e-Pedagogium 2010, 10(4):9-18 | DOI: 10.5507/epd.2010.053
Kvalita současných učebnic přírodopisu z různých pohledů
- Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., RNDr. Olga Vránová, Ph.D., Mgr. Monika Müllerová, Ph.D., Katedra biologie, Pedagogická fakulta UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
V současných českých učebnicích přírodopisu od šesti nakladatelství se hodnotila obtížnost výkladového textu a také rozmanitost pracovních úloh. Kromě toho byly sledovány názory pedagogů na tyto učebnice. Z výsledků vyplývá, že učebnice nakladatelství SPN se vyznačují optimální obtížností výkladového textu i ztvárněním pracovních úloh, ale nejsou příliš rozšířené ve školách. Naproti tomu v učebnicích nakladatelství Prodos je obtížnější text a menší spektrum pracovních úloh, ale ve školách jsou hodně používány. Při výběru učebnic pro výuku je nutné proto zvážit jejich kvalitu z více stránek.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, obtížnost textu, rozmanitost úloh, názory pedagogů na učebnice
Quality of Current Biology Textbooks from Various Perspectives
The text difficulty and types of tasks were evaluated in current Czech biology textbooks of six publishing companies. In addition, views of teachers on these textbooks were studied.
The results show that textbooks of the SPN publishing company have optimal values of the text difficulty and suitable tasks but they are not very widespread at schools.
In contrast, the textbooks of the Prodos publishing company have more difficult text and smaller range of tasks. They are very common at schools. It is necessary to consider the quality of textbooks from different points of view when we select them for teaching.
Keywords: Biology textbooks, text difficulty, diversity of tasks, views of teachers on textbooks
Zveřejněno: 1. srpen 2010 Zobrazit citaci
Reference
- ČÍŽKOVÁ, V., MRÁČKOVÁ, G. Úlohy k ověřování výuky přírodopisu. Biologie-Chemie-Zeměpis, 2000, roč. 9, č. 4, s. 173-178.
- ČTRNÁCTOVÁ, H. Osvojování teoretických a praktických dovedností řešením učebních úloh. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D - Vedy o výchove a vzdelávaní, Supplementum 1 - Aktuálne vývojové trendy vo vyučovaní chémie. Trnavská univerzita, 2002, č. 6, s. 17-23.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti učebnic přírodopisu. Olomouc, 2005. 121 s. Habilitační práce na UP Olomouc.
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447 s.
- OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
- PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152 s. Habilitační práce na UP Olomouc.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- VACULOVÁ, I., TRNA, J., JANÍK, T. Učební úlohy ve výuce fyziky na 2. stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2008, roč. 18, č. 4, s. 35-55.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983. 84 s.
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D. a kol. Přírodopis IV. Praha: Scientia, 2000. 146 s.
- ČABRADOVÁ, V., HASCH, F. a kol. Přírodopis 6. Plzeň: Fraus, 2003. 120 s.
- ČABRADOVÁ, V., HASCH, F. a kol. Přírodopis 7. Plzeň: Fraus, 2005. 128 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 1. Praha: SPN, 1999. 104 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 2. Praha: SPN, 1999. 128 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 3. Praha: SPN, 1998. 80 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 4. Praha: SPN, 2004. 88 s.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V. a kol. Přírodopis I. Praha: Scientia, 1999. 127 s.
- DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N. a kol. Přírodopis II. Praha: Scientia, 2003. 151 s.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B. a kol. Přírodopis III. Praha: Scientia, 2001. 159 s.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, 1997. 127 s.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc: Prodos, 1998. 143 s.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J. a kol. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. 127 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 6. ročník. Praha: Jinan, 1998. 95 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 7. ročník. Praha: Jinan, 1998. 95 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 8. ročník. Praha: Jinan, 2000. 94 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 9. ročník. Praha: Jinan, 2001. 96 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 6. ročník. Praha: Fortuna, 1997. 136 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 7. ročník 1. část. Praha: Fortuna, 1997. 94 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 7. ročník 2. část. Praha: Fortuna, 1999. 77 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. ročník. Praha: Fortuna, 1999. 128 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 9. ročník. Praha: Fortuna, 2002. 111 s.
- ŠVECOVÁ, M., MATĚJKA, D. Přírodopis 9. Plzeň: Fraus, 2007. 128 s.
- VANĚČKOVÁ, I., SKÝBOVÁ, J. a kol. Přírodopis 8. Plzeň: Fraus, 2006. 128 s.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M. a kol. Přírodopis 9. Olomouc: Prodos, 2000. 95 s.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.