e-Pedagogium 2011, 11(1):120-138 | DOI: 10.5507/epd.2011.010
Analýza využívání induktivních a deduktivních přístupů v učebnicích matematiky pro střední školy
- Jiří Břehovský, jiri.breh@seznamm.cz, Tichá 171, 41703, Dubí 3, zaměstnavatel: Univerzita J. E. Purkyně, FVTM, Na Okraji 1001/7, 40001, Ústí nad Labem
V článku jsou popsány induktivní a deduktivní přístupy využívané v učebnicích matematiky pro střední školy. A je zde prezentován výsledek analýzy procentuálního zastoupení těchto přístupů v učebnicích.
Klíčová slova: Heuristický přístup, učebnice matematiky, výkladová část textu, procvičovací část textu
Analysis of the Use of Inductive and Deductive Approaches in Mathematics Textbooks in Secondary Schools
The paper shows inductive and deductive approaches used in Mathematics textbooks for secondary schools. The usage percentage of inductive and deductive approaches is also provided and it is based on the analysis of textbooks.
Keywords: Heuristic approach, mathematics textboks, interpretative part of text, exercising part of text
Zveřejněno: 1. únor 2011 Zobrazit citaci
Reference
- BREW, A. Teaching and Research: New relationships and their implications for inquiry-based teaching and learning in higher education. In Higher Education Research & Development, Vol. 22. No. 1. Routledge 2003. ISSN 0729-4360
Přejít k původnímu zdroji...
- BŘEHOVSKÝ, J., EMANOVSKÝ, P. Induktivní a deduktivní přístupy ve výuce matematiky na SŠ. In Sborník z XXVII. mezinárodního kolokvia o řízení vzdělávacího procesu. Brno, 2009, 31. ISBN 978-80-7231-650-2
- BŘEHOVSKÝ, J., EMANOVSKÝ, P. On Efectivity of Inductive Methods in Mathematical Education at Secondary School. In Problems of Education in the 21st Century. Lithuiana: 2010. ISSN 1822-7864.
Přejít k původnímu zdroji...
- CALDA, E., PETRÁNEK, O., ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 1. část. Praha, SPN, 1986.
- CALDA, E. Komplexní čísla. Praha, Prométheus, 1996. ISBN80-85849-85-2
- CALDA, E., DUPAČ, V. Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Praha, Prométheus, 1993. ISBN978-80-7196-365-3
- EMANOVSKÝ, P. Možnosti experimentálně induktivního přístupu ve vysokoškolské výuce matematiky. In Sborník z XIX. Mezinárodního kolokvia o řízení osvojovacího procesu. Vyškov, 2001, s. 87-89. ISBN 80-7231-071-2.
- HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Diferenciální a integrální počet. Praha, Prométheus, 1997. ISBN 80-7196-063-2
- CHARVÁT, J., ZHOUF, J., BOČEK, L. Rovnice a nerovnice. Praha, Prométheus, 1994. ISBN 978-80-7196-154-3
- KOČANDRLE, M., BOČEK, L. Analytická geometrie. Praha, Prométheus, 1996. ISBN 80-7196-120-5
- KOLOUCHOVÁ, J., ŘEPOVÁ, J., ŠOBR, V. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 5. část. Praha, SPN, 1987.
- KOPKA, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Acta Universitatis Purkynianae 40, Matematica I, Ústí nad Labem, 1999
- KOPKA, J. Jak přednášet budoucím učitelům matematiky? In Sborník příspěvků z Mezinárodní konference kateder matematiky fakult připravujících učitele matematiky. Liberec, 2000, s. 21-32.
- KOPKA, J. Výzkumný přístup při výuce matematiky. Acta Universitatis Purkynianae 133, Matematica, Ústí nad Labem, 2007.
- LLEWELLYN, D., JOHNSON, S. Science through a Systems Approach. In Science Scope Vo. 31 No. 9. National Science Teachers Association 2008. ISSN 0887-2376
- LLEWELLYN, D. Inquire Within: Implementing Inquiry-Based Science Standards. Corwin Press 2001. ISBN 0-7619-7745-7.
- MOLNÁR, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, ISBN 978-80-244-1722-6
- ODVÁRKO, O., ŘEPOVÁ, J., SKŘÍČEK, L. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 2. část. Praha, SPN, 1988.
- ODVÁRKO, O., ŘEPOVÁ, J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 3. část. Praha, SPN, 1985.
- ODVÁRKO, O., CALDA, E., KOLOUCHOVÁ, J., ŘEPOVÁ, J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 6. část. Praha, SPN, 1987.
- ODVÁRKO, O. Posloupnosti a řady. Praha, Prométheus, 1999. ISBN 80-85849-91-7
- ODVÁRKO, O. Funkce. Praha, Prométheus, 1996. ISBN 80-85849-09-7
- ODVÁRKO, O. Goniometrie. Praha, Prométheus, 1996. ISBN80-7196-203-1
- PETRÁNEK, O., CALDA, E., HEBÁK, P. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, 4. část. Praha, SPN, 1986.
- POMYKALOVÁ E. Planimetrie. Praha, Prométheus, 1993. ISBN 978-80-7196-174-1
- POMYKALOVÁ, P. Stereometrie Praha, Prométheus, 1995. ISBN 978-80-7196-178-9
- PRINCE, J., FELDER, R., M. Iductive Teaching and Learning Methods: Definition, Comparisons and Research Bases. Journal of Engineering Education, 95(2), pp.123-138.
- PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, PAIDO, 1998.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.