e-Pedagogium 2016, 16(1):102-118
Pedagogika a práce s mýty v době teroru
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D., Katedra sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity, Poříčí 7, 603 00 Brno, E-mail: sip@ped.muni.cz
Pedagogický esej upozorňuje na hlubokou proměnu současného světa. Ta na jedné straně vede k událostem, které vyvolávají zvýšenou potřebu zpracování zkušenosti pomocí mýtu, na straně druhé si tyto mýty vyžadují rekonstrukci a racionalizaci. Tyto procesy jsou nutnou složkou moderní edukace. Překážkou v racionalizaci je romantický konzervatismus, který můžeme zahlédnout jak u vzdělanců (Liessmann), tak v populární kultuře (Miller, Snyder). Romantický konzervatismus je produktem raně moderní mýtotvorby. Právě velké mýty Okcindentu je dnes nutné demystifikovat. V předposlední a poslední části autor předkládá příklad rekonstrukce a racionalizace prostřednictvím pedagogického procesu, který má sloužit jako pars pro toto celkového pedagogického působení.
Klíčová slova: edukace; Evropa; Okcident; Orient; konzervatismus; mýtus; mýtotvorba; práce s mýty jako pedagogický proces
This pedagogical essay highlights the profound transformation of the contemporary world. This, on one side, leads to the events that cause an increased need for processing experience using myths, these myths, on the other side, require reconstruction and rationalization. These processes are a necessary component of modern education. Obstacle to reconstruction and rationalization is romantic conservatism, which we can see in both, among scholars (e. g. Liessmann) and in popular culture (e. g. Miller, Snyder). Romantic conservatism is the product of early modern mythmaking. Just now, the great myths of Occindent is necessary to demystify. In the penultimate and final part, the author presents an example of mentioned reconstruction and rationalization through the educational process, which should serve as a pars pro toto for overall pedagogical activity.
Keywords: Conservatisms, education; Europe; Occident; Orient; myth; mythamking; work with myth as a pedagogical processes
Zveřejněno: 1. únor 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Barša, P. (2004). Orientálcova vzpoura. Edward Said a vznik postkoloniálních studií. In Dějiny a současnost, 26 (3), s. 23-25.
- Beck, U. (2007). Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. Brno: CDK.
- Beck, U. (2004a). Riziková společnost. Praha: Slon.
- Beck, U. (2004b). Světová riziková společnost ještě jednou: hrozba terorismu (s. 397-418). In Týž. Riziková společnost. Praha: Slon.
- Derrida, J. (1993). Bílá mytologie (s. 196-276). In Týž. Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa.
- van Dülmen, R. (2006). Kultura a každodenní život v raném novověku. Praha: Argo.
- Fila, K. (2015). Správkař to s islamisty zařídí. In Respekt, 26 (40), s. 55.
- Fontana, J. (2001). Evropa před zrcadlem. Praha: NLN.
- Foucault, J. (2005). Je třeba bránit společnost. Praha: Filosofia.
- Gellner, E. (1994). Podmínky svobody. Občanská společnost a její rivalové. Brno: CDK.
- Giddens, A. (2000). Unikající svět. Jak globalizace mění náš život. Praha: Slon.
- Kohák, E. (2010). Domov a dálava. Praha: Filosofia.
- Kohák, E. (1993). Člověk, dobro, zlo. Praha: Ježek.
- Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academia.
- Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.
- Loewenstein, B. (1995). Projekt moderny. O duchu občanské společnosti a civilizace. Praha: Oikoymenh.
- Miller, F. & Varleyová, L. (2014). 300: Bitva u Thermopyl. Praha: Comics centrum.
- Satrapiová, M. (2006). Persepolis. Brno: BB art.
- Sokol, J. (2004). Člověk a náboženství. Proměny vztahu člověka k posvátnému. Praha: Portál.
- Spiegelman, A. (1997). Maus. Brno: Torst.
- Šimsa, K. & Pabian, P. (2013). Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Slon.
- Šíp, R. (2015). Nostalgie návratu. (Ale kam). Didactica viva [on-line] [2015 11 17]. Dostupné na www: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/diskuse/liessmann-rs.pdf
- Šíp, R. (2011). Liessmannova nostalgie. Terciární vzdělávání v pozdně moderní době. Sociologický časopis, 47 (2), s. 407-414.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šíp, R. (2008). Richard Rorty: Pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. Brno: Paido.
- Třeštík, D. (2008). Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). Praha: NLN.
- (Výzva) Výzva pro všechny chlapy. [on-line] [2015 11 18]. Dostupné na www: https://www.youtube.com/watch?v=qcFOlghnVT0
- (Výzva II) Výzva pro všechny chlapy II. [on-line] [2015 11 18]. Dostupné na www: https://www.youtube.com/watch?v=SJIpOIU9wvY
- White Media. Webové stránky [on-line] [2015 11 18]. Dostupné na www: http://www.white-media.info/
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.