e-Pedagogium 2019, 19(2):44-58 | DOI: 10.5507/epd.2019.014

O postojích studentů ke skupinovému vyučování v hodinách matematiky

Petr Emanovskýa
Department of Algebra and Geometry, Faculty of Science, Palacky University, Olomouc, Czech Republic

Zkoumání postojů studentů patří k aktuálním tématům týkajícím se vyučovacího procesu. Pro zkvalitnění tohoto procesu je užitečné znát postoje studentů k jeho různým aspektům. Důležitým faktorem ovlivňujícím kvalitu vyučování jsou použité vyučovací metody. Článek se zabývá postoji studentů vzhledem k jedné z těchto metod, totiž ke skupinovému vyučování. Pro tento účel byl realizován kvantitativní výzkum. Cílem tohoto výzkumu bylo určit postoje studentů k implementaci této vyučovací metody do hodin matematiky a zkoumat vliv věku a pohlaví studentů na tyto postoje. Výzkumnou metodou byl sémantický diferenciál použitý na vzorek 364 studentů základních a středních škol. Výsledky výzkumu ukázaly relativně neutrální postoj účastníků vzhledem k využívání skupinového vyučování v rámci výuky matematiky s průměrnám skóre blízkým pozitivnímu vnímání. Dalším cílem výzkumu bylo určit vliv pohlaví a věku studentů na jejich postoj ke skupinovému vyučování. Průměrné skóre ukázalo, že postoj chlapců je mírně pozitivnější než postoj dívek. Celkové průměrné skóre vztahující se k věku studentů ukázalo, že nejvíce pozitivní postoj měli studenti 7. ročníku, zatímco nejvíce negativní postoj byl zjištěn u student 8. ročníku se statisticky významným rozdílem mezi oběma ročníky. Ačkoliv výsledky výzkumu odpovídají neutrálnímu postoji studentů, průměrné skóre blízké pozitivnímu vnímání skupinového vyučování svědčí ve prospěch uplatňování této metody ve výuce. Navíc článek poskytuje návod pro práci se sémantickým diferenciálem, který představuje relativně málo využívanou výzkumnou metodu.

Klíčová slova: skupinové vyučování, postoje studentů, sémantický diferenciál.

On students' attitudes towards small group teaching in mathematics lessons

Research about students' attitudes is a current topic in understanding the processes and practices of teaching. In order to improve this process, it is useful to know attitudes of students towards its various aspects. The teaching method used is an important factor influencing the quality of teaching. The article explores students' attitudes towards one of these methods, namely small group teaching. For this purpose, a quantitative research survey was designed. The aim of this research was to determine students' attitudes towards this teaching method in mathematics lessons and investigate the influence of grade and gender on attitudes. The research method used was semantic differential for a sample of 364 primary and lower secondary school students. The research results indicated that the participants generally have a relatively neutral attitude towards the implementation of small group teaching into their mathematics lessons with the average score close to the positive perception. A further objective of the research was to find out the influence of gender and grade on the students' attitudes towards small group teaching. The average score showed that boys' perceptions of group teaching are slightly more positive than girls. The total average score by grade showed the most positive attitude in the case of 7th grade and the most negative attitude in the 8th grade with a statistically significant difference. Although the research results corresponded to neutral students' attitudes, the average scores close to the positive perception justify implementation of small group teaching into education. Moreover, the article provides instruction for work with semantic differentials representing a relatively rarely used research method.

Keywords: small group teaching, students’ attitude, semantic differential.

Přijato: 5. srpen 2019; Zveřejněno: 1. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Emanovský, P. (2019). O postojích studentů ke skupinovému vyučování v hodinách matematiky. e-Pedagogium19(2), 44-58. doi: 10.5507/epd.2019.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  2. Arul, M. J., & Misra, S. (1977). Measurement of attitudes. Indian Institute of Management, Ahmedabad.
  3. Barnes, D., & Todd, F. (1977). Communicating and learning in small groups. London: Routledge & Kegan Paul.
  4. Bauer, C. F. (2008). Attitude toward chemistry: A semantic differential instrument for assessing curriculum impacts. Journal of Chemical Education 85(10), 1440-1445. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Losch, M. E., & Crites, S. L. (1994). Psychophysiological approaches to attitudes: detecting affective dispositions when people wont say, can't say, or don't even know. In Shavitt, S. & Brock, T. C. (Eds.), Persuasion: Psychological insights and perspectives (pp. 43-69). New York: Allyn & Bacon.
  6. Chráska, M. (1995). Změny v sémantickém prostoru studentů pedagogické fakulty [Changes in semantic space of students of Faculty of Education]. Pedagogika XLV, 71-76.
  7. Cochran, J. H., & Hodgin, G. (2001). Instructor versus Student Perceptions of Teaching Effectiveness in Economics. International Advances in Economic Research 7(1), 267-269. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Davidson, N. (1985). Small-group learning and teaching in mathematics: A selective review of the research. In Slavin, R. et al. (Eds.), Learning to cooperate, cooperating to learn (pp. 211-230). New York: Plenum Press. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
  10. Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1998). Attitude structure and function. In Gilbert, D. T., Fiske, S. T. & Lindzey, G. (Eds.), The Handbook of Social Psychology (pp. 269-322). New York: McGraw-Hill Fellows, M. M.
  11. Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behaviour: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
  12. Fisher, B. A., & Ellis, D. G. (1990). Small Group Decision Making. New York: McGraw Hill, Publishing Co.
  13. Good, T. L., Mulryan, C., & McCaslin, M. (1992). Grouping for instruction in mathematics: A call for programmatic research on small-group process. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 165-196). New York: Macmillan.
  14. Guttman, L. A. (1944). A basis for scaling qualitative data. American Sociological Review 91, 139-150. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006) Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie [Social Psychology. Modern Textbook of Social Psychology]. Praha: Portál.
  16. Janoušek, J. (1986) Metody sociální psychologie [Methods of Social Psychology]. Praha: SPN.
  17. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. [Fundamentals of Behavioural Research. Pedagogical and Psychological Research]. Praha: Academia.
  18. Klement, M., Chráska, M., & Chrásková, M. (2015). The use of the semantic differential method in identifying the opinions of university students on education realized through e-learning. Procedia - Social and Behavioural Sciences 186, 1214-1223. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Knowles, E., & Kerkman, D. (2007). An Investigation of Students Attitude and Motivation toward Online Learning. Student Motivation 2, 70-80. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Kubiatko, M. (2016). Semantic Differential as One of the Possibilities of Investigating Lower Secondary School Pupils´ Attitudes toward Chemistry. Scientia in educatione 7(1), 2-15. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Latif, E., & Miles, S. (2013). Students' perception of effective teaching. Journal of Economics and Economic Education Research 14(1), 121-129.
  22. Likert, R. (1931). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. New York: Columbia University Press.
  23. Maio, G., & Haddock G. (2010). The Psychology of attitude and attitude change. London: SAGE Publications Ltd. Přejít k původnímu zdroji...
  24. McKeachie, W. J., & Kulik, J. A. (1975). Effective College Teaching. In F. N. Kerlinger (Ed.) Review of Research in Education. Itaska, Ill. Peacock. Přejít k původnímu zdroji...
  25. McKeachie, W.J. (1994). Teaching Tips: Strategies, Research and Theory for College and University Teachers. (9th ed.). Lexington: Mass. Heath and Co.
  26. Osgood, C. (1952). The nature and measurement of meaning. Psychological Bulletin 49, 172-237. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Oxford Dictionary (2016). Oxford University Press.
  28. Rubinstein, M. F. (1986). Tools for thinking and problem solving. New Jersey: Prentice Hall.
  29. Shimizu, Y. (1993). The development of collaborative dialogue in paired mathematical investigation. In Hirabayashi, I., Nohda, N., Shigematsu, K. & Lin, F. L. (Eds.), Proceedings of the Seventeenth Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 72-80). University of Tsukuba, Japan: Program Commillce of 17th PME Conference.
  30. Sander, P., Stevenson, K., King, M., & Coates, D. (2000). University students' expectations of teaching. Studies of Higher Education 25, 309-323. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Steinert, Y. (2004). Student perceptions of effective small group teaching. Medical Education, 38(3). Retrieved from https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2004.01772.x. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Svoboda, M. (1992). Psychologická diagnostika dospělých. [Psychological diagnostics of adults]. Praha: Portál.
  33. Thomas, W. I., & Znaniecki, F. (1918). The Polish Peasant in Europe and America. Vol. 1. Boston: Badger.
  34. Thurstone, L. L. (1928). Implicit attitudes can be measured. Retrieved June 1, 2014 from http://www.fas.harvard.edu/~mrbworks/articles/2001_Banaji_HLRoediger.pdf. TIMSS (2011) retrieved July 1, 2014 from http://timss.bc.edu/timss2011.
  35. Vašťatková, J., & Chvál, M. (2010). K využití sémantického diferenciálu při autoevaluaci školy. Orbis Scholae 4(1), 111-128. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Výrost, J., & Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. [Social Psychology]. Praha: Grada Publishing.
  37. Zakaria, E., Chin, L. C., & Daud, M. Y. (2010). The Effects of Cooperative Learning on Students' Mathematics Achievement and Attitude towards Mathematics. Journal of Social Sciences 6(2), 272-275. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.