e-Pedagogium 2015, 15(3):56-70 | DOI: 10.5507/epd.2015.034
Odlišnosti v hodnotových výpovědích českých a slovenských žáků
- doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc., Mgr. David Cihlář, Pedagogická fakulta UJEP, České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem, helena.vomackova@ujep.cz, E-mail: david.cihlar@ujep.cz
Stať komentuje část výsledků výzkumné studie, která sledovala odlišnosti a shody v hodnotově orientovaných výpovědích českých a slovenských žáků 4., 5. a 6. tříd základních škol. Tito se prostřednictvím dotazníkového šetření vyjadřovali k vybraným situacím a na čtyřstupňové škále deklarovali své pojímání světa a svou pozici v něm. Článek se zabývá rozborem statisticky významných odchylek, které byly zjištěny mezi výroky českých a slovenských chlapců a českých a slovenských dívek. S ohledem na věk respondentů a úroveň jejich reflexe a sebereflexe nesou jejich výpovědi též otisk hodnotových preferencí jejich rodin i české a slovenské společnosti, v níž žijí.
Klíčová slova: čeští a slovenští žáci středního školního věku, indikace rozdílů hodnotových pojetí žáků, nezávisle proměnná pohlaví a státní příslušnost, porovnání chí-kvadrát testem
Differences in Value-oriented Statements of Czech and Slovak Pupils
This article comments on a part of the results of the exploratory study monitoring the differences and correspondences in the value-oriented statements of Czech and Slovak pupils of the fourth, fifth and sixth classes of primary schools. By means of a questionnaire inquiry, they were presenting their opinions about the selected situations and they specified their perceptions of the world and their position in it on a four-stage scale. The article deals with the analysis of statistically significant deviations which were found out among the reflections of Czech and Slovak boys and Czech and Slovak girls. With regard to the respondents' age and the level of their reflections and self-reflections, their statements bear an imprint of the value preferences of their families and those of the Czech and Slovak societies in which they live.
Keywords: Czech and Slovak pupils at the middle school age, indication of differences in pupils' value conceptions, sex and nationality as independent variables, comparison by means of the Pearson's Chi-squared test
Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach.
- Bělohradský, V. (2014). Vzít reformismus vážně. Právo. 5. 3. 2011.
- Bedrnová, E., Nový, I. a kol. (2009). Psychologie a sociologie řízení. 3. Vyd. Praha: Management Press.
- Blížkovský, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy. Brno: Amosium Servis.
- Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Čačka, O. (1994). Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum.
- Čáp, J., Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál.
- Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. 1. vyd. Praha: Portál.
- Fromm, E. (1994). Mít nebo být? Praha: Naše vojsko.
- Göbelová, T. (2004). Uvedení do výchovné problematiky na prvním stupni ZŠ. Ostrava: Repronis.
- Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. vyd. Praha: Portál.
- Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
- Horák, J. (1996). Kapitoly z teorie výchovy. Problematika hodnot a hodnotové orientace. 1. díl. Liberec: Technická univerzita.
- Kohoutek, R. (2009). Etika a prosociální jednání. [16. 6. 2015] dostupné z http://rudolfkohoutek.blog.cz/0912/etika-a-socialni-jednani.
- Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada.
- Matějček, Z. (2008). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
- Matějček, Z., Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada.
- Měkota, K., Blahuš, P. (1988). Antropomotorika II. Praha: SPN.
- Prudký, L., a kol. (2009). Inventura hodnot, výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.
- Svoboda, Z., Smolík, A. a kol. (2010). Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí n. L.: UJEP.
- Vacek, P. (2000). Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
- Vomáčka, J. (1994). Děvčata a chlapci. K pedagogické problematice jejich intersexuálních zvláštností. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně.
- Vomáčková, H., Cihlář, D. (2013). Rodinné propylaje v pedagogickém nástinu. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.