e-Pedagogium 2015, 15(3):56-70 | DOI: 10.5507/epd.2015.034

Differences in Value-oriented Statements of Czech and Slovak Pupils

Helena Vomáčková, David Cihlář
doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc., Mgr. David Cihlář, Pedagogická fakulta UJEP, České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem, helena.vomackova@ujep.cz, E-mail: david.cihlar@ujep.cz

This article comments on a part of the results of the exploratory study monitoring the differences and correspondences in the value-oriented statements of Czech and Slovak pupils of the fourth, fifth and sixth classes of primary schools. By means of a questionnaire inquiry, they were presenting their opinions about the selected situations and they specified their perceptions of the world and their position in it on a four-stage scale. The article deals with the analysis of statistically significant deviations which were found out among the reflections of Czech and Slovak boys and Czech and Slovak girls. With regard to the respondents' age and the level of their reflections and self-reflections, their statements bear an imprint of the value preferences of their families and those of the Czech and Slovak societies in which they live.

Keywords: Czech and Slovak pupils at the middle school age, indication of differences in pupils' value conceptions, sex and nationality as independent variables, comparison by means of the Pearson's Chi-squared test

Published: June 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vomáčková, H., & Cihlář, D. (2015). Differences in Value-oriented Statements of Czech and Slovak Pupils. e-Pedagogium15(3), 56-70. doi: 10.5507/epd.2015.034
Download citation

References

  1. Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach.
  2. Bělohradský, V. (2014). Vzít reformismus vážně. Právo. 5. 3. 2011.
  3. Bedrnová, E., Nový, I. a kol. (2009). Psychologie a sociologie řízení. 3. Vyd. Praha: Management Press.
  4. Blížkovský, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy. Brno: Amosium Servis.
  5. Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého.
  6. Čačka, O. (1994). Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum.
  7. Čáp, J., Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál.
  8. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. 1. vyd. Praha: Portál.
  9. Fromm, E. (1994). Mít nebo být? Praha: Naše vojsko.
  10. Göbelová, T. (2004). Uvedení do výchovné problematiky na prvním stupni ZŠ. Ostrava: Repronis.
  11. Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. vyd. Praha: Portál.
  12. Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  13. Horák, J. (1996). Kapitoly z teorie výchovy. Problematika hodnot a hodnotové orientace. 1. díl. Liberec: Technická univerzita.
  14. Kohoutek, R. (2009). Etika a prosociální jednání. [16. 6. 2015] dostupné z http://rudolfkohoutek.blog.cz/0912/etika-a-socialni-jednani.
  15. Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada.
  16. Matějček, Z. (2008). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
  17. Matějček, Z., Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada.
  18. Měkota, K., Blahuš, P. (1988). Antropomotorika II. Praha: SPN.
  19. Prudký, L., a kol. (2009). Inventura hodnot, výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.
  20. Svoboda, Z., Smolík, A. a kol. (2010). Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí n. L.: UJEP.
  21. Vacek, P. (2000). Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus.
  22. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  23. Vomáčka, J. (1994). Děvčata a chlapci. K pedagogické problematice jejich intersexuálních zvláštností. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně.
  24. Vomáčková, H., Cihlář, D. (2013). Rodinné propylaje v pedagogickém nástinu. Ústí n. L.: Univerzita J. E. Purkyně.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.