e-Pedagogium 2016, 16(1):39-50 | DOI: 10.5507/epd.2016.004

The Art of Helping through Visual Creation

Hana Stadlerová
PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D., Katedra výtvarné výchovy PdF MU Brno, Poříčí 7, 603 00 Brno, E-mail: stadlerova@ped.muni.cz

The paper describes opportunities which are offered by creation within helping professions. It elaborates projects of special art education whose contribution was examined within research that was carried out during athree-year period of art workshops. The activities were held with selectedgroups of socially disadvantaged clients and they offered activities supportingprimarily the creative self-realization of clients. The text defines the basicprinciples on which the projects were built and it defends its contribution, including the presentation of the outputs.

Keywords: socially-disadvantaged client, attitudes, helping professions, creation, special art education, humanistic principles, empathy, creativity, the process of creation, presentation

Published: February 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stadlerová, H. (2016). The Art of Helping through Visual Creation. e-Pedagogium16(1), 39-50. doi: 10.5507/epd.2016.004
Download citation

References

  1. Babyrádová, H. (ed.), (2011). Obrazy příběhů - příběhy obrazů (několik úvah o povaze zobrazování na pozadí kazuistik výtvarné tvorby autorů s mentálním postižením). Brno: MU.
  2. Botton, A. & Armstrong, J. (2014). Umění jako terapie. Zlín: KNIHA ZLÍN.
  3. Cain D. J. & Seeman, J. (eds.), (2005). Humanistická psychoterapie - příručka pro výzkum a praxi. 1. díl. Praha: Triton.
  4. Eisenhammerová, B. & kol. (2013). ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÍ. CREATIVE HELP - tvůrčí dílny s lidmi se zdravotním postižením. Brno: MU.
  5. Jůva, V. (2009). Různé profese, podobné role, stejné problémy a společný výzkum. In Soják, P. Sympozium sociální pedagogiky na PdF MU. 14-17. Brno: PdF MU.
  6. Kamenický, P. & kol. (2013). UPRCHLÍCI. CREATIVE HELP - tvůrčí dílny s uprchlíky. Brno: MU.
  7. Maisel, E. (2002). Trénink kreativity. Podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha: Portál.
  8. Müllerová, M., Kašpárek, O., & Frajtová V. (2010). Umělci pro společnost. Příklady kulturních projektů v oblasti sociální inkluze. Praha: Česká kancelář programu Culture.
  9. Nováková, M., Landová, M. & kol. (2013). DIAGNOSTICKÝ ÚSTAV. CREATIVE HELP - tvůrčí dílny s dětmi z diagnostického ústavu. Brno: MU.
  10. Kovářová, M., Poláková, J. & kol. (2013). ROMOVÉ. CREATIVE HELP - tvůrčí dílny s romskými dětmi. Brno: MU.
  11. Rogers, C. R. (2015). Být sám sebou. Terapeutův pohled na psychoterapii. Praha: Portál.
  12. Řezáč, J. (1998) Sociální psychologie. Brno: Paido.
  13. Slavík, J., Chrz, V., Štech S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
  14. Stadlerová, H. & kol. (2013). SENIOŘI. CREATIVE HELP - tvůrčí dílny se seniory. Brno: MU.
  15. Svobodová, K. (2013). Sochy s duší. Keramická hlína jako médium při etopedické práci s dětmi a mládeží diagnostického zařízení. Diplomová práce. Brno: PdF MU.
  16. Šicková Fabrici, J. (2002). Základy arteterapie. Praha: Portál.
  17. Švaříček R. & K. Šeďová (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  18. Vágnerová M. (2005). Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova.
  19. Valenta, M. & kol. (2003) Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého PdF.
  20. Vítková M. (ed.) (2004). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.
  21. GASK Galerie středočeského kraje. [online]. 2015, [17. 8. 2015]. Dostupné z: http://www.gask.cz/cs/lektorske-centrum/umeni-spojeni-015
  22. Občanské sdružení INVENTURA. [online]. 2015, [17. 8. 2015]. Dostupné z: http://inventura.org
  23. Občanské sdružení SALET. [online]. 2015, [17. 8. 2015]. Dostupné z: http://www.salet.cz
  24. Občanské sdružení SLEPÍŠI. [online]. 2015, [17. 8. 2015]. Dostupné z: http://www.slepisi.eu/slepisi

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.