e-Pedagogium 2011, 11(1):18-37 | DOI: 10.5507/epd.2011.003
Participace - nejlepší způsob výchovy k demokracii
- doc. Michal Kaplánek, Th.D., Katedra pedagogiky, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice, e-mail: kaplanek@tf.jcu.cz
- Bc. Martina Kočerová, Katedra pedagogiky, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice, email: martina@koceri.net
Článek se zabývá participací dětí a mládeže z pedagogického hlediska. Kromě vyjasnění základních pojmů objasňuje filozofické důvody participace v kontextu dynamických společenských změn a ústí v prezentaci forem participace, jejichž realizace umožní, aby se nastupující generaci stal princip participace nedílnou součástí sociální a politické kultury.
Klíčová slova: Participace, demokratizace, práva dítěte, participativní pedagogika, každodenní, otevřená, reprezentativní participace, Revidovaná charta participace dětí a mládeže
Participation - the Best Way of Education for Democracy
The article covers the participation of children and young people from a pedagogy point of view. Apart from clarification of basic terms it clarifies philosophical reasons of the participation in a context of dynamic social changes and leads into the presentation of the participation forms, whose realization will enable the next generation to adopt the principle of participation as a part of the social and political culture.
Keywords: Participation, democratization, children's rights, pedagogy of participation, daily, open, representative participation, Revised European Charter on the Participation of Children and Young People
Zveřejněno: 1. únor 2011 Zobrazit citaci
Reference
- ANDERSSON, J. A. The contradictory school - a Swedish example. In: Jonsson, B. (ed.): Studies on Youth and Schooling in Sweden. Stockholm: Stockholm Institute of Educational Press, 1995.
- BECK, U. Kinder der Freiheit. Wider das Lammento über den Werteverfall. In BECK, U. Kinder der Freiheit. Frankfurt: Suhrkamp, 1997, s. 9-33.
- BŮŽEK, A. Žákovská samospráva jako významný prostředek mravní a občanské výchovy, 11. In JANIŠ, K., ŠTURMA, J. (eds.). Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové: Gaudeamus 1999, s. 9-15.
- Deklarace práv dítěte [online]. Praha: Český helsinský výbor 2002-2008. Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.helcom.cz/view.php?cisloclanku=2005020127>.
- European Youth Convention [online]. Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://european-convention.eu.int/docs/youthconv/484.pdf>.
- European Youth Forum [online]. Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.youthforum.org>.
- European Youth Parliament [online]. Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.eypej.org>.
- FULLAN, M. The New Meaning of Educational Change. New York: Teachers College Press, 1991.
- HARGREAVES, D. Social Relations in a Secondary School. London: Routledge & Kegan, 1967.
- HART, R. A. Children's Participation. The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. London: Earthscan Publications, 1997.
- HURRELMANN, K. Die ausgebremste Generation. Greenpeace-Magazin, 1997, č. 2 (März / April), s. 24-25.
- KOVAŘÍK, J. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity, 2001.
- Průvodce programem mládež v akci (platný od 1. ledna 2010). Praha: NIDM [2010].
- RAKUŠANOVÁ, P., ŘEHÁKOVÁ. B. Participace, demokracie a občanství. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006.
- RUDDUCK, J., FLUTTER, J. Pupil Participation and Pupil Perspective: "Carving a new order of experience". Cambridge Journal of Education, 2000, Vol. 30, Issue 1, pp. 75-89.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHAUB, H., ZENKE, K. G. Wörterbuch zur Pädagogik, München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1996.
- SCHRÖDER, R. Kinder reden mit! Beteiligung an Politik, Stadtplanung und-gestaltung. Wienheim; Basel: Beltz Verlag, 1995.
- SCHWAN, G. Partizipation. In BÖCKLE, F. et al. Christlicher Glaube in moderner Gesellschaft. Teilband 11. Freiburg; Basel; Wien: Herder 1981, s. 41-78.
- STANGE, W., TIEMANN, D. Alltagsdemokratie und Partizipation: Kinder vertreten ihre Interessen in Kindertagesstätte, Schule, Jugendarbeit und Kommune. In GLINKA, H.-J., NEUBERGER, Ch., SCHORN, Ch. et al. Kulturelle und politische Partizipation von Kindern. Interessenvertretung und Kulturarbeit für und durch Kinder. Opladen: Leske + Budrich 1999, s. 212-331.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠTURMA, J. Osm úrovní participace dětí jako jejich základního práva. In JANIŠ, K., ŠTURMA, J. (eds.). Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, s. 75-76.
- VIDLÁKOVÁ, J. Co znamená, když se řekne participace žáků. In Metodický portál RVP - Modul články: Podoby žákovské participace. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007a. [online] Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.rvp.cz/clanek/679/1673>.
- VIDLÁKOVÁ, J. Proč naslouchat žákům a podporovat jejich participaci na životě školy? In Metodický portál RVP - Modul články: Podoby žákovské participace. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007b. [online] Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.rvp.cz/clanek/679/1674>.
- VIDLÁKOVÁ, J. Podoby žákovské participace. In Metodický portál RVP - Modul články: Podoby žákovské participace. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007c. [online] Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.rvp.cz/clanek/229/1675>.
- VIDLÁKOVÁ, J. Jak podporovat participaci žáků. In Metodický portál RVP - Modul články: Podoby žákovské participace. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007d. [online] Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://www.rvp.cz/clanek/229/1676>.
- Výchova k občanství ve školách v Evropě. Praha: ÚIV, 2006.
- Všeobecná deklarace lidských práv, preambule.
- Youth Planet [online]. Citováno dne 2011-01-26. Dostupné na: <http://orgs.tigweb.org/youth-planet>.
- Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí č. 104/1991 Sb. In Sbírka zákonů (1991) 502-512.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.