e-Pedagogium, 2011 (roč. 11), číslo 1
Úvod
Editorial
Miroslav Dopita
e-Pedagogium 2011, 11(1):5
Články
Informal education - animace ve výchově nebo sociální práce?
Informal Education - Animation, or Social Work?
Richard Macků
e-Pedagogium 2011, 11(1):9-17 | DOI: 10.5507/epd.2011.002
Práce nejprve stručně shrnuje cíle a dosavadní výsledky projektu mapujícího terminologii pedagogiky volného času. V další části je pak podrobněji představen jeden ze zkoumaných pojmů - informal education. Je nastíněno odlišení od informálního učení a dále je koncept informal education představen v pojetí, které je rozvíjeno ve Velké Británii. V závěru příspěvku je naznačeno věcné i ideové propojení informal education a animace.
Participace - nejlepší způsob výchovy k demokracii
Participation - the Best Way of Education for Democracy
Michal Kaplánek, Martina Kočerová
e-Pedagogium 2011, 11(1):18-37 | DOI: 10.5507/epd.2011.003
Článek se zabývá participací dětí a mládeže z pedagogického hlediska. Kromě vyjasnění základních pojmů objasňuje filozofické důvody participace v kontextu dynamických společenských změn a ústí v prezentaci forem participace, jejichž realizace umožní, aby se nastupující generaci stal princip participace nedílnou součástí sociální a politické kultury.
Reflexe globálního rozvojového vzdělávání z pohledu sociální pedagogiky
Reflection of the Global Development Education from the Perspective of Social Pedagogy
Lenka Hlavičková
e-Pedagogium 2011, 11(1):38-48 | DOI: 10.5507/epd.2011.004
Článek vychází ze stejnojmenné diplomové práce. Představuje myšlenku globálního rozvojového vzdělávání a zamýšlí se nad jeho možnými souvislostmi se sociální pedagogikou, potažmo nad tím, jak sociální pedagogika reflektuje proměny společnosti v době globalizace. Upozorňuje také na nejasnou definici rozvojového vzdělání a zdůrazňuje význam hodnotové výchovy a kulturní pedagogiky v současnosti.
Výchovné tendencie rodičov k dieťaťu s postihnutím v ranom veku v kontexte starostlivosti z oblasti pomáhajúcich profesií
Educational Tendencies in Parents Toward a Child with Disability in Early Age in the Context of Care in the Field of Helping Professions
Erika Tichá
e-Pedagogium 2011, 11(1):49-59 | DOI: 10.5507/epd.2011.005
Autorka v príspevku prezentuje výsledky kvalitatívneho výskumu orientovaného na oblasť výchovných tendencií rodičov detí s postihnutím, ktorým bola poskytnutá raná starostlivosť odborníkom z oblasti pomáhajúcich profesií. Uvedené výsledky boli identifikované na základe rozhovoru a pozorovania rodín a analyzované metódou ukotvenej teórie.
Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku
The Production of a Tool for Evaluation of Pre-school Aged Children in the Area of Communicative Competences
Eliška Zajitzová
e-Pedagogium 2011, 11(1):60-77 | DOI: 10.5507/epd.2011.006
Autorka v příspěvku popisuje konstruování diagnostického nástroje pro hodnocení rozvoje komunikativních kompetencí dětí předškolního věku, a to v souladu s kurikulem pro předškolní edukaci. Snaží se poukázat na možný přístup při vytváření nástrojů pedagogické diagnostiky a jejich aplikaci do praxe mateřské školy. Východiskem příspěvku je vydefinování pojmů, s nimiž pracuje.
Dítě v předškolním věku a jeho pohybový režim
Children in Preschool Age and Their Physical Regime
Ludmila Miklánková, Erik Sigmund, Karel Frömel
e-Pedagogium 2011, 11(1):78-88 | DOI: 10.5507/epd.2011.007
Úroveň zdravotního stavu současné generace dětí a mládeže je předmětem četných analýz. Hlavním cílem této části výzkumu bylo zmapovat a zhodnotit pohybovou aktivitu dětí předškolního věku a porovnat její úroveň ve vybraných segmentech dne a týdne. Výzkumný soubor tvořilo 200 předškolních dětí (96 dívek, 104 chlapců), průměrný věk 5,71 let, z mateřských škol v České republice. Za ukazatele pohybové aktivity byly považovány: aktivní energetický výdej (kcal × kg-1 × den-1) a počet kroků (kroky × den-1). Pro zjištění závislosti mezi sledovanými proměnnými bylo užito Pearsonova korelačního koeficientu (rp). Výsledky byly získány v rámci výzkumného záměru...
Postoje a vedomosti žiakov základných škôl k zemetraseniam na Slovensku
Attitudes Toward and Knowledge of Earthquake in Primary School Pupils in Slovakia
Alžbeta Hornáčková, Radoslav Kvasničák, Silvia Bednáriková
e-Pedagogium 2011, 11(1):89-105 | DOI: 10.5507/epd.2011.008
Predmetom tejto štúdie bolo zisťovanie postojov a kvalitatívnej úrovne vedomostí žiakov 8. a 9. ročníka o zemetraseniach a zemetrasnej aktivite Slovenska. Zaujímalo nás, či sa vedomosti a postoje žiakov s trvalým pobytom v blízkosti zdrojovej zóny Dobrá Voda líšia od vedomostí a postojov žiakov žijúcich mimo zdrojovej zemetrasnej zóny. Výskumným nástrojom bol postojový dotazník a vedomostný test, ktorý vykazoval vysokú hodnotu reliability (Crombachovo alfa α = 0,703). Sledované dimenzie postojov k zemetraseniu vykazovali v experimentálnej skupine žiakov vo všeobecnosti vyššie skóre oproti kontrolnej skupine žiakov. Žiaci žijúci v blízkosti zdrojovej...
Úroveň podmínek výuky ICT na libereckých ZŠ
The State of Conditions for Teaching ICT at Basic Schools in Liberec
Jan Berki
e-Pedagogium 2011, 11(1):106-119 | DOI: 10.5507/epd.2011.009
První část výzkumu zaměřená na kvalitu a realizaci vzdělávání v oblasti Informační a komunikační technologie (ICT) na základních školách byla zaměřena na zmapování podmínek výuky. Šetření proběhlo v první polovině roku 2010 na 16 libereckých základních školách. Příspěvek popisuje nástroje, metodologii i výsledky tohoto šetření. Hlavním zdrojem informací pro komparaci zjištěných výsledků je tematická zpráva České školní inspekce z roku 2009. V rámci šetření byla stanovena kritéria hodnocení úrovně podmínek. Pod tímto termínem rozumějme vybavenost hardwarem, softwarem, personální zajištění výuky a časovou dotaci ICT předmětů. Šetření bylo realizováno...
Analýza využívání induktivních a deduktivních přístupů v učebnicích matematiky pro střední školy
Analysis of the Use of Inductive and Deductive Approaches in Mathematics Textbooks in Secondary Schools
Jiří Břehovský
e-Pedagogium 2011, 11(1):120-138 | DOI: 10.5507/epd.2011.010
V článku jsou popsány induktivní a deduktivní přístupy využívané v učebnicích matematiky pro střední školy. A je zde prezentován výsledek analýzy procentuálního zastoupení těchto přístupů v učebnicích.
Hodnocení závěrečných esejí studentů zdravotnických studijních oborů s využitím metody obsahové analýzy
Classification of Final Essays Written by Students of Health Care Study Majors
Robert Klos, Kateřina Ivanová
e-Pedagogium 2011, 11(1):139-153 | DOI: 10.5507/epd.2011.011
Článek popisuje analýzu závěrečných esejí z etiky posluchačů kombinovaného studia (ošetřovatelství, management zdravotnictví) Lékařské fakulty UP v Olomouci. Část kombinované výuky etiky byla realizována prostřednictvím e-learningu, kde hlavní osu tvořil distanční text Zdravotnická etika.Základ pro hodnocení závěrečných prací představovala metoda obsahové analýzy. Metodou komparace pak byly jednotlivé výsledky zpracovány dle jednotlivých studijních oborů. Na základě výsledků vyplývajících z hodnocení a porovnání všech závěrečných esejí se přistoupilo ke změnám v distančním textu Zdravotnická etika. K nejvýznamnějším úpravám provedeným v textu patří...
Recenze
Recenze k projektu "Historie jako lidský příběh" - využívání autentických výpovědí ve výuce
Gabriela Baránková
e-Pedagogium 2011, 11(1):157-166
Rozvoj grafomotoriky v projektech
Martina Fasnerová
e-Pedagogium 2011, 11(1):167-169
Pedagogika prožitku
Jaroslava Kunstová
e-Pedagogium 2011, 11(1):170-172
Správna výslovnosť - predpoklad úspešnej komunikácie
Eva Malá
e-Pedagogium 2011, 11(1):173-174
E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti
Lubomír Obšnajdr
e-Pedagogium 2011, 11(1):175-177
Čeština a škola - úryvky skrytých dějin
Stanislav Štěpáník
e-Pedagogium 2011, 11(1):178-180