e-Pedagogium, 2010 (roč. 10), číslo 4
Recenzenti ročníku 2010
e-Pedagogium 2010, 10(4):145-146
Úvod
Editorial
Helena Grecmanová, Miroslav Dopita
e-Pedagogium 2010, 10(4):5-6
Články
Kvalita současných učebnic přírodopisu z různých pohledů
Quality of Current Biology Textbooks from Various Perspectives
Libuše Hrabí, Olga Vránová, Monika Müllerová
e-Pedagogium 2010, 10(4):9-18 | DOI: 10.5507/epd.2010.053
V současných českých učebnicích přírodopisu od šesti nakladatelství se hodnotila obtížnost výkladového textu a také rozmanitost pracovních úloh. Kromě toho byly sledovány názory pedagogů na tyto učebnice. Z výsledků vyplývá, že učebnice nakladatelství SPN se vyznačují optimální obtížností výkladového textu i ztvárněním pracovních úloh, ale nejsou příliš rozšířené ve školách. Naproti tomu v učebnicích nakladatelství Prodos je obtížnější text a menší spektrum pracovních úloh, ale ve školách jsou hodně používány. Při výběru učebnic pro výuku je nutné proto zvážit jejich kvalitu z více stránek.
Výuka anglického odborného jazyka - předmět didaktiky cizích jazyků na vysokých školách nefilologického zaměření
English for Specific Purposes - Subject of Applied Linguistics at Universities of Non-philological Orientation
Lenka Kučírková
e-Pedagogium 2010, 10(4):19-30 | DOI: 10.5507/epd.2010.054
Článek je prezentací odborné teoretické práce vztahující se k problematice didaktiky cizích jazyků se zaměřením na výuku odborné angličtiny na vysokých školách nefilologického směru. V souladu s principem návaznosti na poznatky jiných autorů je příspěvek součástí teoretického východiska pro vědecký výzkum ohledně výuky anglického odborného jazyka, který bude autorka realizovat v rámci své disertační práce. Autorka se zabývá pojmem odborný jazyk a následně charakteristikou výuky anglického odborného jazyka. V další části autorka podává přehled o vzniku a vývoji výuky anglického odborného jazyka a o možnostech jeho klasifikace.
Syndromy spojené s orofaciálními rozštěpy
Syndromes Associated with Orofacial Clefts
Monika Kunhartová
e-Pedagogium 2010, 10(4):31-63 | DOI: 10.5507/epd.2010.055
Článek popisuje nejčastěji se vyskytující syndromy spojené s orofaciálními rozštěpy. Seznamuje čtenáře s vybranými poznatky ze speciálně pedagogické péče o jedince se syndromem spojeným s orofaciálním rozštěpem, podrobněji se věnuje logopedické intervenci. Dále přibližuje vybrané psychologické aspekty rodiny těchto jedinců a v závěru se krátce zmiňujeme o chirurgické léčbě vrozených vývojových vad. Tyto poznatky porovnáváme se zahraničními zdroji (ze Slovenska, ze Spojených států amerických a ze Švédska).
Znalosti vybraných přírodnin u žáků prvního stupně ZŠ
The Pupils' Knowledge of the Selected Living Things at Primary School
Jan Petr, Lucie Budková, Marie Kováříková
e-Pedagogium 2010, 10(4):64-72 | DOI: 10.5507/epd.2010.056
Článek předkládá výsledky sondy znalostí vybraných přírodnin u žáků 5. tříd 16 základních škol ve dvou regionech jižních a západních Čech. Celkem byly testovány znalosti 239 žáků. Znalosti byly testovány pomocí dvou testovacích souborů. Jeden byl tvořen fotografiemi přírodnin prezentovaných frontální projekcí, znalosti druhé skupiny žáků byly testovány pomocí konkrétních přírodnin. Byla zjištěna nízká znalost správných druhových názvů přírodnin v obou souborech.
Výzkumné šetření současného stavu mluvy u osob žijících na severu Moravy
Research of the Contemporary State of Speech of People Living in the North Moravia
René Szotkowski, Pavla Dobešová
e-Pedagogium 2010, 10(4):73-82 | DOI: 10.5507/epd.2010.057
Příspěvek se zabývá současným stavem mluvy u osob žijících na severu Moravy, přičemž je konkrétně orientován na problematiku lašského nářečí v oblasti Ostravska, Karvinska, která z jazykového hlediska zasahuje dvě podskupiny slezského dialektu (východní - ostravskou podskupinu a polsko-český smíšený pruh) mající mnoho společných znaků.
K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918
To the Problems of the Foundation of the Czech Minority Elementary Schools in Ústí nad Labem and Its Surroundings During 1867-1918 Period
Michal Šimáně
e-Pedagogium 2010, 10(4):83-92 | DOI: 10.5507/epd.2010.058
Článek pojednává o zřizování českých obecných menšinových škol v Ústí nad Labem a jeho nejbližším okolí. Podává informace o tom, kdo usiloval o toto zřízení, jak toto zřizování probíhalo, s jakými výsledky dopadlo a jaké potíže museli Češi při zřizování překonávat.
Učebnice dějepisu pro 7. ročník základní školy z pohledu jejich didaktické vybavenosti
History Textbooks for the 7th Grade of Primary School and Their Didactic Background Level
Petra Tannenbergová
e-Pedagogium 2010, 10(4):93-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.059
V příspěvku jsou prezentovány poznatky stran vyhodnocování učebnic z pohledu jejich didaktické vybavenosti. Do výběrového vzorku byly zahrnuty učebnice dějepisu pro 7. ročník základní školy, které jsou v současné době dostupné na našem trhu. Pod pojmem míra didaktické vybavenosti rozumíme veličinu, která je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových) komponentů. Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů.
Kľúčové aspekty ranej interakcie medzi rodičom a dieťaťom s postihnutím v kontexte ranej starostlivosti
Key Aspects of the Early Parent - Child with Disability Interaction in the Context of Early Care
Erika Tichá
e-Pedagogium 2010, 10(4):105-116 | DOI: 10.5507/epd.2010.060
Autorka sa v príspevku zamerala na vymedzenie základných charakteristík ranej interakcie medzi rodičom a dieťaťom s postihnutím. Zdrojom údajov kvalitatívne orientovaného výskumu boli rodiny detí s postihnutím, ktorým v priebehu prvých šiestich rokov života dieťaťa bola poskytnutá podpora zo strany odborníka pomáhajúcich profesií. Údaje autorka získala pozorovaním a rozhovorom a následne analyzovala metódou ukotvenej teórie.
Recenze
I rodiče by měli dělat chyby
Lukáš Hejsek
e-Pedagogium 2010, 10(4):125-127
Poradenství
Lukáš Hlaváček
e-Pedagogium 2010, 10(4):128-130
Krušné začátky učitelské
Vladimíra Křížová
e-Pedagogium 2010, 10(4):131-133
Nové možnosti kreativní interpretace literárního textu
Jana Kusá
e-Pedagogium 2010, 10(4):134-136
Ztělesněná zkušenost: procesuální práce s tělem
Helena Řeháčková
e-Pedagogium 2010, 10(4):137-139
Začať inklúziu od materskej školy?
Alžbeta Sykorjaková
e-Pedagogium 2010, 10(4):140-142
Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky
Kateřina Švestková
e-Pedagogium 2010, 10(4):143-144
Sdělení
VIII. ročník mezinárodní studentské vědecké konference doktorských studijních programů na Ústavu pedagogiky a sociálních studií Pedagogické fakulty UP
René Szotkowski, Pavla Dobešová
e-Pedagogium 2010, 10(4):119-122