e-Pedagogium, 2010 (roč. 10), číslo 2
Úvod
Editorial
Miroslav Dopita
e-Pedagogium 2010, 10(2):5
Články
Mobbing v základních školách jako etický problém
Mobbing at Primary Schools as an Ethic Problem
Tomáš Čech
e-Pedagogium 2010, 10(2):9-19 | DOI: 10.5507/epd.2010.019
Příspěvek se zabývá fenoménem mobbingu, tzn. psychického napadání a týrání mezi učiteli na základních školách. Vychází z teoretického vymezení jevu, dále výsledků rozsáhlého výzkumu výskytu tohoto jevu v prostředí českých škol a hledá souvislosti mezi etikou ve školách, interpersonálními vztahy mezi pedagogy a tímto fenoménem včetně možných důsledků pro oběť mobbingu, kvalitu klimatu školy a fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce.
Škola bez ducha je škola bezduchá?
Is School without Spirit "Spiritless School"?
Michal Kaplánek
e-Pedagogium 2010, 10(2):20-27 | DOI: 10.5507/epd.2010.020
Cílem etické výchovy je naučit žáky rozlišovat mezi mravně dobrým a mravně špatným jednáním. Předpokladem k tomu je určitý "duch školy". Příspěvek obsahuje úvahu nad tím, jak může pedagogika chápat pojem "duch" a jak je možné jej vnášet do současného školství.
Etický rozměr občanské a politické kultury osobnosti
Ethical Dimension of Social, Civic and Political Culture of Personality
Vladimír Smékal
e-Pedagogium 2010, 10(2):28-44 | DOI: 10.5507/epd.2010.021
Cílem příspěvku je poukázat na místo etické výchovy v utváření společenské, občanské a politické kultury osobnosti. Charakterizuje a objasňuje souvislost mezi každodenní občanskou a politickou kulturou jednání dětí, mládeže (i dospělých) a interiorizací etických norem. Výklad je založen na interpretaci současných teorií morálního vývoje osobnosti a poznatků o osobnostní a sociální determinaci občanského a politického chování - a to se zřetelem k rizikovým i protektivním formativním podmínkám. V závěru jsou shrnuta praktická doporučení pro etickou výchovu ve škole i mimo školu.Příspěvek odráží plenární referát přednesený na konferenci Etika ve vědách...
Etické aspekty vědecké práce
Ethical Aspects of Scientific Work
Vladimír Spousta
e-Pedagogium 2010, 10(2):45-60 | DOI: 10.5507/epd.2010.022
Svět hodnot jako integrální součást individuálního a sociálního života. Akademická komunita je infikována, etické normy se staly přítěží. Ve vědecké práci se udomácnilo eticky neakceptovatelné, sociopatologické chování. Absentuje vědomí principů vědecké práce: objektivity a pravdivosti, originality a původnosti, zásadovosti a názorové tolerantnosti, osobní poctivosti, korektnosti a čestnosti, kritičnosti, skromnosti a pokory.
Etická výchova a česká škola v roce 2010
Ethical Education and Czech Schools in Year 2010
Pavel Vacek
e-Pedagogium 2010, 10(2):61-72 | DOI: 10.5507/epd.2010.023
Situace etické výchovy v České republice je nejprve prezentována v historickém a širším společenském kontextu. Následně jsou rozebírány možnosti, které škola a učitelé mají v působení na mravní stránku žáků v kontextu současného vývoje českého školství. V závěrečné části příspěvku jsou předloženy náměty a postupy, jejichž vhodná aplikace otevírá prostor k pozitivní změně v kvalitě mravní výchovy v českých školách.
Recenze
Profese vysokoškolského pedagoga
Pavla Heřmánková
e-Pedagogium 2010, 10(2):75-77
Učitel - příprava na profesi
Markéta Labajová
e-Pedagogium 2010, 10(2):78-79
Kalokagathia: ideál, nebo flatus vocis?
Martin Malenovský
e-Pedagogium 2010, 10(2):80-81
Recenzia publikácie "Prírodoveda v otázkach pre učiteľov"
Ivana Rochovská
e-Pedagogium 2010, 10(2):82-84
Umělecký text a jeho interpretace ve škole
Vlasta Řeřichová
e-Pedagogium 2010, 10(2):85-87