e-Pedagogium 2016, 16(1):28-38 | DOI: 10.5507/epd.2016.003

Pregraduální příprava sociálních pedagogů v kontextu společenských změn

Pavla Andrysová
Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: pavla.andrysova@upol.cz

Cílem příspěvku je prezentace výsledků výzkumu, který se týkal motivačních tendencí a motivace studentů sociální pedagogiky k výkonu. V úvodu nabízíme přehled pojetí sociální pedagogiky ve vybraných evropských zemí. Součástí je také návrh inovativní koncepce předmětového portfolia studia sociální pedagogiky. Motivem je hledání možností uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce v podmínkách České republiky, přičemž zohledňujeme požadavek svébytnosti a atraktivnosti této profese. Profil absolventa tak utváří profesionál, který mimo jiné nanejvýš atraktivně a přesvědčivě prezentuje např. zdravý životní styl, spolupodílí se nebo vytváří mediální kampaň varující před rizikovým chováním, je schopen její následné analýzy, návrhu dalších opatření apod.

Klíčová slova: profesní příprava, sociální pedagogika, terciární vzdělávání, motivace k výkonu, sociální pedagogika ve Francii, Německu, Polsku a Rumunsku

Undergraduate preparation of social pedagogues in the context of social changes

The aim of this article is to present the results of research into motivational tendencies and achievement motivation of social pedagogy students. In the introduction we give an outline of the concepts of social pedagogy in chosen European countries. We also include a proposal of an innovative concept of social pedagogy curriculum. Our motivation is to search employment possibilities of a social pedagogue in the labor market in the situation of the Czech Republic; we také into consideration the independence and attractiveness requirement of this profession. The graduate profile is thus formed by a professional person, who, among other things, presents e.g. healthy lifestyle in a very attractive and persuasive manner, he or she can collaborate or create a media campaign against risk behavior, can analyze its effects, can propose further measures, etc.

Keywords: professional preparation, social pedagogy, tertiary education, achievement motivation, social pedagogy in France, Germany, Poland, and Romania

Zveřejněno: 1. únor 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Andrysová, P. (2016). Pregraduální příprava sociálních pedagogů v kontextu společenských změn. e-Pedagogium16(1), 28-38. doi: 10.5507/epd.2016.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Andrysová, P., Martincová, J. & kol. (2014). Profesní kontext sociální pedagogiky: Motivace studentů k výkonu. Zlín: UTB.
  2. Bon, Ch. (2009). Social Pedagogy in France. Kornbecky, J. & Jensen, N. J. (Eds.) The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in Comparative Social Pedagogies and International Social Work and Social Policy. Vol. VII. Bremen: Europäischer Hochschulverlag.
  3. Ezechil, L. (2015). Social Pedagogy - New Perspectives. Procedia: Social and Behavioral Sciences. 180, 13-18. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Jůvová, A., Chudý, Š. & Pitnerová, D. (2015a). Professionelle Kompetenzen von Sozialpädagogen im Bereich Integration in Osteuropa. In Leonhardt, A., Müller, K. & Truckenbrodt, T. (Hrsg.) Die UN-Behindertenrechts-konvention und ihre UmsetzungBeiträge zur Interkulturellen und International vergleichenden Heil- und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
  5. Jůvová, A., Chudý, Š., Neumeister, P., Plischke, J. & Kvintová, J. (2015b). Reflection of Constructivist Theories in Current Educational Practice. Universal Journal of Educational Research 3 (5), 345-349. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna - podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Machů, E., Kočvarová, I. & kol. (2013). Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: UTB.
  8. Sünker, H. & Braches-Chyrek, R. (2009). Social Pedagogy in Germany. In Korbeck, J. & Jensen, N. J. (Eds.) The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in Comparative Social Pedagogies and International Social Work and Social Policy. Vol. VII. Bremen: Europäischer Hochschulverlag.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.