e-Pedagogium 2010, 10(4):64-72 | DOI: 10.5507/epd.2010.056

The Pupils' Knowledge of the Selected Living Things at Primary School

Jan Petr, Lucie Budková, Marie Kováříková
Mgr. Jan Petr, Ph.D., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra biologie, Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice, janpetr@pf.jcu.cz

This article deals with the knowledge of selected living things among pupils of the fifth grade of primary school. Two methods of the exploring were applied in this survey. Firstly, the knowledge was tested with a presentation of photographs and secondly, the knowledge was tested with a test with presentation of real living things. 239 pupils from 16 schools were tested. Low knowledge of correct species names was observed.

Keywords: Primary school, natural history, living things, knowledge

Published: August 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Petr, J., Budková, L., & Kováříková, M. (2010). The Pupils' Knowledge of the Selected Living Things at Primary School. e-Pedagogium10(4), 64-72. doi: 10.5507/epd.2010.056
Download citation

References

  1. BUDKOVÁ, L. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010.
  2. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  3. KOVÁŘÍKOVÁ, M. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010.
  4. PETR, J. Znalost přírodnin - důležitá součást přípravy učitele primární školy. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 168-171. ISBN 80-7040-789-1.
  5. PETR J. Přírodniny v preprimárním a primárním vzdělávání. In: Príprava učiteľov v procese školských reforiem. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2009. s. 631-635. ISBN978-80-555-0024-9.
  6. PODROUŽEK L. Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání, České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 162-165. ISBN 80-7040-789-1.
  7. PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003a. ISBN 80-86473-37-6.
  8. PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003b. ISBN 80-86473-45-7.
  9. PODROUŽEK, L. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.