e-Pedagogium 2015, 15(3):40-49 | DOI: 10.5507/epd.2015.032
Dějiny pedagogiky v díle českých profesorů pedagogiky. Názory vybraných osobností univerzitních učitelů pedagogiky na pojetí a účel historicko-pedagogického bádání: G. A. Lindnera, F. Drtiny, O. Kádnera, O. Chlupa
- doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc., Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Celetná 20, 116 42 Praha 1, Česká republika, E-mail: Ruzena.Vanova@ff.cuni.cz
Text charakterizuje pojetí dějin pedagogiky vybraných významných osobností české pedagogiky (G. A. Lindner, F. Drtina, O. Kádner, O. Chlup) 19. a 1. poloviny 20. století. Konstatuje výsledek historického šetření: Do poloviny 20. století byly dějiny pedagogiky nahlíženy jako součást kulturních dějin, jejichž hlavním úkolem bylo porozumění současné pedagogice, popř. předvídání jejího budoucího vývoje.
Klíčová slova: pedagogika, dějiny pedagogiky, pedagogická historiografie, kulturní dějiny, české dějiny pedagogiky 1. poloviny 20. století
History of Education in the Work of Czech Professors of Pedagogy
The text characterizes the concept of history of education in selected personalities of Czech pedagogy (G. A. Lindner, F. Drtina, O. Kádner, O. Chlup) of the 19th and the 1st half of the 20th centuries. It states the outcome of a historical survey: History of education had been viewed as a part of cultural history up to the middle of the 20thcentury; the main task of cultural history was to understand the contemporary pedagogy, or forecast of its future development.
Keywords: Pedagogy, history of education, pedagogical historiography, cultural history, Czech history of education of the 1st half of the 20th century
Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Cach, J. (1981). Otakar Kádner. Pedagogika, školství a jejich dějiny. Praha: SPN.
- Cach, J. & Dvořák, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.
- Drtina, F. (1925). Ideály výchovy. 2. vydání. Praha: Dědictví Komenského.
- Chlup, O. (1948). Pedagogika. 2. vydání. Praha: Státní nakladatelství.
- Chlup, O. (1925). Vývoj pedagogických idejí v novém věku. Brno: Filosofická fakulta.
- Chlup, O. (1935). Středoškolská didaktika. Brno: Společnost Nových škol.
- Chlup, O. & Novotný, J. (1948, 1950). Výchova v zrcadle pramenů. Díl I, II. Praha: Dědictví Komenského.
- Kádner, O. (1909). Dějiny pedagogiky. Díl I. Praha: Dědictví Komenského.
- Klika, J. (Ed.) (1890). Přednášky Prof. Dra. G. A. Lindnera přednášky na filosofické fakultě české university v Praze. Záhady psychologické. Z methodologické encyklopaedie paedagogiky. O vývoji mluvy. Roudnice: Nákladem knihkupectví A. Mareše.
- Kopecký, J., Kyrášek, J., Singule, F. & Spěváček, V. (1964). Kapitoly z dějin pedagogiky. Praha: SPN.
- Lindner, G. A. (1888). Pedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném, kulturním a mravním. Roudnice: A. Mareš.
- Pařízek, V. (1977). Otokar Chlup a perspektivy výchovy. Praha: SPN.
- Sedlář, R. & Doležal, J. (1955). Otokar Chlup. Sborník prací věnovaný k 80. narozeninám. Praha: SPN.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.