e-Pedagogium, 2008 (roč. 8), číslo 2
Články
Použití "zumal" v současné němčině
Zumal in Contemporary German
Jarmila Dubová
e-Pedagogium 2008, 8(2):7-12
Zumal se v němčině řadí k příslovcím, v novějších mluvnicích k částicím; překládá se zvláště, zejména, především.Příslovce zumal se dá použít v dodatku a překládá se zvláště, zejména.V důvodových větách nelze spojku zumal zaměňovat se spojkou weil. Spojka zumaluvádí v důvodové větě ještě nějaký další, dodatečný důvod. Na rozdíl od spojky weil lze spojku zumal použít jen ve vedlejší větě, která následuje za větou hlavní. Překlad spojky zumal v důvodové větě je zvlášť když. Spojení zumal da se v současné němčině nepoužívá. Nejlépe je tato problematika vysvětlena v příručce ABC der deutschen Nebensätze. Pokud jde o procvičování německé mluvnice, je...
Výzkum školního klimatu v projektu zdravá škola
Health Promoting School Project - Research of School Climate
Ilona Jirečková
e-Pedagogium 2008, 8(2):13-21
Účelem příspěvku je informovat o výzkumu provedeném v roce 2007 na Střední zdravotnické a sociální škole v Chrudimi, která je součástí řetězce škol podporujících zdraví. Tento projekt se svými zásadami snaží vytvářet pozitivní klima školy.Text představuje částečné výsledky kvantitativního dotazníkového šetření, kde byli dotazováni studenti, jejich rodiče a interní učitelé. Zaměřuje se na posuzování pěti oblastí školního klimatu třemi skupinami respondentů. Dále na rozdíly v hodnocení mezi jednotlivými ročníky školy. Závěrem práce je zjištění, v jaké míře se názory skupin dotazovaných odlišují a jejich souhrnné hodnocení klimatu školy. Celkové názory...
Efektivita pedagogického dozoru pri hromadných písomných skúšach
Effectivity of pedagogical invigilation of mass exams
Eva Labašová, Viera Kaššáková, Stanislav Minárik
e-Pedagogium 2008, 8(2):22-31
Zabezpečenie objektívnosti pri kontrole výsledkov vzdelávacieho procesu patrí medzi najnáročnejšie prvky vysokoškolského vzdelávania. Vzhľadom na neustále sa zvyšujúci počet študentov na prvom stupni vysokoškolského vzdelávania je potrebné zefektívniť spôsob preverovania miery získaných poznatkov. Čoraz častejšie sú vysokoškolskí pedagógovia z časových dôvodov nútení organizovať hromadné preverovanie vedomostí študentov písomnou formou.Príspevok je zameraný na analýzu efektívnosti pedagogického dozoru pri hromadných písomných skúškach vzhľadom na objektívnosť a transparentnosť hodnotenia výsledkov skúšania. Z uskutočnenej analýzy vyplýva, že účinnosť...
Intervenčný program na zvyšovanie pozitívneho sebaobrazu a sociálnych sposobilostí budúcich učiteľov
Training programme for improvement of positive self-image and social competencies of future teachers
Katarína Macková
e-Pedagogium 2008, 8(2):32-53
V príspevku autorka pojednáva o skúsenosti s realizáciou intervenčného/výcvikového programu, ktorý vo svojom smerovaní je orientovaný na sebarozvoj v súvislosti s osobnostnou kompetenciou v profesionálnej príprave učiteľa. Poukazuje na efektivitu zážitkových foriem edukácie z pohľadu ich korektívneho osobnostného pôsobenia. Na overenie účinnosti realizovaného programu používa "Kirpatrickov model" hodnotenia.
Pohled na speciálněpedagogickou péči o seniory s demencí
View of Special Educational Care for Seniors Suffering Dementia
Oldřich Müller
e-Pedagogium 2008, 8(2):54-60
Demence je získaná kognitivní porucha postihující primárně paměť. Vyskytuje se ve velké míře u seniorů. Jedním z významných aspektů komplexní rehabilitační péče o tyto klienty je jejich neustálá aktivizace. Tuto odbornou činnost mohou provádět také speciální pedagogové (andragogové). Aktivity seniorů s demencí lze docílit například reminiscenční terapií, jež má mnoho společného s expresivně laděnými terapiemi hojně používanými právě ve speciální pedagogice - zejména s dramaterapií.
Speciálněpedagogická gerontagogika - výsledek změn paradigmatu speciální pedagogiky
Special Educational Gerontagogy - Result of Changes in the Paradigm of Special Education
Oldřich Müller
e-Pedagogium 2008, 8(2):61-68
Posuny v teorii a praxi oboru speciální pedagogika přinášejí také potřebu vytváření a etablování teoreticko-metodologického "zázemí" speciálněpedagogické péče o osoby ve stáří. S tím souvisí nutnost provést některé koncepční i obsahové oborové změny. Mimo jiné je třeba se zaměřit na základní vymezení, terminologii a možnosti rozvoje (udržení) lidského potenciálu této skupiny klientů.
Projekt bezbariérová Olomouc - východiska, strategie a vývoj
Project Olomouc without Barriers - Its Starting Points, Strategies and Development
Miroslav Pilát
e-Pedagogium 2008, 8(2):69-77
Příspěvek si klade za cíl seznámit čtenáře s ojedinělým projektem Bezbariérová Olomouc. Jeho nosnou myšlenkou je zpřístupňování města Olomouce, služeb,a vzdělání, kultury, zaměstnání, sportu i veřejného života všem jeho obyvatelům, zejména těm skupinám občanů, které z různých důvodů potřebují větší pozornost ze strany společnosti.
Podpora učitelům předškolního vzdělávání při implementaci kurikulární reformy
Support to Preschool Teachers in Implementation of Curricular Reform
Ladislava Šmídová
e-Pedagogium 2008, 8(2):78-85
Příspěvek je zaměřen na vyhodnocení postojů předškolních pedagogů k implementaci kurikula předškolního vzdělávání. Vychází z průzkumu, který byl realizován u studentů prezenčního a kombinovaného studia Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Včasná identifikácia a analýza výchovných stratégií rodičov s postihnutím vo vzťahu k dieťaťu so zdravotným oslabením
EARLY IDENTIFICATION AND ANALYSIS OF PARENTING STRATEGIES OF HANDICAPPED PARENTS IN RELATION TO CHILDREN WITH HEALTH ISSUES
Erika Tichá, Lenka Juríčeková
e-Pedagogium 2008, 8(2):86-105
Obsahom príspevku sú poznatky o stratégiách a štýloch rodičov s telesným postihnutím, uplatňovaných vo výchove dieťaťa so zdravotným oslabením získané prostredníctvom kvalitatívneho výskumu.
Recenze
Nadané dítě a rozvoj jeho schopností
Eva Hotová
e-Pedagogium 2008, 8(2):109-110
K problematice psychologie existence
Simona Juřičková
e-Pedagogium 2008, 8(2):111-113
Metodika: Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního oboru Učitelství pro mateřské školy
Žaneta Káňová
e-Pedagogium 2008, 8(2):114-115
Elektrotechnické stavebnice
Jan Kubrický
e-Pedagogium 2008, 8(2):116-118
Young learners
Veronika Kržinová
e-Pedagogium 2008, 8(2):119-121
Learning and teaching english a course for teachers
Veronika Kržinová
e-Pedagogium 2008, 8(2):122-123
Psychopedie
Oldřich Müller
e-Pedagogium 2008, 8(2):124-125
Právo a e etika v péči o nemocné a postižené
Miroslav Pilát
e-Pedagogium 2008, 8(2):126-128
Sborník ruských textů pro neučitelské obory
Jitka Porupková
e-Pedagogium 2008, 8(2):129-131
Recenze publikace 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let)
Kamila Pospíchalová
e-Pedagogium 2008, 8(2):132-133
Sociální psychologie pro pedagogy
Jitka Šlímová
e-Pedagogium 2008, 8(2):134-135
Ostatní
Odkaz Lea Kestenberga stále živý
Alena Bujoková, Alena Všetičková
e-Pedagogium 2008, 8(2):139-141
Vzpomínka na doc. PhDr. Vladimíra Jochmanna (13. 9. 1923-11. 9. 2008)
Miroslav Dopita
e-Pedagogium 2008, 8(2):142-145