e-Pedagogium 2024, 24(4):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2025.003
Hodnocení výukové kvality vizuálních materiálů v učebnicích zeměpisu řeckých středních škol
- a University of the Aegean, Department of Geography, University Hill, 81132, Mytilene, Greece
Cílem této studie je analyzovat vizuální zobrazení v učebnicích zeměpisu pro střední školy v Řecku. Pro účely výzkumu byla použita kvantitativní obsahová analýza. Vzorek zahrnoval dvě učebnice a dva pracovní sešity pro žáky. Analýza identifikovala celkem 1 231 vizuálních zobrazení, včetně map, fotografií, uměleckých děl, datových tabulek, grafů, obrázků, náčrtků a drobných vyobrazení. Zjištění odhalila převahu fotografií a drobných vyobrazení a zároveň vzbudila obavy ohledně nedostatku popisků, nedostatečného využití map a vysoké četnosti vizualizací nesouvisejících s textem. Charakteristiky vizualizací jsou hodnoceny a diskutovány s ohledem na jejich výukovou funkci.
Klíčová slova: vizualizace, vizuální analýza, učebnice zeměpisu, výuka zeměpisu
Assessing the instructional quality of visuals in geography textbooks of Greek secondary education
This study aims to analyse the visual representations in geography textbooks of secondary education in Greece. A quantitative content analysis was employed for research purposes. The sample comprised two textbooks and two student workbooks. The analysis identified a total of 1.231 visuals, including maps, photographs, artworks, data tables, charts, images, sketches, and small-scale representations. The findings revealed the prevalence of photographs and small-scale representation while raised concerns regarding the lack of captions, insufficient use of maps, and a high frequency of visuals unrelated to the text. The characteristics of visuals are assessed and discussed with respect to their instructional function.
Keywords: visuals, visual analysis, geography textbooks, geography education.
Vloženo: 13. listopad 2024; Revidováno: 18. prosinec 2024; Přijato: 27. prosinec 2024; Zveřejněno: 1. duben 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Ajibade, B., & Elemi, N. (2012). The importance of visual illustrations in recommended primary and secondary school textbooks in Calabar. Journal of Educational and Social Research, 2(1), 161-170. https://www.richtmann.org/journal/index.php/jesr/article/download/11784/11390
- Aslan, C., & Polat, D. (2008). Content analysis on primary education Turkish course books from the point of acquiring critical thinking skills. In Papanikos, G. T. (ed.)., Issues on Education and Research, (pp. 147-160). Atiner.
- Aslanidis, A., Zafeirakidis, G., & Kalaitzidis, D. (2016a). Geology - Geography (grade B). CTI. "Diophantus". (in Greek)
- Aslanidis, A., Zafeirakidis, G., & Kalaitzidis, D. (2016b). Geology - Geography. Workbook (grade B). CTI. "Diophantus". (in Greek)
- Behnke, Y. (2021). Usability qualities of 'well-designed' geography textbook visuals. Journal of Visual Literacy, 40(1), 15-33. https://doi.org/10.1080/1051144X.2021.1902042
Přejít k původnímu zdroji...
- Darian, S. (2001). More than meets the eye. The role of visuals in science textbooks. LSP Journal, 1(1). http://rauli.cbs.dk/index.php/LSP/article/download/1909/1912
- Fang, Z. (1996). Illustrations, Text, and the Child Reader: What are Pictures in Children's Storybooks for? Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 37(2). https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol37/iss2/3
- Gkitzia, V., Salta, K., & Tzougraki, C. (2011). Development and application of suitable criteria for the evaluation of chemical representations in school textbooks. Chemistry Education Research and Practice, 12(1), 5-14. https://doi.org/10.1039/c1rp90003j
Přejít k původnímu zdroji...
- Hibbing, A. N., & Rankin-Erickson, J. L. (2003). A picture is worth a thousand words: using visual images to improve comprehension for middle school struggling readers. The Reading Teacher, 56(8). https://eric.ed.gov/?id=EJ667704
- Hilander, M. (2023). Classifying geography textbook visuals according to the concept of direct, indirect, and symbolic experience of nature. Education Sciences, 13(6), 553. https://doi.org/10.3390/educsci13060553
Přejít k původnímu zdroji...
- Issitt, J. (2004). Reflections on the study of textbooks. History of Education, 33(6), 683-696. https://doi.org/10.1080/0046760042000277834
Přejít k původnímu zdroji...
- Janko, T., & Knecht, P. (2013). Visuals in Geography Textbooks: Categorization of Types and Assessment of Their Instructional Qualities. Review of International Geographical Education Online 3(1), 93-110. https://dergipark.org.tr/tr/pub/rigeo/issue/11183/133618
- Janko, T., & Peskova, K. (2013). Analysing the types of visuals in textbooks of geography and German language: Considering the instructional functioning of photographs. The Anthropologist, 16(1-2), 363-372. https://doi.org/10.1080/09720073.2013.11891363
Přejít k původnímu zdroji...
- Kapici, H. Ö., & Savaşci-Açikalin, F. (2015). Examination of visuals about the particulate nature of matter in Turkish middle school science textbooks. Chemistry Education Research and Practice, 16(3), 518-536. https://doi.org/10.1039/c5rp00032g
Přejít k původnímu zdroji...
- Kasmaienezhadfard, S., Pourrajab, M., & Rabbani, M. (2015). Effects of Pictures in Textbooks on Students' Creativity. Multi Disciplinary Edu Global Quest (Quarterly) 4(2), 83-96. https://www.researchgate.net/profile/Masoumeh_Pourrajab2/publication/280311851_EFFECTS_OF_PICTURES_IN_TEXTBOOKS_ON_STUDENTS'_CREATIVITY/links/55b1a86108aec0e5f43119c8.pdf
- Keles, N., & Nyaema, M. (2023). Comparison of the different types of visual representations integrated into the contents of the United States and Turkish middle school life science textbook units. Journal of Visual Literacy, 42(4), 229-245. https://doi.org/10.1080/1051144X.2023.2277025
Přejít k původnímu zdroji...
- Khutorskoi, A. (2006). The place of the textbook in the didactic system. Russian Education & Society, 48(3), 78-93. https://doi.org/10.2753/res1060-9393480307
Přejít k původnímu zdroji...
- Knight, B. A. (2015). Teachers' use of textbooks in the digital age. Cogent Education, 2(1), 1015812. https://doi.org/10.1080/2331186x.2015.1015812
Přejít k původnímu zdroji...
- Litz, D.R. (2005). Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study. Asian EFL journal, 6(4), 12-20. https://www.asian-efl-journal.com/Litz_thesis.pdf
- Mahmood, K. (2011). Conformity to quality characteristics of textbooks: The illusion of textbook evaluation in Pakistan. Journal of Research and Reflections in Education, 5(2), 170-190. https://ue.edu.pk/jrre/articles/52006.pdf
- Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511811678
Přejít k původnímu zdroji...
- Mayer, R. E., Steinhoff, K., Bower, G., & Mars, R. (1995). A generative theory of textbook design: Using annotated illustrations to foster meaningful learning of science text. Educational Technology Research and Development, 43(1), 31-41. https://doi.org/10.1007/bf02300480
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavlopoulos, K., & Galani, A. (2015). Geology - Geography (grade A). CTI. "Diophantus". (in Greek)
- Pavlopoulos, K., & Galani, A. (2020). Geology - Geography. Workbook (grade A). CTI. "Diophantus". (in Greek)
- Photodentro, the national repository of educational material. (n.d.) http://ebooks.edu.gr/ebooks/.
- Pozzer, L. L., & Roth, W. (2003). Prevalence, function, and structure of photographs in high school biology textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 1089-1114. https://doi.org/10.1002/tea.10122
Přejít k původnímu zdroji...
- Rose, G. (2003). On the Need to Ask How, Exactly, Is Geography "Visual"? Antipode, 35(2), 212-221. https://doi.org/10.1111/1467-8330.00317
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, R., Snow, P., Serry, T., & Hammond, L. (2021). The role of background knowledge in reading comprehension: A critical review. Reading Psychology, 42(3), 214-240. https://doi.org/10.1080/02702711.2021.1888348
Přejít k původnímu zdroji...
- Thang, S. M., Mustaffa, R., Wong, F. F., Noor, N. M., Mahmud, N., Latif, H., & Aziz, M. S. A. (2013). A Quantitative Inquiry into the Effects of Blended Learning on English Language Learning: The Case of Malaysian Undergraduates. International Education Studies, 6(6), 1-7. https://doi.org/10.5539/ies.v6n6p1
Přejít k původnímu zdroji...
- Trahorsch, P., & Bláha, D. J. (2019). Visual representation of the curriculum in geography textbooks: quantification of visuals in educational medium analysis. Ιnternational Association for Research on Textbooks and Educational Media, 11(2), 1-20. DOI: https://doi.org/10.21344/iartem.v11i2.587
Přejít k původnímu zdroji...
- Trahorsch, P., Bláha, J. D., & Chytrý, V. (2019). Comparative analysis of the quality of visuals in Geography Textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. Review of International Geographical Education Online, 9(2), 264-283. https://doi.org/10.33403/rigeo.509255
Přejít k původnímu zdroji...
- Woody, W. D., Daniel, D. B., & Baker, C. A. (2010). E-books or textbooks: Students prefer textbooks. Computers & Education, 55(3), 945-948. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.04.005
Přejít k původnímu zdroji...
- Yasar, O., & Seremet, M. (2007). A comparative analysis regarding pictures included in secondary school geography textbooks taught in Turkey. International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 157-188. https://doi.org/10.2167/irgee216.0
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.