e-Pedagogium, 2015 (roč. 15), číslo 3

Úvod

Jednota súčasnosti a minulosti

Štefan Chudý

e-Pedagogium 2015, 15(3):5  

Odborné články a statě

Je formování dějinného vědomí vychovatelským úkolem? Nietzschovská inspirace pro dnešní dobu

Is Formation of Historical Consciousness a Pedagogical Task? Nietzchean Inspiration for the Present Day

Martin Strouhal

e-Pedagogium 2015, 15(3):7-16 | DOI: 10.5507/epd.2015.029  

Text pojednává o tom, jak lze uvažovat o různých možnostech tématizace minulosti a jejího studia. Východiskem pro toto pojednání je druhá Nietzschova Nečasová úvaha, v níž mluví o nejednoznačnosti způsobů dějinného porozumění a ukazuje významovou škálu přístupů k historii jako vědě. Snaží se ukázat, že vědomí této nejednoznačnosti je důležité jak pro bádání v obecných dějinách, tak pro studium dějin výchovy a vzdělávání. Z Nietzschových reflexí vyvozuje závěr týkající se vychovatelského významu studia nejen pedagogické minulosti: poznávání historie nás konfrontuje s naší osobní odpovědností, protože minulost, kterou studujeme za účelem porozumění naší...

Aktuální otázky a současné perspektivy dějin pedagogiky

Current Issues and Contemporary Perspectives of History of Education

Lukáš Šlehofer

e-Pedagogium 2015, 15(3):17-25 | DOI: 10.5507/epd.2015.030  

Předkládaný článek se zabývá aktuálním stavem a perspektivami dějin pedagogiky. Text se snaží být příspěvkem k probíhající debatě o budoucnosti tohoto oboru. V textu jsou nastoleny čtyři základní otázky, které obor z pohledu autora nejvíce trápí. První otázka se ptá po roli a postavení dějin pedagogiky v systému pedagogických věd. Další předložené otázky, kterými se text zabývá a snaží se na ně hledat odpovědi, se ptá po předmětu dějin pedagogiky, jak je na tom tato disciplína z hlediska metodologie a kdo jsou a budou vědci, kteří ponesou prapor této disciplíny v budoucnu. Autor se snaží ukázat, že situace není jednoduchá, ale také není neřešitelná.

Poznámky k metodologickým problémům dějin pedagogiky

Notes on Methodological Issues of History of Education

Jaroslav Koťa

e-Pedagogium 2015, 15(3):26-39 | DOI: 10.5507/epd.2015.031  

Autor se v úvodní části zabývá rámcově vývojem definic dějin pedagogiky. Následně poukazuje na vztah ke srovnávací pedagogice, dále otevírá problém uchopení dějin v pozitivistickém a v hermeneutickém pojetí. V textu je pozornost věnována taxaci problémů, které se dostaly mimo zorné pole zájmu badatelů v oblasti dějin pedagogiky; zmíněno je i neúnosné nacionalistické ladění těchto dějin.

Dějiny pedagogiky v díle českých profesorů pedagogiky. Názory vybraných osobností univerzitních učitelů pedagogiky na pojetí a účel historicko-pedagogického bádání: G. A. Lindnera, F. Drtiny, O. Kádnera, O. Chlupa

History of Education in the Work of Czech Professors of Pedagogy

Růžena Váňová

e-Pedagogium 2015, 15(3):40-49 | DOI: 10.5507/epd.2015.032  

Text charakterizuje pojetí dějin pedagogiky vybraných významných osobností české pedagogiky (G. A. Lindner, F. Drtina, O. Kádner, O. Chlup) 19. a 1. poloviny 20. století. Konstatuje výsledek historického šetření: Do poloviny 20. století byly dějiny pedagogiky nahlíženy jako součást kulturních dějin, jejichž hlavním úkolem bylo porozumění současné pedagogice, popř. předvídání jejího budoucího vývoje.

K Deweyho pojetí dějin a jejich výuky

Markéta Čermáková

e-Pedagogium 2015, 15(3):50-55 | DOI: 10.5507/epd.2015.033  

V textu je připomenuto několik postřehů, které John Dewey věnoval problematice dějin a jejich výuky v Demokracii a výchově a Rekonstrukci ve filosofii. Dewey ukazuje, že vztah k minulosti by se měl formovat jako nezbytná součást školní výuky, neboť je jednou z hlavních podmínek možnosti výchovy a komplexního vzdělání. Naznačuje také, že je třeba přehodnotit dosavadní způsoby myšlení a výklady toho, co je pravdivé a hodnotné. Východiskem tohoto příspěvku je Deweyho přesvědčení, že je-li v základu našeho života změna, musí být i pedagogika pozorná především k tomu, co je skryto pod povrchem právě se dějících událostí. Znalost dějin je z logiky tohoto...

Odlišnosti v hodnotových výpovědích českých a slovenských žáků

Differences in Value-oriented Statements of Czech and Slovak Pupils

Helena Vomáčková, David Cihlář

e-Pedagogium 2015, 15(3):56-70 | DOI: 10.5507/epd.2015.034  

Stať komentuje část výsledků výzkumné studie, která sledovala odlišnosti a shody v hodnotově orientovaných výpovědích českých a slovenských žáků 4., 5. a 6. tříd základních škol. Tito se prostřednictvím dotazníkového šetření vyjadřovali k vybraným situacím a na čtyřstupňové škále deklarovali své pojímání světa a svou pozici v něm. Článek se zabývá rozborem statisticky významných odchylek, které byly zjištěny mezi výroky českých a slovenských chlapců a českých a slovenských dívek. S ohledem na věk respondentů a úroveň jejich reflexe a sebereflexe nesou jejich výpovědi též otisk hodnotových preferencí jejich rodin i české a slovenské společnosti, v níž žijí.

Specifické rysy kyberšikany u českých dětí v kontextu systému všeobecné primární prevence (pohledem kvantitativně-kvalitativního výzkumu)

Specific Features of Cyberbullying in Czech Children in the Context of the General Primary Prevention System (Through the Eyes of Quantitative-qualitative Research)

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2015, 15(3):71-82 | DOI: 10.5507/epd.2015.035  

Příspěvek se zaměřuje na výsledky výzkumu rizikového chování českých dětí v prostředí internetu, který byl realizován v roce 2014 výzkumným týmem Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s firmami Seznam.cz, Google.cz a Vodafone. V rámci našeho textu jsme se zaměřili na jednu z klíčových částí výzkumu - kyberšikanu z pohledu obětí a útočníků. Příspěvek popisuje nejčastější formy útoků, kterým jsou české děti vystaveny, zároveň se zaměřuje na přepínání rolí oběť - útočník, ke kterému ve slovenské populaci poměrně často dochází.

Senioři ve světě nových médií a fenomén digitálního vyloučení v zemích Visegrádské čtyřky

Seniors in the Information Society and the Phenomenon of Digital Exclusion in the Visegrad Countries

Łukasz Tomczyk

e-Pedagogium 2015, 15(3):83-95 | DOI: 10.5507/epd.2015.036  

Hlavním cílem této práce je popsání specifických aspektů fungování seniorů v informační společnosti v zemích Visegrádské čtyřky. Základní otázka, na niž se text zaměřuje, je, jaké příčiny vedly ke vzniku fenoménu digitálního vyloučení v tomto regionu a dále, jak tento jev ovlivňuje kvalitu života seniorů. Uchopení takto formulované problematiky bude možné prostřednictvím podrobné analýzy faktorů, podmiňujících existenci digitální propasti v České a Slovenské republice, v Polsku a v Maďarsku (V4).Článek sestává ze tří základních částí. První je teoretický úvod do problematiky vývoje informační společnosti. K tomuto účelu byly mimo jiné aplikované...

Informačné a komunikačné technológie v edukačnom procese a úlohy pedagóga

Information and Communication Technologies in the Educational Process and Tasks of the Teacher

Peter Polakovič, Rozmarína Dubovská

e-Pedagogium 2015, 15(3):96-104 | DOI: 10.5507/epd.2015.037  

V dnešnej dobe sa často stretávame s názorom, že súčasná spoločnosť je stále viac založená na práci s informáciami. Spoločnosť, ktorá je však založená na prieniku informačných komunikačných technológií, informácií do všetkých oblastí spoločenského života, nazývame informačnou spoločnosťou. V tejto spoločností sú všetky aspekty života (technológie, sociálna oblasť, ekonomika a politika) závislé na prístupe k informáciám. Je preto prirodzené, že na vzdelávanie v informačnej spoločnosti sú neustále kladené nové nároky. Aktuálnym trendom vo vzdelávaní a výchove žiakov je požiadavka na zručnosť pedagóga účinne pracovať s informáciami a viesť k tomu aj svojich...

Vzdělávací funkce jazyka v místní komunitě

The Educational Function of Language in a Regional Community

Karolína Burešová

e-Pedagogium 2015, 15(3):105-115 | DOI: 10.5507/epd.2015.038  

Cílem textu je poukázat na funkce a role jazyka, které zastává v místních komunitách na pozadí výchovně vzdělávacích aktivit. V úvodu jsou představena rozdílná paradigmata v uchopení termínu jazyk a gramotnost, ze kterých dále vychází analýza tématu. Pozornost je věnována jazyku ve vztahu ke globální biodiverzitě, a to zejména na pozadí iniciativ OSN. Jazyk je v tomto smyslu vnímán jako nositel lokálních informací v daném sociokulturním kontextu, což přímo ovlivňuje rozvoj regionů a činnosti komunit. Dále je rozveden význam dostupnosti informací v mateřském, případně lokálním jazyce, bilingvismus a plurilingvismus u členů komunity a jazyk jako nástroj...

Tendence vyhledávat mimořádné prožitky jako faktor ovlivňující učení

Sensation Seeking Tendency as a Learning Influence Factor

Dita Culková

e-Pedagogium 2015, 15(3):116-130 | DOI: 10.5507/epd.2015.039  

Studie pojednává o tendenci vyhledávat mimořádné prožitky v souvislosti s učením žáka gymnázia s rozšířenou sportovní přípravou a tělesnou výchovou. Vyhledávání mimořádných prožitků je chápáno v pojetí Zuckermana (1994) a je rozděleno na vyhledávání napětí a dobrodružství, na oblast smyslových zážitků, odolnost vůči nudě a oblast respektování norem. Studie seznamuje s teoretickými souvislostmi tendence vyhledávat mimořádné prožitky, které mohou přímo či nepřímo souviset s učebním procesem. Zjišťuje, že chlapci mají statisticky významně vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky, a že dívky všeobecně zaměřených gymnaziálních tříd mají tuto tendenci...

Recenze a krátké zprávy

Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte

Alena Berčíková

e-Pedagogium 2015, 15(3):131-134