e-Pedagogium 2010, 10(2):45-60 | DOI: 10.5507/epd.2010.022

Etické aspekty vědecké práce

Vladimír Spousta
doc. PhDr. Vladimír Spousta, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, e-mail spousta@ped.muni.cz, adresa: 635 00 Brno-Bystrc, Štouračova 12

Svět hodnot jako integrální součást individuálního a sociálního života. Akademická komunita je infikována, etické normy se staly přítěží. Ve vědecké práci se udomácnilo eticky neakceptovatelné, sociopatologické chování. Absentuje vědomí principů vědecké práce: objektivity a pravdivosti, originality a původnosti, zásadovosti a názorové tolerantnosti, osobní poctivosti, korektnosti a čestnosti, kritičnosti, skromnosti a pokory.

Klíčová slova: Vědecká práce, etika, hodnoty, sociopatologické chování, akademická komunita

Ethical Aspects of Scientific Work

The world of values as an integral part of the individual and social life. The academic community is infected, ethical norms have become a burden. Scientific work has become the ground for unacceptable socio-pathological behaviour. There is a lack of principle awareness; objectivity, truthfulness, originality, principality and tolerance of other perspectives, personal honesty, tactfulness and integrity, absence of critical modest and humble behaviour.

Keywords: Scientific work, ethics, values, socio-pathological behaviour, academic community

Zveřejněno: 1. duben 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Spousta, V. (2010). Etické aspekty vědecké práce. e-Pedagogium10(2), 45-60. doi: 10.5507/epd.2010.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anketa o etice a morálce ve vědě. Univerzitní noviny, 1998, roč. 5, č. 4, s. 42-45; č. 6, s. 45-47.
  2. BRAVENÝ, P. Nesamozřejmost morálky ve vědě. Univerzitní noviny, 1998, roč. 5, č. 3, s. 5 a 6.
  3. HENRIKSEN, M. Je příliš mnoho bigotních a destruktivních matematiků. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 1994, roč. 39, č. 2, s. 95-101.
  4. KINSEY, A. Report o sexualite mladej generácie. 1. vyd. Bratislava : 1992.
  5. KONFUCIUS. Hovory Konfuciovy. Přel. V. Lesný a J. Průšek. Praha : Jan Laichter, 1940.
  6. LOUB, J. Věda a etika aneb Etické problémy vědecké práce. Chemické listy, 1995, č. 8, s. 528-530.
  7. PREISNER, R. Kritika totalitarismu. 1. vyd. Londýn : Rozmluvy, 1984.
  8. SOUDEK, D. O patologii vědy. Universitas, 1993, č. 4, S. 52-56.
  9. SPOUSTA, V. Hodnoty, normy a ideály - pavézy svobody a řádu. In Svobodná společnost - svobodná morálka. Pluralismus hodnot a etická zodpovědnost. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1995, s. 43-47.
  10. SPOUSTA, V. Konverze hodnot a typy hodnotových orientací. Pedagogická orientace, 1994, č. 11, s. 84-87.
  11. SPOUSTA, V. Krize současné společnosti a proměny hodnot na přelomu tisíciletí. Pedagogika, 2008, roč. 63, č. 3, s. 241-252.
  12. SPOUSTA, V. Symptomy sociopatologického chování vědeckého pracovníka. In Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitná disciplína. Sborník. Red. L. Hřebíček. Brno : Institut mezioborových studií, 2000, s. 277-290.
  13. SPOUSTA, V. Tolerance and consensus as the starting points of meaningful dialogue. In Morální konflikty v dnešní Evropě. Sborník. Ed. H. Ganthaler, I. Hodovský, P. Zima. Olomouc : Univerzita Palackého, 1998, s. 41-46.
  14. SPOUSTA, V. Tripolarita etického, estetického a noetického nazírání. In Etika a dnešek. Red. P. Jemelka a M. Valach. Sborník, sv. 135, řada společenských věd č. 15. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 45-51.
  15. TONDL, L. Multikriteriální hodnocení vědecké činnosti. Aula, 1998, roč. 6, č. 1, s. 71-79.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.