e-Pedagogium 2019, 19(1):50-55 | DOI: 10.5507/epd.2019.005

Anxiozita dítěte v kontextu jeho motorických dovedností

Zdeněk Rechtik
Katedra primární a preprimární pedagogiky PdF UP Olomouc

Problematika specifických vztahů mezi kognitivním a motorickým vývojem dětí je aktuálně řešeným problémem. Období mladšího školního charakteristické vysokou motorickou docilitou. Penzum motorických dovedností je pro dítě důležité, umožňuje účastnit se každodenních aktivit. Cílem příspěvku je analýza vztahu mezi anxiozitou a úrovní hrubé motoriky u dětí na prvním stupni základních škol. Výzkumný soubor byl tvořen 300 žáky (149 chlapců a 151 dívek). Úroveň motorických dovedností byla monitorována pomocí testu TGMD-2 a ke zjištění úrovně nepodléhání úzkostnosti byl použit standardizovaný dotazník Piers-Harris 2 - Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů.

Klíčová slova: motorické dovednosti, úzkostnost, žáci.

Child's anxiety in context of motor skills

Specific relationships between children's cognitive and motor development is currently discussed in foreign literature. The period of younger school-aged child is characterized by high motor docility. The amount of motor skills is important for a child because it allows to participate in school-class activities with peers. The main aim of the paper is to analyze the relationship between anxiety and the level of gross motor skills in children from lower level of primary schools. The research sample created 300 children (149 boys and 151 girls). The level of gross motor skills was monitored by test TGMD-2. Standardized questionnaire Piers-Harris 2 was used for assessment of freedom from anxiety levels.

Keywords: motor skills, anxiozity, children.

Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rechtik, Z. (2019). Anxiozita dítěte v kontextu jeho motorických dovedností. e-Pedagogium19(1), 50-55. doi: 10.5507/epd.2019.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anderson, V., Anderson, P., Northam, E. et al. (2001). Development of executive functions through late childhood and adolescence: an Australian sample. Developmental Neuropsychology, 20(1): 385-406. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Andersen, L. B., Harro, M., Sardinha, L. B., Froberg, K., Ekelund, U., Brage, S. et al. (2006). Physical activity and clustered cardiovascular risk in children: A cross-sectional study (The European Youth Heart Study). Lancet, 368(9532): 299-304. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Berk, L. E., (2007). Development through the Lifespan (4th edition). Boston: Allyn & Bacon.
  4. Best, J. R., (2010). Effects of physical activity on children's executive function: contributions of experimental research on aerobic exercise. Developmental Review, 30(4): 331-351. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Biddle, S. J. H. & Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11): 886-95. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Brown, H. E., Pearson, N., Braithwaite, R. E., Brown, W. J., & Biddle, S. J. (2013). Physical activity interventions and depression in children and adolescents. Sports Medicine, 43(3): 195-206. doi: 10.1007/s40279-012-0015-8 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Cheng, H., Chen, J., Y., Tsai, Ch., L. & Shen, M., L., & Cherng, R., J. (2011). Reading and writing performances of children 7-8 years of age with developmental coordination disorder in Taiwan. Research in Developmental Disabilities, 32(6): 2589-2594. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Diamond, A. (2000). Close interrelation of motor development and cognitive develop-ment and of the cerebellum and prefrontal cortex. Child Development, 71(1), 44-56 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Haga, M. (2008). The relationship between physical fitness and motor competence in children. Child: Care Health and Development, 34(3): 329-334. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Laukkanen, A., Pesola, A., Havu, M., Sääkslahti, A. & Finni, T. (2014). Relationship between habitual physical activity and gross motor skills is multifaceted in 5- to 8-year-old children. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports., 24(2): 102-110. doi: 10.1111/sms.12116. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Leonard, H., C. & Hill, E., L. (2014). Review: The impact of motor development on typical and atypical social cognition and language: a systematic review. Child and Adolescent Mental Health, 19(3): 163-170. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Pang, A. W., & Fong, D. T. (January 01, 2009). Fundamental motor skill proficiency of Hong Kong children aged 6-9 years. Research in Sports Medicine (print), 17(3), 125-144. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Piek, J. P., Dawson, L., Smith, L. M., & Gasson, N. (October 01, 2008). The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability. Human Movement Science, 27, 5, 668-681. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Piek, J. P., Baynam, G. B., & Barrett, N. C. (February 01, 2006). The relationship between fine and gross motor ability, self-perceptions and self-worth in children and adolescents. Human Movement Science, 25(1): 65-75. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Piers, E. V., Herzberg, D. S., & Western Psychological Services. (2002). Piers-Harris children's self-concept scale: Manual. Los Angeles, Calif: Western Psychological Services.
  16. Skinner, R. A., & Piek, J. P. (January 01, 2001). Psychosocial implications of poor motor coordination in children and adolescents. Human Movement Science, 20(1): 73-94. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Smith, A. L., et al. (January 01, 2013). Pilot physical activity intervention reduces severity of ADHD symptoms in young children. Journal of Attention Disorders, 17(1),70-82, doi: 10.1177/ 10870547 114 17395. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Taras, H. (2005). Physical activity and student performance at school. Journal of School Health, 75(6): 214-218. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ulrich, B. D. (March 01, 1987). Perceptions of Physical Competence, Motor Competence, and Participation in Organized Sport: Their Interrelationships in Young Children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 58(1): 57-67. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Ulrich, D. A., Sanford, C. B., & Pro-Ed (Firm). (2000). Test of gross motor development. Austin, Tex: Pro-Ed.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.