e-Pedagogium 2010, 10(2):20-27 | DOI: 10.5507/epd.2010.020

Škola bez ducha je škola bezduchá?

Michal Kaplánek
Doc. Michal Kaplánek, Th.D., Katedra pedagogiky, Teologická fakulta, Jihočeská univerzita, Kněžská 8, 370 01 České Budějovice, e-mail: kaplanek@tf.jcu.cz

Cílem etické výchovy je naučit žáky rozlišovat mezi mravně dobrým a mravně špatným jednáním. Předpokladem k tomu je určitý "duch školy". Příspěvek obsahuje úvahu nad tím, jak může pedagogika chápat pojem "duch" a jak je možné jej vnášet do současného školství.

Klíčová slova: Duch, etika, animace, formace, edukace, informální učení, volný čas, filozofie pro děti

Is School without Spirit "Spiritless School"?

The aim of ethics is to teach pupils to distinguish between morally good and morally bad behavior. The prerequisite for this is the "school spirit". This paper contains a reflection on how pedagogy can understand the concept of "spirit" and how it can be given to the current education system.

Keywords: Spirit, ethics, animation, formation, education, informal education, philosophy for children

Zveřejněno: 1. duben 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kaplánek, M. (2010). Škola bez ducha je škola bezduchá? e-Pedagogium10(2), 20-27. doi: 10.5507/epd.2010.020
Stáhnout citaci

Reference

  1. FREERICKS, R. Zeitkompetenz. Ein Beitrag zur theoretischen Grundlegung der Freizeitpädagogik. Hohengehren : Schneider-Verl., 1996.
  2. GILLET, J.-C. Animation et Animateurs. Le sens de l'action. Paris : L'Harmattan 1995.
  3. HARTMANN, N. Struktura etického fenoménu. Praha : Academia 2002.
  4. KAPLÁNEK, M. Etika ve škole? In Rádce pro učitele. Praha : Raabe 2005, č. 11, C 1.23
  5. LIMBOS, E. Animazione dei gruppi nel tempo libero. Roma : Coines, 1973.
  6. LORENZ, W. Social Work in a Changing Europe. London : Routledge, 1994.
  7. MACKŮ, R., ŽLÁBKOVÁ, I. Edukační koncepce Filozofie pro děti. In ČINČERA, J., KAPLÁNEK, M., SÝKORA, J. (eds.). Tři cesty k pedagogice volného času. Liberec : Tribun, 2009, s. 107-111.
  8. Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ze dne 16. 12. 2009, čj. 12586/2009-22.
  9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP 2005, 82-85.
  10. SMITH, M. K. Animateurs, animation, learning and change. In The Encyclopaedia of Informal Education 2009. Dostupné na http://www.infed.org/animate/b-animat.htm, staženo 10. 2. 2010.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.