e-Pedagogium 2019, 19(2):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2019.011

Mezikulturní studie hodnotové orientace a jejího vlivu na formování sebepojetí doktorandů

Danping Penga, Iva Koribskáa, Štefan Chudýa
Institute of Education and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University

Enormní změny v posledních desetiletích vedly k trendu globalizace vysokoškolského vzdělávání. Globalizace přináší značné příležitosti pro rovnost a kvalitu vzdělávání zahraničních studentů, ale zároveň představuje určité výzvy. Výzkum se zaměřil na formování sebepojetí doktorandů. K prozkoumání hodnotových orientací studentů doktorského studia a jejich sebepojetí bylo využito kvalitativního přístupu. Cílem výzkumu bylo přispět k odborné literatuře o hodnotách doktorandů a ke zlepšení praxe ve vysokoškolském vzdělávání. Výzkumný vzorek byl sestaven náhodným výběrem. Výzkumu se zúčastnili čtyři mezinárodní doktorandi. Na základě shromážděných údajů výzkumníci shrnuli mnohotvárné formování sebepojetí, úlohu hodnotové orientace při jejím formování a vytvořili strukturu stávajícího systému podpory.

Klíčová slova: hodnotová orientace, formování sebepojetí, mezikulturní adaptace, mezinárodní doktorandi.

A cross-cultural study of value orientation and its effect on doctoral students’ self-concept formation

Enormous changes in recent decades have led to the trend of higher education globalization. Globalization brings great opportunities for equity and quality in education to be realised for international students, however, it also poses challenges. Focused on doctoral students' self-concept formation, the current research adopted a qualitative approach to explore the value orientations of doctoral students and their self-concept formation, aiming to contribute to the literature on doctoral students' values and to the improvement of practice in higher education. Convenience sampling and random selection was used to select the participants. Four international doctoral students participated in this research. Based on the data collected, the researchers summarized the multifaceted self-concept formation, the role of value orientation in its formation and outlined the structure of the current support system.

Keywords: value orientation, self-concept formation, cross-cultural adaptation, international doctoral students.

Přijato: 5. srpen 2019; Zveřejněno: 1. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peng, D., Koribská, I., & Chudý, Š. (2019). Mezikulturní studie hodnotové orientace a jejího vlivu na formování sebepojetí doktorandů. e-Pedagogium19(2), 7-20. doi: 10.5507/epd.2019.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anderson, G., & Arsenault, N. (2005). Fundamentals of educational research (2nd ed.). Philadelphia, PA: Taylor & Francis e-Library. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bierwiaczonek, K., & Waldzus, S. (2016). Socio-cultural factors as antecedents of cross-cultural adaptation in expatriates, international students, and migrants: A review. Journal of Cross-Cultural Psychology, 47(6), 767-817. https://doi.org/10.1177/0022022116644526. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Brown, L. & Holloway, I. (2008). The initial stage of the international sojourn: Excitement or culture shock? British Journal of Guidance & Counseling, 36(1), 33-49. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, Cal: Sage.
  5. Czech statistical office. (2018). Data on education of foreigners, Retrieved from https://www.czso.cz/documents/11292/32508273/c04R47_2017.pdf/a121e19d-6e33-4197-9af1-04656be4ebb3?version=1.0.
  6. DeMarrais, K. B. (2004). Qualitative interview studies: Learning through experience. In DeMarrais, K. B., & Lapan, S. D. (2004). Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  7. Erdem-Keklik, D. (2016). Value orientations of candidate teachers in knowledge society. Eurasian Journal of Educational Research, 66, 355-372. DOI: 10.14689/ejer.2016.66.20. Retrieved from: http://ejer.com.tr/public/assets/catalogs/en/devrimerdem66.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Ennis, C. D., Chen, A., & Ross, J. (1992). Educational value orientations as a theoretical framework for experienced urban teachers' curricular decision. Journal of Research and Development in Education, 25(3) pp. 156-163.
  9. Fitts, W. H., & Warren, W. L. (2003). Tennessee Self Concept Scale TSCS: 2 (2nd ed.). Los Angeles, CA: WPS.
  10. Fitts, W. H., & Warren, W. L. (2003). Tennessee self-concept scale: TSCS-2. Los Angeles, California: Western Psychological Services.
  11. Gullahorn, J. T., & Gullahorn, J. E. (1963). An extension of the U-curve hypothesis. Journal of Social Issues, 19(3), 33-47. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.1963.tb00447.x. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Lysgaard, S. (1955). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International Social Science Bulletin, 7(1), 45-51.
  13. Oberg, K. (1960). Cultural shock: Adjustment to new cultural environments. Practical Anthropology, 7(4), 177-182. Retrieved from https://doi.org/10.1177/009182966000700405. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Palacky University. (2017). Statistical Data. Retrieved from https://www.upol.cz/en/university/basic-information/.
  15. Schwartz, S. H. (1992). Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries. In Zanna, M. (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology, 25,1-65. New York: Academic Press. Retrieved from https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Spranger, E. (1928). Types of men. The psychology and ethics of personality. Oxford, England: Niemeyer.
  17. Sears, S. (1982). A definition of career guidance terms: A National Vocational Guidance Association perspective. The Career Development Quarterly, 31(2), pp. 137-143. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1002/j.2164-585X.1982.tb01305.x. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Super, D. E. (1963). Self-Concepts in Vocational Development. In D. E. Super, R. Starishevsky, N. Matlin, & J. P. Jordaan (Eds.). Career Development: Self-concept Theory. New Jersey: College Entrance Examination.
  19. Ward, C. A., Bochner, S. & Furnham, A. (2001). The psychology of culture shock. Hove, England: Routledge.
  20. Zeller, W. J., & Mosier, R. (1993). Culture shock and the first-year experience. Journal of College and University Student Housing, 23 (2).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.