e-Pedagogium, 2016 (roč. 16), číslo 1

Odborné články a statě

Fenomenológia v sociálnej patológii

Phenomenology in social pathology

Peter Ondrejkovič

e-Pedagogium 2016, 16(1):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2016.001  

Snaha vydávať fenomenológiu za popis, príp. deskripciu spoločensky nežiaducich javov je v rozpore so snahou o kritické a hĺbavé skúmanie hodnoty a významu vedeckého poznania. Výskumník sa usiluje pochopiť skúmaný fenomén, pričom obyčajne odhaľuje menej známe, neprvoplánové roviny životnej skúseností ľudí. Deskripcia vo vede má nesporne svoj význam. Púha deskripcia je však v príkrom rozpore s fenomenológiou. Ciest, ktorými sa môže fenomenologický výskum uberať v súčasnosti je niekoľko najmä Karteziánska cesta, ontologická cesta a Cesta deskriptívnej, intencionálnej psychológie.

Použití Q metodologie při tvorbě nástroje pro měření tacitních znalostí vysokoškolských studentů

The Using of the Q Methodology in Creation an Instrument for Measuring Tacit Knowledge of University Students

Jana Matošková, Lucie Garczarzová, Martin Kovářík

e-Pedagogium 2016, 16(1):14-27 | DOI: 10.5507/epd.2016.002  

Cílem příspěvku je ukázat výsledky použití Q metodologie při tvorbě nástroje na měření tacitních znalostí u vysokoškolských studentů. Při přípravě nástroje pro měření tacitních znalostí bylo nejprve nutné určit typické chování úspěšného studenta vysoké školy. Bylo definováno 184 základních výroků spojených s chováním úspěšného studenta. Respondenti měli za úkol dané výroky ohodnotit dle jejich významu za použití Q metodologie. Odpovědi byly statisticky vyhodnoceny a výsledkem bylo určení 32 základních tvrzení o tom, jak se úspěšný student projevuje. Byly také definovány čtyři potencionálně možné cesty k dosažení úspěchu u studenta vysoké školy.

Pregraduální příprava sociálních pedagogů v kontextu společenských změn

Undergraduate preparation of social pedagogues in the context of social changes

Pavla Andrysová

e-Pedagogium 2016, 16(1):28-38 | DOI: 10.5507/epd.2016.003  

Cílem příspěvku je prezentace výsledků výzkumu, který se týkal motivačních tendencí a motivace studentů sociální pedagogiky k výkonu. V úvodu nabízíme přehled pojetí sociální pedagogiky ve vybraných evropských zemí. Součástí je také návrh inovativní koncepce předmětového portfolia studia sociální pedagogiky. Motivem je hledání možností uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce v podmínkách České republiky, přičemž zohledňujeme požadavek svébytnosti a atraktivnosti této profese. Profil absolventa tak utváří profesionál, který mimo jiné nanejvýš atraktivně a přesvědčivě prezentuje např. zdravý životní styl, spolupodílí se nebo vytváří mediální kampaň...

Umění pomáhat prostřednictvím výtvarné tvorby

The Art of Helping through Visual Creation

Hana Stadlerová

e-Pedagogium 2016, 16(1):39-50 | DOI: 10.5507/epd.2016.004  

Příspěvek popisuje možnosti, které nabízí tvorba v rámci pomáhajících profesí. Podrobně se věnuje projektům speciální výtvarné výchovy, jejichž přínos byl ověřován v rámci výzkumu, probíhajícího v tříletém období konání výtvarných dílen. Aktivity se uskutečnily s vybranými skupinami sociálně znevýhodněných klientů, nabízely činnosti podporující především tvořivou seberealizaci klientů. Text vymezuje základní principy, na kterých byly projekty vystavěny, obhajuje jejich přínos včetně prezentace vzniklých výstupů.

Témbrový a fonematický sluch předškolních dětí s atypickým vývojem řeči

Timbre and phonemic hearing of pre-school children with atypical speech development

Milena Kmentová

e-Pedagogium 2016, 16(1):51-64 | DOI: 10.5507/epd.2016.005  

Cílem příspěvku je informovat odbornou veřejnost o vývoji pohledu na témbrový a fonematický sluch z hlediska hudební psychologie, lingvistiky, logopedie a neurofyziologie. Čtenářům budou představeny metody a výsledky vlastního terénního základního výzkumu, který se zaměřil na hodnocení kvality témbrového a fonematického sluchu a sluchové pozornosti předškolních dětí s narušenou komunikační schopností a s odlišným mateřským jazykem. Výzkum je součástí projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, podpořený GA UK č. 934213.

Jazykové vzdělávání přistěhovalců ve Švédsku - analýza současného stavu na pozadí migrace a integrace

Language Training of Immigrants in Sweden: Analysis of the Current State on the Background of Migration and Integration

Milena Öbrink Hobzová

e-Pedagogium 2016, 16(1):65-76 | DOI: 10.5507/epd.2016.006  

Švédsko patří v Evropě mezi cílové země, do nichž ročně míří tisíce přistěhovalců, především uprchlíků žádajících o azyl. Již v 60. a 70. letech 20. století zde vznikly jazykové kurzy, které byly určeny pro pracovní přistěhovalce. V současné době existují pod názvem "Utbildning i svenska för invandrare", dříve "Svenskundervisning för invandrare" ("Vyučování švédštiny pro přistěhovalce" - dále SFI). SFI se dělí do tří vzdělávacích stupňů, tzv. "Studieväg" 1 (skládá se z kurzů A, B), "Studieväg" 2 (zahrnuje kurz B a C) a 3 (zahrnuje kurzy C, D). Všechny tři uvedené úrovně mohou navštěvovat skupiny přistěhovalců s různým účelem pobytu (kurzů se mohou...

Motivačný profil žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania

Motivation Profile of Secondary Students

Alžbeta Lobotková

e-Pedagogium 2016, 16(1):77-88 | DOI: 10.5507/epd.2016.007  

Problematika motivácie žiakov k učeniu v súčasnosti zohráva v škole veľmi veľkú rolu a zároveň aj vo vysokej miere zvyšuje efektívnosť vyučovania. V tomto kontexte, v teoretickej rovine priblížime problematiku učebnej motivácie, motivácie žiakov k učeniu, pričom je našim cieľom zamerať sa na poznávanie štruktúry motivácie k učeniu u žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania. V empirickej rovine sa venujeme prvotnej analýze prieskumných dát získaných prostredníctvom Kozékiho IMB dotazníka, pričom skúmame, ktorá z motivačných oblastí (kognitívna, afektívna, efektívna) je u žiakov vyššieho sekundárneho stupňa vzdelávania, vzhľadom na ich vek dominantná.

Změny v prožívání toho, "co je důležité", u studentů FTK UP Olomouc zaznamenané prostřednictvím mentálního mapování

Changes in Perception of "What is Important" among Students at the Faculty of Physical Education, Palacký University in Olomouc, measured by means of Mental Mapping

Irena Plevová, Miroslava Jirásková, Michal Petr

e-Pedagogium 2016, 16(1):89-101 | DOI: 10.5507/epd.2016.008  

Předložená studie má za cíl prostřednictvím využití mentálních map zobrazit subjektivně významné hodnoty a potřeby účastníků zimního putovního kurzu neformálního vzdělávání. Zajímá nás, jaké hodnoty se v mentálních mapách objeví a jaké budou případné rozdíly v zobrazení mentálních map před putovním kurzem a po něm. Zjištěné hodnoty byly porovnávány s teorií hodnot V. E. Frankla a teorií potřeb A. Maslowa. V první části příspěvku je popsán zimní putovní kurz neformálního vzdělávání. Druhá část je věnována problematice mentálních map. Následuje seznámení s teorií V. E. Frankla a A. Maslowa. Výzkumný vzorek: studenti třetího ročníku oboru rekreologie...

Recenze a krátké zprávy

Slovník speciální pedagogiky

Adéla Veselá

e-Pedagogium 2016, 16(1):119-121  

Eseje a zamyšlení

Pedagogika a práce s mýty v době teroru

Radim Šíp

e-Pedagogium 2016, 16(1):102-118  

Pedagogický esej upozorňuje na hlubokou proměnu současného světa. Ta na jedné straně vede k událostem, které vyvolávají zvýšenou potřebu zpracování zkušenosti pomocí mýtu, na straně druhé si tyto mýty vyžadují rekonstrukci a racionalizaci. Tyto procesy jsou nutnou složkou moderní edukace. Překážkou v racionalizaci je romantický konzervatismus, který můžeme zahlédnout jak u vzdělanců (Liessmann), tak v populární kultuře (Miller, Snyder). Romantický konzervatismus je produktem raně moderní mýtotvorby. Právě velké mýty Okcindentu je dnes nutné demystifikovat. V předposlední a poslední části autor předkládá příklad rekonstrukce a racionalizace prostřednictvím...