e-Pedagogium 2011, 11(1):120-138 | DOI: 10.5507/epd.2011.010

Analysis of the Use of Inductive and Deductive Approaches in Mathematics Textbooks in Secondary Schools

Jiří Břehovský
Jiří Břehovský, jiri.breh@seznamm.cz, Tichá 171, 41703, Dubí 3, zaměstnavatel: Univerzita J. E. Purkyně, FVTM, Na Okraji 1001/7, 40001, Ústí nad Labem

The paper shows inductive and deductive approaches used in Mathematics textbooks for secondary schools. The usage percentage of inductive and deductive approaches is also provided and it is based on the analysis of textbooks.

Keywords: Heuristic approach, mathematics textboks, interpretative part of text, exercising part of text

Published: February 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Břehovský, J. (2011). Analysis of the Use of Inductive and Deductive Approaches in Mathematics Textbooks in Secondary Schools. e-Pedagogium11(1), 120-138. doi: 10.5507/epd.2011.010
Download citation

References

  1. BREW, A. Teaching and Research: New relationships and their implications for inquiry-based teaching and learning in higher education. In Higher Education Research & Development, Vol. 22. No. 1. Routledge 2003. ISSN 0729-4360 Go to original source...
  2. BŘEHOVSKÝ, J., EMANOVSKÝ, P. Induktivní a deduktivní přístupy ve výuce matematiky na SŠ. In Sborník z XXVII. mezinárodního kolokvia o řízení vzdělávacího procesu. Brno, 2009, 31. ISBN 978-80-7231-650-2
  3. BŘEHOVSKÝ, J., EMANOVSKÝ, P. On Efectivity of Inductive Methods in Mathematical Education at Secondary School. In Problems of Education in the 21st Century. Lithuiana: 2010. ISSN 1822-7864. Go to original source...
  4. CALDA, E., PETRÁNEK, O., ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 1. část. Praha, SPN, 1986.
  5. CALDA, E. Komplexní čísla. Praha, Prométheus, 1996. ISBN80-85849-85-2
  6. CALDA, E., DUPAČ, V. Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Praha, Prométheus, 1993. ISBN978-80-7196-365-3
  7. EMANOVSKÝ, P. Možnosti experimentálně induktivního přístupu ve vysokoškolské výuce matematiky. In Sborník z XIX. Mezinárodního kolokvia o řízení osvojovacího procesu. Vyškov, 2001, s. 87-89. ISBN 80-7231-071-2.
  8. HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Diferenciální a integrální počet. Praha, Prométheus, 1997. ISBN 80-7196-063-2
  9. CHARVÁT, J., ZHOUF, J., BOČEK, L. Rovnice a nerovnice. Praha, Prométheus, 1994. ISBN 978-80-7196-154-3
  10. KOČANDRLE, M., BOČEK, L. Analytická geometrie. Praha, Prométheus, 1996. ISBN 80-7196-120-5
  11. KOLOUCHOVÁ, J., ŘEPOVÁ, J., ŠOBR, V. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 5. část. Praha, SPN, 1987.
  12. KOPKA, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Acta Universitatis Purkynianae 40, Matematica I, Ústí nad Labem, 1999
  13. KOPKA, J. Jak přednášet budoucím učitelům matematiky? In Sborník příspěvků z Mezinárodní konference kateder matematiky fakult připravujících učitele matematiky. Liberec, 2000, s. 21-32.
  14. KOPKA, J. Výzkumný přístup při výuce matematiky. Acta Universitatis Purkynianae 133, Matematica, Ústí nad Labem, 2007.
  15. LLEWELLYN, D., JOHNSON, S. Science through a Systems Approach. In Science Scope Vo. 31 No. 9. National Science Teachers Association 2008. ISSN 0887-2376
  16. LLEWELLYN, D. Inquire Within: Implementing Inquiry-Based Science Standards. Corwin Press 2001. ISBN 0-7619-7745-7.
  17. MOLNÁR, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, ISBN 978-80-244-1722-6
  18. ODVÁRKO, O., ŘEPOVÁ, J., SKŘÍČEK, L. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 2. část. Praha, SPN, 1988.
  19. ODVÁRKO, O., ŘEPOVÁ, J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 3. část. Praha, SPN, 1985.
  20. ODVÁRKO, O., CALDA, E., KOLOUCHOVÁ, J., ŘEPOVÁ, J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 6. část. Praha, SPN, 1987.
  21. ODVÁRKO, O. Posloupnosti a řady. Praha, Prométheus, 1999. ISBN 80-85849-91-7
  22. ODVÁRKO, O. Funkce. Praha, Prométheus, 1996. ISBN 80-85849-09-7
  23. ODVÁRKO, O. Goniometrie. Praha, Prométheus, 1996. ISBN80-7196-203-1
  24. PETRÁNEK, O., CALDA, E., HEBÁK, P. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 4. část. Praha, SPN, 1986.
  25. POMYKALOVÁ E. Planimetrie. Praha, Prométheus, 1993. ISBN 978-80-7196-174-1
  26. POMYKALOVÁ, P. Stereometrie Praha, Prométheus, 1995. ISBN 978-80-7196-178-9
  27. PRINCE, J., FELDER, R., M. Iductive Teaching and Learning Methods: Definition, Comparisons and Research Bases. Journal of Engineering Education, 95(2), pp.123-138.
  28. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, PAIDO, 1998.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.