e-Pedagogium 2015, 15(3):116-130 | DOI: 10.5507/epd.2015.039

Tendence vyhledávat mimořádné prožitky jako faktor ovlivňující učení

Dita Culková
Mgr. Dita Culková, Ph.D., Katedra tělesné výchovy a sportu, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, E-mail: dita.culkova@uhk.cz

Studie pojednává o tendenci vyhledávat mimořádné prožitky v souvislosti s učením žáka gymnázia s rozšířenou sportovní přípravou a tělesnou výchovou. Vyhledávání mimořádných prožitků je chápáno v pojetí Zuckermana (1994) a je rozděleno na vyhledávání napětí a dobrodružství, na oblast smyslových zážitků, odolnost vůči nudě a oblast respektování norem. Studie seznamuje s teoretickými souvislostmi tendence vyhledávat mimořádné prožitky, které mohou přímo či nepřímo souviset s učebním procesem. Zjišťuje, že chlapci mají statisticky významně vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky, a že dívky všeobecně zaměřených gymnaziálních tříd mají tuto tendenci výrazně nižší než chlapci a než dívky sportovních tříd. Studentky všeobecných tříd netouží po nových a intenzivních zážitcích, což může mít vliv na jejich učení. Chlapci nejvíce vyhledávají napětí a dobrodružství a smyslové zkušenosti, nejméně respektují normy a nedobře snáší nudu. Zohlednění vyhledávání mimořádných prožitků v procesu učení může celý proces zkvalitnit, především může přispět k pochopení a případnému zlepšení učení u tzv. "zlobivých" žáků, jejichž "nežádoucí" chování může být způsobeno právě zvýšenou potřebou mimořádných prožitků.

Klíčová slova: mimořádný prožitek, tendence, učení, dotazník, student gymnázia, gymnázium s rozšířenou tělesnou výchovou a sportovní přípravou

Sensation Seeking Tendency as a Learning Influence Factor

This study deals with the sensation seeking tendency in connection with secondary grammar school students with extended sports preparation and physical education. According to Zuckerman(1994), sensation seeking is divided as follows: thrill and adventure seeking, experience seeking, boredom susceptibility and disinhibition. The study presents a theoretical context of sensation seeking which can have a direct or indirect influence on the learning process. The study shows that boys have a statistically higher tendency of sensation seeking, and on the contrary, the girls from the general secondary grammar school classes have the sensation seeking tendency lower in comparison with the boys and girls from the sport oriented secondary grammar school classes. The girls from the generally oriented secondary grammar school classes are not keen on searching for new and intensive experiences what can influence their learning. Boys mostly seek for thrill and adventure, they do not follow rules, and they are not resistant to boredom. Taking the sensation seeking tendency into consideration can improve the entire learning process. Primarily it can help understand and improve the learning process in the so-called misbehaved students. Their misbehaving may be caused by a higher need of sensation seeking.

Keywords: sensation, tendency, questionnaire, secondary grammar school student, secondary grammar school with extended sports preparation and physical education

Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Culková, D. (2015). Tendence vyhledávat mimořádné prožitky jako faktor ovlivňující učení. e-Pedagogium15(3), 116-130. doi: 10.5507/epd.2015.039
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anonymous (2004). Cupid's comeuppance. Psychology today. Retrieved 11. 6. 2012 from the World Wide Web: http://www.psychologytoday.com/articles/200409/cupids-comeuppance
  2. Ang, R. P., & Woo, A. (2003). Influence of sensation seeking on boys' psychological adjustment. North American Journal of Psychology, 5(1), 121-136.
  3. Blum, R. W., Beuhring, T., & Rinehart, P. M. (2000). Protecting teens: Beyond race, income and family structure. Minneapolis, MN: University of Minnesota Printing Services.
  4. Carter, S. P., & Stewin, L. L. (1999). School violence in the Canadian context: An overview and model for intervention. International Journal for the Advanement of Counseling, 21(4), 267-277. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Culková, D. (2013). Vyhledávání mimořádných prožitků a preference učebního stylu studenta. Pedagogická orientace, 23(3), 364-385. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Eysenck, H. J. (1983). A biometrical-genetical analysis of impulsive and sensation seeking behavior. In M. Zuckerman (Ed.), Biological bases of sensation seeking, impulsivity, and anxiety (pp. 1-27). Hillside, NJ: Erlbaum.
  7. Feij, J. A. and Taris, T. W. (2010). Beyond the genetic basis of sensation seeking: The influences of birth order, family size and parenting styles. Romanian Journal of Applied Psychology, 12(2), 54-61.
  8. Fulker, D. W., Eysenck, S. B. G., & Zuckerman, M. (1980). A genetic and environmental-analysis of sensation seeking. Journal of Research in Personality, 14(2), 261-281. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Galloway, G., & Lopez, K. (1999). Sensation seeking and attitudes to aspects of national parks: a preliminary empirical investigation. Tourism Management, 20(6), 665-671. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Glasgow, M. R., Cartier, A. M., & Wilson, G. D. (1985). Conservatism, sensation-seeking, and music preferences. Personality and Individual Differences, 6(3), 395-396. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hošek, V. (1997). Pohyb a kvalita života. Tělesná výchova a sport mládeže, 63(7), 7-9.
  12. Hur, Y. M., & Bouchard, T. J. (1997). The genetic correlation between impulsivity and sensation seeking traits. Behavior Genetics, 27(5), 455-463. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Jackson, C. (2011). How sensation seeking provides a common basis for functional and dysfunctional outcomes. Journal of Research in Personality, 45(1), 29-36. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jackson, C. J. (2005). An applied neuropsychological model of functional and dysfunctional learning: Applications for business, education, training and clinical psychology. Cymeon: Australia.
  15. Jaffe, L. T., & Archer, R. P. (1987). The prediction of drug use among college students from MMPI, MMCI, and sensation seeking scale. Journal of Personality Assessment, 51(1), 243-253. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Koopmans, J. R., Boomsma, D. I., Heath, A. C., & van Doornen, L. J. P. (1995). A multivariate geneticanalysis of sensation seeking. Behavior Genetics, 25(4), 349-356. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kuban, J. (2006). Tendence k vyhledávání prožitku a její diagnostika. Hradec Králové: Gaudeamus.
  18. Montag, I., & Birenbaum, M. (1986). On the Location of the Sensation Seeking construct in the Personality Domain. Multivariate Behavioral Research, 21(3), 357-374. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Muris, P. (2009). Fear and courage in Children: Two sides of the same coin? Journal of Child and Family Studies, 18(4), 486-490. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Neary, R. S., & Zuckerman, M. (1976). Sensation seeking, trait and state anxiety, and the electrodermal orienting response. Psychophysiology, 13(3), 205-211. Přejít k původnímu zdroji...
  21. O'Connor, P. C., & Jackson, C. J. (2008). Learning to be saints or sinners: The indirect pathway from sensation seeking to behavior through mastery orientation. Journal of Personality, 76(4), 733-752. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Jones, G., Peters, D., & Peters, J. (2008). Preferred learning styles in students studying sports-related progremmes in higher education in the United Kingdom. Studies in Higher Education, 33(2), 155-166. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Pettigrew, F., & Zakrajsek, D. (1984). A profile of learning style preferences among physical education majors. Physical Educator, 41(2), 85-89.
  24. Self, D., & Findley, C. (2010). Sensation seekers as a health care marketing meta-segment. Health Marketing Quarterly, 27(1), 1-20. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  26. Watson, C. G., & Jacobs, L. (1977). Evidence for a dual-factor concept of psychopathological emotional deficit: Anhedonia and sensation-seeking. Jounal of Clinical Psychology, 33(2), 385-389. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Wentzel, K. R. (1993). Social and academic goals at school: Motivaion and achievement in early adolescence. Journal of early adolescence, 13(1), 4-20. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Zuckerman, M. (1978). Sensation seeking. In H. London, & J. Exner (Eds.), Dimensions of personality. New York: Wiley.
  29. Zuckerman, M. (1979). Sensation seeking: Beyond the optimal level of arousal. Hillsdale: Erlbaum.
  30. Zuckerman, M. (1994). Behavioral expressions and biosocial bases of sensation seeking. Cambridge: Cambridge University Press.
  31. Zuckerman, M. (July 2001). Personality and risk taking. Tenth Biennial Meeting of the International Society for the Study of Individual Differences. Edinburgh: The University of Edinburgh.
  32. Zuckerman, M. (2005). Psychobiology of personality: Problems in the behavioural sciences. New York: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Zuckerman, M., & Link, K. (1968). Construct validity for the Sensation Seeking Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 32(4), 420-426. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.