e-Pedagogium 2019, 19(1):56-64 | DOI: 10.5507/epd.2019.006

Opora ve víře u zahraničních studentů českých vysokých škol

Markéta Šemberová
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého

Příspěvek se zabývá významem víry jako opory v náročných studijních situacích u zahraničních studentů. Příspěvek je nejprve ukotven v teoretické části, kde jsou definovány klíčové pojmy potřebné pro výzkum. Cílem výzkumné části příspěvku je nejprve zjistit demografické údaje studentů, poté roli víry v jejich každodenních životech a v náročných studijních situacích, v poslední řadě pak zkoumáme vliv jejich víry na hodnotu vzdělávání a na jejich vnímání této hodnoty. Za výzkumný nástroj byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Odpovědi respondentů byly otevřeně, axiálně a selektivně kódovány.

Klíčová slova: hodnota vzdělání, spirituální opora, víra, náročná studijní situace.

Religion support for foreign students at Czech universities

The article deals with the importance of faith as support in the challenging study-related situations among the foreign students. Firstly, the article consists of the theoretical part, in which the key concepts for this research are defined. The aim of the research part, is to find out the demographic data of the students and the role of faith in their daily lives and in the challenging study-related situations. Finally, we examine the influ ence of their faith on the value of education and their perception of this value. As the research method, we chose semi-structured interviews. Responses of the respondents were subjected to open, axial and selective coding.

Keywords: value of education, spiritual support, faith, challenging study-related situation.

Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno online: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šemberová, M. (2019). Opora ve víře u zahraničních studentů českých vysokých škol. e-Pedagogium19(1), 56-64. doi: 10.5507/epd.2019.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brožík, V. (2004). Hodnotenie a hodnoty. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška.
  2. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  3. Hayes, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  4. Kropáčová, J. (2006). Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého.
  5. Křivohlavý, J. (2005). Implementace - intervenční postupy sociální opory. Praha: Institut pro postgraduální vzdělávání ve zdravotnictví.
  6. Mareš, J., Průcha, J. a E. Walterová (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  7. Mohanty, G. S. (2005). Modern sociology. Delhi: Isha Books.
  8. Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing.
  9. Popovič, M., Cakirpaloglu, P. (2004). Psychologie hodnot. Přehled pro humanitní obory. Olomouc: Votobia.
  10. Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  11. Rokeach, M. (1970). Beliefs, Attitudes and Values. San Francisco: Jossey-Bass Inc., Publishers
  12. Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, a.s.
  13. Schwartz, S. H. (2015). Basic individual values: Sources and consequences. In: The Praeger Handbook of Personality across cultures. A. Timothy Church, A. Merritt. 2017. ABC Clio. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Schwartz, S. H. (2015). Basic individual values: Sources and consequences. In D. Sander and T. Brosch (Eds.), Handbook of value. Oxford: UK, Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof: oso/9780198716600.001.0001 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada publishing, a.s.
  16. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  17. Vojtová, P. (2012). Hodnota vzdělání z pohledů žáků různých typů škol. Diplomová práce. Praha: FF UK.
  18. Elektronické zdroje:Hrubá, J. (2009). Co nejvíc ovlivňuje mladé lidi? [online]. [cit. 2017-01-10]. Dostupné z URL www.ceskaskola.cz/2009/04/jana-hruba-co-nejvic-ovlivnuje-mlade.html.
  19. Kučerová, L. (2012). Hodnoty současné mladé populace. [online]. [cit. 2017-01-11]. Dostupné z URL https://is.muni.cz/th/251972/pedf_m/diplomova_prace.
  20. Makovská, K. (2013). Hodnoty a hodnotová orientace adolescentů. Bakalářská práce. Brno: ICV Mendelova univerzita v Brně. [online]. [cit. 2017-01-10]. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/ zprava/1414250482.pdf.
  21. Papřoková, A. (2006). Hodnota vzdělání v současné společnosti. In Mezinárodní vědecká konference ČLOVĚK-DĚJINY-HODNOTY III. OSTRAVA: VŠB-TU Ostrava a Ostravská univerzita. Dostupné z: http://knowledge.vsb.cz/sborniky/2006_Paprokova_Hodnota_vzdelani.pdf.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.