e-Pedagogium 2019, 19(1):14-25 | DOI: 10.5507/epd.2019.002

Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol

Simona Dobešová Cakirpaloglua, Tomáš Čechb, Jana Kvintováa, Lucie Křeménkováa
a Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
b Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého

Stres je v učitelské profesi důležité téma. Je úzce spjat s pracovní zátěží, nedostatkem učitelů, nevhodnými copingovými strategiemi a vysokou fluktuací zaměstnanců. Významný nárůst stresu u učitelů základních škol vede k vysokému riziku výskytu šikany na pracovišti. Jednou z možností prevence je nalézt vhodné strategie zvládání stresu. Cílem výzkumu bylo zjistit vztah mezi copingovými strategiemi a oběťmi šikany na pracovišti v České republice. Byla použita dotazníková baterie sestávající z dotazníků NAQ-R (Negative Acts Questionnaire-Revised), vyhodnocující prevalenci a formy šikany na pracovišti a standardizovaného dotazníku OSI-R (Inventář pracovního stresu), který vyhodnocuje emoční a kognitivní strategie zvládání stresu a strategie řešení (osobní zdroje pro zvládnutí stresu). Výzkumný vzorek sestával z 464 učitelů základních škol, z toho 67 mužů a 388 žen. Existence významného negativního vztahu byla potvrzena mezi oběťmi šikany na pracovišti a všemi sledovanými strategiemi vyrovnávání: sociální podpora, relaxace, péče o sebe a racionální / kognitivní zvládání.

Klíčová slova: šikana na pracovišti, učitelé, stres, strategie zvládání.

The effect of coping strategies on workplace bullying in elementary school teachers

Stress is a major problem in the teaching profession. It is related to work overload, lack of teaching staff, lack of coping strategies and a high staff turnover. Rapid increases of stress in elementary school teachers results in a high risk of workplace bullying. One of the options for prevention is to find suitable coping strategies. The research objective of this study was to determine the relationship between coping strategies and the victims of bullying in the workplace in the Czech Republic. Two questionnaires were used consisting of: NAQ-R questionnaires (Negative Acts Questionnaire- Revised) which evaluates the prevalence and forms of workplace bullying, and a standardized OSI-R questionnaire (Occupational Stress Inventory-Revised) which evaluates the emotional impact, cognitive stress management and the utilised coping strategies (personal resources for coping with stress). The research sample consisted of 464 elementary school teachers, of whom 67 were men and 388 were women. The existence of a significantly negative relationship was confirmed between the victims of workplace bullying and all coping strategies monitored - social support, relaxation, self-care, and cognitive coping.

Keywords: workplace bullying, teachers, stress, coping strategies.

Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dobešová Cakirpaloglu, S., Čech, T., Kvintová, J., & Křeménková, L. (2019). Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol. e-Pedagogium19(1), 14-25. doi: 10.5507/epd.2019.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Beňo, P. (2003). Můj šéf - můj nepřítel. Praha: Era.
  2. Cakirpaloglu, P., Šmahaj, J., Dobešová Cakirpaloglu, S. & Zielina, M. (2017). Šikana na pracovišti: reliabilita a validita českého překladu revidované verze dotazníku negativních aktů-NAQ-R. Československa Psychologie, 61(6), 546-558. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cakirpaloglu, P., Šmahaj, J., Dobešová Cakirpaloglu, S., & Zielina, M. (2017). Šikana na pracovišti v České republice. Teorie, výzkum a praxe. Olomouc: UP. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Cooper, C. L., Cooper, C. P., Dewe, P. J., & O'Driscoll, M. P. (2001). Organizational stress: A review and critique of theory, research, and applications. London: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Čech, T. (2011). Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD.
  6. Čech, T., Dobešová Cakirpaloglu, S., Kvintová, J. (2017). Workplace bullying - coping strategies of teachers. In da Silva Pereira, P. A., Titrek, O., & G. Sezen-Gultekin (Eds.), ICLEL 17 Conference Proceeding Book (pp. 416-424). Sakarya: ICLEL Conferences Sakarya University Faculty of Education.
  7. Dewe, P. (2000). Measures of coping with stress at work: a review and critique. In Dewe, P., Leiter, M. P., & Cox, T. (2000). Coping, health, and organizations. London: Taylor & Francis. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Dobešová Cakirpaloglu, S., Čech, T., Kvintová, J. (2017). The incidence of workplace bullying in Czech teachers. In da Silva Pereira, P. A., Titrek, O., & G. Sezen-Gultekin (eds.). ICLEL 17 Conference Proceeding Book (pp. 425-431). Sakarya: Sakarya University.
  9. Einarsen, S., Hoel, H., & Notelaers, G. (2009). Measuring exposure to bullying and harassment at work: Validity, factor structure and psychometric properties of the Negative Acts Questionnaire-Revised. Work & Stress, 23(1), 24-44. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D., & Cooper, C. L. (2011). The concept of bullying and harassment at work: The European tradition. In Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D., & Cooper, C. L. (Eds.), Bullying and harassment in the workplace (pp. 3-40). London: Taylor & Francis. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Huberová, B. (1995). Psychický teror na pracovisku: Mobbing. Martin: Neografie.
  12. Keashly, L., Trott, V., & MacLean, L. M. (1994). Abusive behavior in the workplace: A preliminary investigation. Violence and victims, 9, 341-341. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kratz, H., J. (2005). Mobbing. Jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press.
  14. Leymann, H., & Gustafsson, A. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 165-184. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Mikkelsen E. G., & Einarsen. S. (2001). Bullying in Danish work-life: Prevalence and health correlates. European journal of work and organizational psychology, 10(4), 393-413. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Niedl, K. (1996). Mobbing and well-being: Economic and personnel development implications. European journal of work and organizational psychology, 5(2), 239-249. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Oakland S., & Ostell, A. (1996). Measuring coping: A review and critique. Human Relations, 49(2), 133-155. Přejít k původnímu zdroji...
  18. O'Moore, M., Seigne, E., McGuire, L., & Smith, M. (1998). Victims of workplace bullying in Ireland. The Irish Journal of Psychology, 19(2-3), 345-357. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Osipow, H. S. (2010). Inventorium zaměstnaneckého stresu. Bratislava: Psychodiagnostika, 2010.
  20. Rayner, C. (1997). The incidence of workplace bullying. Journal of Community & Applied Social Psychology, 7(3), 199-208. Přejít k původnímu zdroji...
  21. StatSoft, Inc. (2011). Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft. (Electronic Version) [online] Dostupné z: http://www.statsoft.com/textbook/.
  22. Svobodová, L. (2008). Nenechte se šikanovat kolegou - Mobbing - skrytá hrozba. Praha: Grada Publishing a.s.
  23. Zábrodská, K., & Květon, P. (2012). Šikana na pracovišti v prostředí českých univerzit: výskyt, formy a organizační souvislosti. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 641-668. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Zapf, D. (1999). Organisational, work group related and personal causes of mobbing/bullying at work. International Journal of Manpower, 20(1/2), 70-85. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Zapf, D., & Gross, C. (2001). Conflict escalation and coping with workplace bullying: A replication and extension. European Journal of Work and Organizational Psychology, 10(4), 497-522. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.