e-Pedagogium 2010, 10(4):93-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.059
Učebnice dějepisu pro 7. ročník základní školy z pohledu jejich didaktické vybavenosti
- Mgr. Petra Tannenbergová, ZŠ Mokrá, 664 04 Mokrá 352, tannenbergova@zs.mokra.cz
V příspěvku jsou prezentovány poznatky stran vyhodnocování učebnic z pohledu jejich didaktické vybavenosti. Do výběrového vzorku byly zahrnuty učebnice dějepisu pro 7. ročník základní školy, které jsou v současné době dostupné na našem trhu. Pod pojmem míra didaktické vybavenosti rozumíme veličinu, která je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových) komponentů. Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů.
Klíčová slova: Učebnice dějepisu, míra didaktické vybavenosti učebnice
History Textbooks for the 7th Grade of Primary School and Their Didactic Background Level
This paper presents an analysis of the didactic background level of the History textbooks. The sample included 9 current Czech History textbooks for the 7th grade of primary school. The rate of didactic background level of a textbook means quantity based on evaluating of the use of structural verbal and video components. The quantitative components express the evaluation.
Keywords: History texbooks, didactic background level
Zveřejněno: 1. srpen 2010 Zobrazit citaci
Reference
- BIELKOVÁ, S. Hodnotenie učebníc dejepisu pre 5. a 6. ročník základnej školy. Technológia vzdelávania, 1, 1993, č. 2, s. 8-9.
- ČAPEK, V. Problém tvorby učebnic dějepisu. In: Učitelské vzdělávání I. Praha, ÚÚVPP 1976, s. 5-35.
- ČAPEK, V. Tvorba a výzkum učebnic dějepisu. In: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, ÚJHS, série C, 1995, s. 37-54.
- ČECHURA, J., DUDÁK, V., RYANTOVÁ, M., NEŠKUDLA, B. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia - Středověk a raný novověk. Praha: SPN, a. s, 2001. 136 s.
- HLOUŠKOVÁ, L. Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. In Studia Pedagogica. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno, Masarykova univerzita, 2001, s. 48-57.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium(on-line), 2002a, č. 1. Dostupné na www:http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm.
- HROCH, M. a kol. Dějepis. Středověk pro základní školy I. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1993. 86 s.
- HROCH, M. a kol. Dějepis. Středověk pro základní školy II. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1993. 102 s.
- HRUBÁ, M., DRŠKA, V. Dějepis 7 - Středověk a raný novověk. Praha: Scientia 2002. 180 s.
- KOL. AUTORŮ. Dějepis 7. Středověk a počátky nové doby. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus 2009. 160 s.
- MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. 123 s.
- MANDELOVÁ, H., KUNSTOVÁ, E., PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog 2002. 180 s.
- PETRÁŇOVÁ, L. Lidé v dějinách. Středověk. Dějepis pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna 1996. 80 s.
- PLUSKAL, M. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 46, 1996, č. 1, s. 62-76.
- PRŮCHA, J. Metody hodnocení školních učebnic. Praha: SPN, 1984. 95 s.
- PRŮCHA, J. Komplexní výzkum učebnic dějepisu. Společenské vědy ve škole, 42, 1985-86, č. 4, s. 105-107.
- PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. 150 s.
- SCHULZ, J. Dějepis 7. Olomouc : Prodos 1998. 112 s.
- SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský, č. 5/6, r. 126, 2001/2002, s. 100-103.
- ŠIMEKOVÁ, J. Hodnotenie rukopisu Vlastiveda pre 3. roč. ZŠ. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 10-11.
- VALENTA, M. Koncepce a tvorba učebnic. Olomouc: Netopejr, 1997. 64 s.
- VÁLKOVÁ, V. Dějepis 7 pro základní školy - Středověk a raný novověk. Praha: SPN, a. s., 2007. 152 s.
- VYKOUPIL, L., ANTONÍN, R., FEJFUŠOVÁ, M. Dějepis pro 7. ročník. Středověk, počátky novověku. Brno: Nová škola, s. r. o. 2008. 136 s.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.