e-Pedagogium 2019, 19(2):68-79 | DOI: 10.5507/epd.2019.016
Tendence hledání prožitku a preference zkušenostního učení
- a Department of Physical Education and Sports, Faculty of Education, University of Hradec Králové, Czech Republic
- b Department of English Language and Literature, Faculty of Education, University of Hradec Králové, Czech Republic
Tato popisná studie je založena na smíšené základní strukturované výzkumné strategii, jejímž základem je neintervenční dotazník a podrobnější polo-strukturované rozhovory. Statisticky významná korelace mezi stupněm tendence hledat prožitek a preferencemi tzv. zážitkového učení je zkoumána pomocí Pearsonova korelačního koeficientu. Kvalitativní část výzkumu ověřuje, zda sledovaní studenti s vysokou tendencí intuitivně a záměrně hledají zážitkové učení, zatímco dva ze tří studentů s nízkou tendencí hledat mimořádné prožitky nemají hlubokou vnitřní potřebu zkušenostního učení; v případě, že je k dispozici, však vítají nabídku zážitkové pedagogiky.
Klíčová slova: učení, styl učení, zkušenostní učení, prožitek, tendence hledání prožitku, prožívání procesu učení, studenti gymnázií.
Sensation seeking tendency and the preference of experiential learning
The present descriptive study is based on mixed pre-structured research fundamental strategy of which is a non-intervention questionnaire and more in depth semi-structured interviews. A statistically significant correlation between the degree of tendency to seek sensation and preferences of so-called experiential learning is examined via Pearson's correlation coefficient. The qualitative part of the research verifies whether monitored students with a high tendency to seek extraordinary experiences intuitively and deliberately need experiential learning, while two out of three students with low tendencies to seek extraordinary sensations do not have a deep inner need for experiential learning; however, they welcome the offer of experiential pedagogy when available.
Keywords: learning, learning style, experiential learning, sensation, sensation seeking tendency, experiencing learning process, grammar school students.
Přijato: 5. srpen 2019; Zveřejněno: 1. září 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Ang, R. P., & Woo, A. (2003). Influence of sensation seeking on boys' psychological adjustment. North American Journal of Psychology, 5(1), 121-136.
- Blum, R. W., Beuhring, T., & Rinehart, P. M. (2000). Protecting teens: Beyond race, income, and family structure. Minneapolis, MN: University of Minnesota Printing Services.
- Carter, S. P., & Stewin, L. L. (1999). School violence in the Canadian context: An overview and model for intervention. International Journal for the Advancement of Counseling, 21(4), 267-277.
Přejít k původnímu zdroji...
- Culková, D. (2013). Vyhledávání mimořádných prožitků a preference učebního stylu studenta (Sensation Seeking and Learning Style Preferences). Pedagogická orientace, 23(3), 364-385.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dunn, R., Dunn, K., & Price, G. E. (1989). Learning style inventory. Lawrence: Price System, Inc.
- Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu (Introduction to Qualitative Research) Praha: Karolinum.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace (Qualitative Research: Basic Methods and Applications). Praha: Portál.
- Klevetová, D. & Dlabalová, I. (2008). Motivační prvky při práci se seniory (Motivational Elements When Working with Seniors). Praha: Grada.
- Krásová, P., & Rost, M. (2008): Tendence vyhledávat mimořádné prožitky u vysokoškoláků ve vztahu k osobnostním charakteristikám (Sensation Seeking Tendency of University Students in Relation to Personality Trait). Studia Kinanthropologica, 2(9), 238-245.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuban, J. (2001). Komparace Sensation Seeking Tendency u hráčů sportovních her (Sensation Seeking Tendency Comparison among Sport Games Players). In. Čepička, L. (Ed.), Hry v programech tělovýchovných procesů (pp. 41-46). Plzeň: Západočeská univerzita
- Kuban, J. (2006). Tendence k vyhledávání prožitku a její diagnostika (Sensation Seeking Tendency and its Diagnostics). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Mareš, J., & Skalská, H. (1994). LSI - dotaznik stylů učeni pro žáky základních a středních škol (LSI - Learning Style Inventory for Primary and Secondary Schools Pupils). Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 29(3), 248-264.
- Mareš, J., & Slavík, V. (2004). Dotazník stylu učení (Learning Style Inventory). Praha: IPPP ČR.
- Rybenský, D. (2008). Konstrukce standardů pro test prožitkovosti - Sensation Seeking Tendency (česká verze) (Standards Construction of Sensation Seeking Scale (Czech Version)). Diplomová práce. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.
- Wentzel, K. R. (1993). Social and academic goals at school: Motivation and achievement in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 13(1), 4-20.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zuckerman, M. (1978). Sensation seeking. In London, H. & Exner, J. (Eds.), Dimensions of personality (pp. 487-555). New York: Wiley.
- Zuckerman, M. (1994). Behavioral expressions and biosocial bases of sensation seeking. Cambridge: Cambridge University Press.
- Zuckerman, M. (July 2001). Personality and risk taking. Tenth Biennial Meeting of the International Society for the Study of Individual Differences. Edinburgh: The University of Edinburgh.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.