turnbull, A. P., Sailor, W., Wickham, D., Griggs, P., & Beech, S. E. (2006). School-wide Positive Behavior Support: Addressing Behavior Problems that Impede Student Learning. Educational Psychology Review, 18(2), 187-198. doi: 10.1007/s10648-006-9008-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Warren, J. S., Edmonson, H. M., Griggs, P., Lassen, S. R., McCart, A., Turnbull, A., & Sailor, W. (2003). Urban Applications of School-Wide Positive Behavior Support. Journal of Positive Behavior Interventions, 5(2), 80-91. doi: 10.1177/10983007030050020301
Přejít k původnímu zdroji...
- Anthony J. L., Aghara, R. G., Dunkelberger, M. J., Anthony, T. I., Williams, J. M., & Zhang, Z. (2011). What factors place children with speech sound disorders at risk for reading problems? American Journal of Speech-Language Pathology, 20, 146-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Buntová, D. (2021). Logopedické aspekty diagnostiky narušenia zvukovej roviny reči - artikulačných a fonologických porúch. Bratislava: Mabag
- Buntová, D. (2022). Artikulačný test ARTES. Nepublikované.
- Buntová, D., Marková, J., & Oravkinová, Z. (2024). Validita a reliabilita slovenského artikulačného testu ARTES. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky Studies in special education, 13(2), 47-56.
- Broomfield, J., & Dodd, B. (2010). Epidemiology of speech disorders. In B. Dodd (Ed) Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorders. Whurr Publishers Ltd.
- Dodd, B., & Crosbie, S. (2010). A procedure for classification of speech disorders. In Dodd, B (Ed.) Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. Whurr Publishers Ltd.
- Harding, S. A., Burr, S., Clelandovej, J., Stringer, H., & Wren, Y. (2024). Outcome measures for children with speech sound disorder: an Umbrella review. BMJ Open.14(4). doi: 10.1136/bmjopen-2023-081446.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eisenberg, S., & Hitchcock, E. (2010). Using Standardized Tests to Inventory Consonant and Vowel Production: A Comparison of 11 Tests of Articulation and Phonology. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, vol. 41, 488-503.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fabiano-Smith, L. (2019). Standardized tests and the Diagnosis of Speech Sound Disorders. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups, vol. 4, 58-66.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kapalková, S., Slančová, D., Bónová, I., Kesselová, J., & Mikulajová, M. (2010). Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. MABAG.
- Lee, E. J. (2022). The Effect of Speech Sound Disorders on Language, Literacy, and Nonverbal Mathematical Thinking Skills of 6-Year-Old Children. Communication Sciences and Disorders, 27(4), 879-893.
Přejít k původnímu zdroji...
- Littlejohn, M., & Maas, E. (2023). How to cut the pieis no piece of cake: Toward a process-oriented approach to assessment and diagnosis of speech sound disorders. International Journal of Language and Communication Disorders. doi: 10.1111/1460-6984.12934.
Přejít k původnímu zdroji...
- McLeod, S., Harrison, L. J. & McCormack, J. (2012). The Intelligibility in Context Scale: Slovak. Dostupné na: https://cdn.csu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0006/569148/ICS-Slovak.pdf
- McLeod, S. (2020). Intelligibility in Context Scale: cross-linguistic use, validity, and reliability. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 23(1), 9-16. DOI: 10.1080/2050571X.2020.1718837.
Přejít k původnímu zdroji...
- Plante, E., & Vance, R. (1994). Selection of preschool language tests: A data-based approach. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 25(1), 15-24. Dostupné na: https://doi.org/10.1044/0161-1461.2501.15
Přejít k původnímu zdroji...
- Solná, G. & Červenková, B. (2022). Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 477-483. Dostupné na: http://doi: 10.48095/cccsnn2022477.
Přejít k původnímu zdroji...
- Súkeníková, K. (2024). Výkon intaktných detí vo veku 5-6 rokov v artikulačnom teste. Diplomová práca. PdF UK, Bratislava.
- Šeböková. V. (2019). Skúška stimulability fonetického repertoáru. Diplomová práca. PdF UK, Bratislava.
- Tužinská, B. (2023). Vývin foneticko-fonologickej roviny u intaktných slovenských detí v predškolskom veku. Diplomová práca. PdF UK, Bratislava.
- Wren, Y., Pagnamenta, E., Peters, T. J., Emond, A., Northstone, K., & Millerová, L. L. (2021). Educational outcomes associated with persistent speech disorder. International Journal of Language and Communication Disorders, 56, 299-312.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wren, Y., et al. (2023). Social, emotional and behavioral difficulties associated with persistent speech disorder in children: A prospective population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry Advances, 3, 12126.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zubáková, M., Mikulajová & M. Schoffelová, M. (2012). Diagnostika exekutívnych funkcií Vengerovým subtestom kreslenia vzorky podľa diktátu. Sborník příspevků z PhD existence II: česko-slovenská psychologická konference pro doktorandy. Univerzita Palackého v Olomouci, 23-37.
- Zubáková, M. & Mikulajová, M. (2013). Vývin schopnosti izolácie foném u detí od piatich do siedmich rokov a jej vzťah k ranej gramotnosti. Logopaedica (16), 19-31.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.