e-Pedagogium 2011, 11(1):60-77 | DOI: 10.5507/epd.2011.006

The Production of a Tool for Evaluation of Pre-school Aged Children in the Area of Communicative Competences

Eliška Zajitzová
Mgr. Eliška Zajitzová, Ph.D., Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, Česká republika, e-mail: zajitzova@fhs.utb.cz

In the paper the author describes the construction of a diagnostic tool for evaluation of the development of pre-school aged children's communicative competences in compliance with the pre-school curriculum. She refers to a possible attitude in creating of tools of educational diagnostic and their aplication into the praxis of nursery school. At the beginning of the paper the author deals with the definition of terms which she uses.

Keywords: Pre-school aged child, pre-school education, Framework Educational Programme for Pre-school Education, communicative competence, educational diagnostic, methods of educational diagnostic, research tool, recording arch, educational offer, expected outcomes, criteria, indicators

Published: February 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zajitzová, E. (2011). The Production of a Tool for Evaluation of Pre-school Aged Children in the Area of Communicative Competences. e-Pedagogium11(1), 60-77. doi: 10.5507/epd.2011.006
Download citation

References

  1. ANDERSON, L. W., BOURKE, S. F. Assesing Affective Characteristics in the Schools. Lawrence Erlbaum Associates: Mahwah, New Jersey, 2000. ISBN 0-8058-3198-3.
  2. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  3. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479.
  4. DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jihočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
  5. Doporučení Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 18. 12. 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES) [online]. EU [cit. 2010-80-30]. Dostupný z WWW: <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:cs:PDF>
  6. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010a. ISBN 978-80-89132-91-1.
  7. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010b. ISBN 978-80-7315-185-0.
  8. HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  9. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988.
  10. INGENKAMP K., LISSEMAN U. Lehrbuch der Pädagogischen Diagnostik. Weinheim - Basel: Beltz Verlag, 2005.
  11. KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: UTB ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.
  12. Klíčové kompetence [online]. Eurydice, 2002 [cit. 2010-80-30]. Dostupné z WWW: www.eurydice.org.
  13. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP v Praze, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
  14. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  15. ŠMELOVÁ, E. Preprimární edukace v kontextu školské reformy v České republice. In Sborník z mezinárodní konference Súčasnosť a budúcnosť predprimárnej edukácie. Prešov. ISBN 978-80-555-0006-5.
  16. TANNER, D. E. Assessing Academic Achievement. Boston: Allyn and Bacon, 2001. ISBN 0-205-28266-0.
  17. TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: UP v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN80-244-1426-0.
  18. VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
  19. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
  20. ZAJITZOVÁ, E. Komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Disertační práce. Olomouc, 2010a.
  21. ZAJITZOVÁ, E. Komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Přílohová část disertační práce. Olomouc, 2010b.
  22. ZELINKOVÁ. O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.