e-Pedagogium 2010, 10(2):28-44 | DOI: 10.5507/epd.2010.021

Etický rozměr občanské a politické kultury osobnosti

Vladimír Smékal
Prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc., Fakulta sociálních studií MU, Katedra psychologie, Joštova 218/10, 602 00 Brno, tel.: +420 549 496 617, e-mail: smekal@fss.muni.cz

Cílem příspěvku je poukázat na místo etické výchovy v utváření společenské, občanské a politické kultury osobnosti. Charakterizuje a objasňuje souvislost mezi každodenní občanskou a politickou kulturou jednání dětí, mládeže (i dospělých) a interiorizací etických norem. Výklad je založen na interpretaci současných teorií morálního vývoje osobnosti a poznatků o osobnostní a sociální determinaci občanského a politického chování - a to se zřetelem k rizikovým i protektivním formativním podmínkám. V závěru jsou shrnuta praktická doporučení pro etickou výchovu ve škole i mimo školu.
Příspěvek odráží plenární referát přednesený na konferenci Etika ve vědách o výchově, jež byla pořádaná Českou pedagogickou společností a PdF UP v Olomouci 10. 2. 2010. Jde o programový text; metodologicky je založen na konceptuální analýze.

Klíčová slova: Etika, občan, politika, kultura, osobnost

Ethical Dimension of Social, Civic and Political Culture of Personality

The aim of this contribution is to show the place of ethic education in forming social, civic and political culture of personality. The message characterizes and explains the relationships between everyday civic and political culture of children, youth (and also grown up people), and acquiring ethical norms. The study is based on the interpretation of recent theories of moral personality development and on the knowledge concerning the personal and social determination of civic and political behavior - with regard to risky and protective formative conditions. The conclusion summarizes practical recommendations for ethical education at school and outside school.
The contribution paper proceeds from the lecture presented on the conference "Ethics in Education". The Conference was realized by the Czech Educational Society and Faculty of Education on 10th February 2010. The study is a programming material and is based on a conceptual analysis of existing knowledge about the topic.

Keywords: Ethics, citizen, politics, culture, personality

Zveřejněno: 1. duben 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smékal, V. (2010). Etický rozměr občanské a politické kultury osobnosti. e-Pedagogium10(2), 28-44. doi: 10.5507/epd.2010.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha : Zvon, 1994.
  2. ATWOOD, E. Adolescence. 3. Vyd. New Jersey : Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1992.
  3. DINKMEYER, D., MCKAY, G. D. STEP - Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996.
  4. FOERSTER, F. W. Škola a charakter. Praha : ÚNKUČ, 1926.
  5. GIBBON, E. The Decline and Fall of the Roman Empire. New York : Modern Library, 2003.
  6. HARDING, C. G., SNYDER, K. Tom, Huck, and Oliver Stone as advocates in Kohlberg's just community: Theory-based strategies for moral education. Adolescence, 1991, Vol. 26, No. 102, pp. 319-329.
  7. CHI, B., JASTRZAB, J., MELCHIOR, A. Developing Indicators and Measures of Civic Outcomes for Elementary School Students. CIRCLE Working Paper 47: June 2006. Medford, MA : Tufts University, 2006.
  8. DOPORUČENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY ze dne 18. prosince 2006 o klíčových schopnostech pro celoživotní učení (2006/962/ES): Klíčové kompetence pro celoživotní učení - Evropský referenční rámec. Úřední věstník evropské unie L394, 30. 12. 2006, s. 10-18.
  9. KOHLBERG, L. Stage and sequence: The cognitive-developmental approach to socialization. In GOLSIN, D. A. (ed.). Handbook of socialization theory and research. Chicago : Rand McNally, 1969, pp. 347-480.
  10. KOHLBERG, L. Revisions in the theory and practice of moral development. New directions for child and adolescent development, 1978, Issue 2, pp. 83-87. Přejít k původnímu zdroji...
  11. KOHLBERG, L. Essays on moral development. Vol. II. The psychology of moral development. San Francisko : Harper & Row, 1984.
  12. LOEVINGER, J. Ego Development. San Francisco: Jossey-Bass, 1976.
  13. LOZZI, L. A. Moral decision making in a scientific era. In KENDALL, J. C. (ed.). Combining service and learning - A resource book for community and public service (Vol. 1). Raleigh, NC : National Society for Internships and Experiential Education, 1990.
  14. LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1978.
  15. MAKARENKO, A. S. O výchově dětí v rodině. Praha : Dědictví Komenského, 1950.
  16. MUDROCH, R. Dítě mravně vadné. Praha : Dědictví Komenského, 1933.
  17. PECK, R. F., HAVIGHURST, R. J. The Psychology of Character Development. New York : Wiley, 1960. Přejít k původnímu zdroji...
  18. PIAGET, J. The Moral Judgment of the Child. London : Kegan Paul, 1932.
  19. REST, J. R. Moral development: Advances in research and theory. New York : Praeger, 1986.
  20. PETERSON, CH., SELIGMAN, M. E. P. Character Strenghts and Virtues. Oxford : APA, 2004.
  21. SANTROCK, J. W. Child Development. New York : McGraw-Hill Companies, 1997.
  22. SELMAN, R. L. The growth of interpersonal understanding - Developmental and clinical analyses. New York : Academic Press, 1980.
  23. SKOŘEPA, M. Úvod do přirozené morálky. Praha : ÚNKUČ, 1922.
  24. SMÉKAL, V. Vztah temperamentu a charakteru adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1975, roč. I, č. 10, s. 13-30.
  25. WRIGHT, D. The Psychology of Moral Behaviour. London : Penguin, 1971.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.