e-Pedagogium 2011, 11(1):139-153 | DOI: 10.5507/epd.2011.011

Hodnocení závěrečných esejí studentů zdravotnických studijních oborů s využitím metody obsahové analýzy

Robert Klos, Kateřina Ivanová
Mgr. Robert Klos, student DSP; Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky LF UP v Olomouci, e-mail: robert.klokan@email.cz, mobil: 602 668 504
doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D., přednostka Ústavu sociálního lékařství a zdravotní politiky LF UP v Olomouci, e-mail: katerina.ivanova@upol.cz, tel.: 585 632 701

Článek popisuje analýzu závěrečných esejí z etiky posluchačů kombinovaného studia (ošetřovatelství, management zdravotnictví) Lékařské fakulty UP v Olomouci. Část kombinované výuky etiky byla realizována prostřednictvím e-learningu, kde hlavní osu tvořil distanční text Zdravotnická etika.
Základ pro hodnocení závěrečných prací představovala metoda obsahové analýzy. Metodou komparace pak byly jednotlivé výsledky zpracovány dle jednotlivých studijních oborů. Na základě výsledků vyplývajících z hodnocení a porovnání všech závěrečných esejí se přistoupilo ke změnám v distančním textu Zdravotnická etika. K nejvýznamnějším úpravám provedeným v textu patří zařazení didaktického testu, kterým studenti prokazují, že si osvojili základní etická témata, rovněž i častější realizace on-line diskuzí na požadovaná témata. Tyto zásahy v praxi přispěly k celkovému zkvalitnění distančního textu.
V současném akademickém roce se již připravuje distanční text pro studenty všeobecného a zubního lékařství, tak aby sloužil jako jedna ze základních opor pro vypracování závěrečné eseje. Příprava probíhá v rámci projektu ESF Inovace studijních disciplín na Ústavu sociálního lékařství a zdravotní politiky LF UP v Olomouci (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0292).

Klíčová slova: E-learning, zdravotnická etika, ošetřovatelství, management zdravotnictví, obsahová analýza, komparace, evaluace

Classification of Final Essays Written by Students of Health Care Study Majors

The article describes the analysis of final essays on Ethics by students of the blended form of study (Nursing, Health Care Management) at the Faculty of Medicine and Dentistry, Palacký University, Olomouc. A part of the blended study was carried out by means of e-learning with the distance study text Nursing Ethics as its main pillar.
The basis of evaluation of the final essays was represented by the content analysis method. The results according to each major were processed with the comparison method. On the basis of the results rooted in evaluation and comparison of all the final essays, some changes were made in the distance study text Nursing Ethics. Among the most important changes there were the implementation of didactic text, by means of which students prove they have learnt the basic ethic issues, as well as more frequent online discussions on required topics. These amendments helped overall improve the distance study text in practice.
In the current academic year a distance study text for Dentistry students is being prepared so that it can be used as one of the basic pillars for writing final essays. The preparation runs within the ESF project Innovation of the Study Disciplines at the Department of Social Medicine and Health Policy - Faculty of Medicine and Dentistry - Palacký University, Olomouc (reg. no. CZ.1.07/2.2.00/15.0292).

Keywords: E-learning, nursing ethics, nursing (field of study), health care management (field of study), content analysis, comparison method, evaluation

Zveřejněno: 1. únor 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klos, R., & Ivanová, K. (2011). Hodnocení závěrečných esejí studentů zdravotnických studijních oborů s využitím metody obsahové analýzy. e-Pedagogium11(1), 139-153. doi: 10.5507/epd.2011.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAREŠOVÁ, A. E-learning ve vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Nakl. VOX, 2003. 175 s. ISBN 80-86324-27-3.
  2. BEAUCHAMP, T., L., CHILDRESS, J., F. Principles of Biomedical Ethics. 5th ed. Oxford: Oxford University Press, 2001. 554 s. ISBN 0-19-5143329.
  3. BURAPHADEJA, V., DAWSON, K. Content Analysis in Computer-Mediated Comunication: Analyzing Models for Assessing Critical Thinking Through the Lens of Social Constructivism. The American Journal of Distance Education. ISSN 0892-3647. 2008, č 22, s. 130-145. Přejít k původnímu zdroji...
  4. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. s. 39-68.
  5. IVANOVÁ, K. Zdravotnická etika. Distanční text. 2002
  6. IVANOVÁ, K., JURÍČKOVÁ, L. Písemné práce na vysokých školách se zdravotnickým zaměřením. 1. vyd. Olomouc: Vyd. Univ. Palackého, 2005. 96 s. ISBN 80-244-0992-5.
  7. KLOS, R. E-learning - výuka zdravotnické etiky na LF UP v Olomouci. In Teórie, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve. Martin: UK, 2005. s. 633-640. ISBN 80-88866-32-4.
  8. KRONICK, J., C. Alternative Methodologies for Analysis of Qualitative Data, Sociologický časopis. Praha: ČSAV. ISSN 0038-0288. 1997, roč. 33, č. 1. Přejít k původnímu zdroji...
  9. SCHNEIDER, M., KOUDELKA, F. Úvod do základů sociologických výzkumů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1993. 118 s. ISBN 80-7067-302-8.
  10. WALSH, K. Blended learnig. British Medical Journal, [on line] April 2005 [cit 2009-06-19] s. 829. Dostupné na WWW: <http://www.bmj.com/cgi/content/full/330/7495/829>. Přejít k původnímu zdroji...
  11. ZLÁMALOVÁ, H. Distanční vzdělávání a e-learning. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. 145 s. ISBN 978-80-86723-56-3.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.