e-Pedagogium, 2019 (roč. 19), číslo 1
Úvod
Úvodník
Editorial
Redakce
e-Pedagogium 2019, 19(1):5-6
Odborné články a statě
Tandemová výuka v matematice jako instrument reflektivního modelu vzdělávání
Paired teaching in mathematics as an instrument of reflective model of education
Radka Dofková
e-Pedagogium 2019, 19(1):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2019.001
Příspěvek reflektuje jednu z méně běžných organizačních forem výuky prostřednictvím konkrétní zkušenosti pedagoga z praxe. Tandemová výuka má vést k zefektivnění vyučovacích hodin, neboť probíhá za přítomnosti dvou či více učitelů. Ti společně spolupracují na plánování hodin, jejich realizaci i následném hodnocení. Zejména v možnosti společné reflexe participujících učitelů vidíme přidanou hodnotu tandemové výuky, neboť vede zapojené učitele k formulaci vlastních závěrů a pocitů. Proces uvědomění si průběhu hodin pak napomáhá převodu zkušenosti do nového kontextu, čímž je zkušenost dále uplatnitelná v budoucích edukačních souvislostech. Cílem příspěvku...
Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol
The effect of coping strategies on workplace bullying in elementary school teachers
Simona Dobešová Cakirpaloglu, Tomáš Čech, Jana Kvintová, Lucie Křeménková
e-Pedagogium 2019, 19(1):14-25 | DOI: 10.5507/epd.2019.002
Stres je v učitelské profesi důležité téma. Je úzce spjat s pracovní zátěží, nedostatkem učitelů, nevhodnými copingovými strategiemi a vysokou fluktuací zaměstnanců. Významný nárůst stresu u učitelů základních škol vede k vysokému riziku výskytu šikany na pracovišti. Jednou z možností prevence je nalézt vhodné strategie zvládání stresu. Cílem výzkumu bylo zjistit vztah mezi copingovými strategiemi a oběťmi šikany na pracovišti v České republice. Byla použita dotazníková baterie sestávající z dotazníků NAQ-R (Negative Acts Questionnaire-Revised), vyhodnocující prevalenci a formy šikany na pracovišti a standardizovaného dotazníku OSI-R (Inventář pracovního...
Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky
Factors influencing teacher's biophilic orientation and his/her approach to (environmental) education - review of the issue
Jana Létalová
e-Pedagogium 2019, 19(1):26-36 | DOI: 10.5507/epd.2019.003
Cílem předloženého textu je poukázat na závažnost globální ekologické krize a zdůraznit potřebu biofilně orientované výchovy a vzdělávání jako jedné z cest k jejímu překonání. Článek přináší stručný přehled širokého spektra činitelů ovlivňujících biofilní zaměření člověka a vyzdvihuje specifickou roli učitele jako hlavního protagonisty účinné školní environmentální výchovy.
Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí
Garden-based education in the regions of the Czech-Austrian borderlands
Zbyněk Vácha, Štěpánka Chmelová, Renata Ryplová
e-Pedagogium 2019, 19(1):37-49 | DOI: 10.5507/epd.2019.004
Hlavním cílem výzkumu bylo ověřit existenci školních zahrad ve školách spadajících do krajů česko-rakouského pohraničí a prozkoumat materiální zabezpečení a připravenost základních škol na zavádění zahradní pedagogiky do vyučování. Na výzkumu spolupracovali zaměstnanci 259 základních škol územně spadajících do Jihočeského, Jihomoravského kraje a kraje Vysočina. Data byla získávána prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření. Z výzkumu vyplývá, že pouze 25 % základních škol participujících na výzkumu nedisponuje školní zahradou. V zahradních areálech aktuálně dochází k budování prvků, které činí zahradu komplexněji využitelnou a mizí tak jejich...
Anxiozita dítěte v kontextu jeho motorických dovedností
Child's anxiety in context of motor skills
Zdeněk Rechtik
e-Pedagogium 2019, 19(1):50-55 | DOI: 10.5507/epd.2019.005
Problematika specifických vztahů mezi kognitivním a motorickým vývojem dětí je aktuálně řešeným problémem. Období mladšího školního charakteristické vysokou motorickou docilitou. Penzum motorických dovedností je pro dítě důležité, umožňuje účastnit se každodenních aktivit. Cílem příspěvku je analýza vztahu mezi anxiozitou a úrovní hrubé motoriky u dětí na prvním stupni základních škol. Výzkumný soubor byl tvořen 300 žáky (149 chlapců a 151 dívek). Úroveň motorických dovedností byla monitorována pomocí testu TGMD-2 a ke zjištění úrovně nepodléhání úzkostnosti byl použit standardizovaný dotazník Piers-Harris 2 - Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů.
Opora ve víře u zahraničních studentů českých vysokých škol
Religion support for foreign students at Czech universities
Markéta Šemberová
e-Pedagogium 2019, 19(1):56-64 | DOI: 10.5507/epd.2019.006
Příspěvek se zabývá významem víry jako opory v náročných studijních situacích u zahraničních studentů. Příspěvek je nejprve ukotven v teoretické části, kde jsou definovány klíčové pojmy potřebné pro výzkum. Cílem výzkumné části příspěvku je nejprve zjistit demografické údaje studentů, poté roli víry v jejich každodenních životech a v náročných studijních situacích, v poslední řadě pak zkoumáme vliv jejich víry na hodnotu vzdělávání a na jejich vnímání této hodnoty. Za výzkumný nástroj byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Odpovědi respondentů byly otevřeně, axiálně a selektivně kódovány.
Masivní otevřené online kurzy "MOOC" - jak vyhledávat kurzy
Massive open online courses "MOOC" - how searching courses
Michal Mrázek
e-Pedagogium 2019, 19(1):65-72 | DOI: 10.5507/epd.2019.007
V online virtuálním prostředí je dnes možné studovat nepřeberné množství disciplín různého zaměření, a to téměř odkudkoliv s připojením k internetu. V předkládaném textu je popisován způsob a možnosti vyhledávání MOOC kurzů s využitím speciálních vyhledávačů tzv. "MOOC aggregators". Cílem článku je představit různé typy MOOC vyhledávačů a jejich obecně sdílené charakteristiky v protikladu k jejich zvláštním specifikacím. Autorem je předkládána klasifikace MOOC vyhledavačů na základě zjištěných charakteristik a specifikací, které byly analyzovány a metodologicky zpracovány.
Recenze
Zraková postižení: behaviorální přístupy při edukaci s pomůckami
Lucie Pazourková
e-Pedagogium 2019, 19(1):73-75
BENEŠ, Pavel. Zraková postižení: behaviorální přístupy při edukaci s pomůckami. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2110-6.
Příspěvek k didaktice předškolního vzdělávání
Jaroslava Ševčíková
e-Pedagogium 2019, 19(1):75-77
Šmelová, Eva, Prášilová, Michaela a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. Vydání první, s. 232. ISBN 978-80-262-1302-4
Zprávy
Rosenberg, Marshall, B. Nenásilná komunikace a moc. V institucích, společnosti i rodině.
redakce
e-Pedagogium 2019, 19(1):25
Překlad Veronika Matiášková. Praha: Portál, 2019. 152 s. ISBN 978-80-262-1466-3.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: Psychologie ve výchově a vzdělávání.
redakce
e-Pedagogium 2019, 19(1):64
Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.