e-Pedagogium, 2008 (roč. 8), číslo 2

Články

Použití "zumal" v současné němčině

Zumal in Contemporary German

Jarmila Dubová

e-Pedagogium 2008, 8(2):7-12  

Zumal se v němčině řadí k příslovcím, v novějších mluvnicích k částicím; překládá se zvláště, zejména, především.Příslovce zumal se dá použít v dodatku a překládá se zvláště, zejména.V důvodových větách nelze spojku zumal zaměňovat se spojkou weil. Spojka zumaluvádí v důvodové větě ještě nějaký další, dodatečný důvod. Na rozdíl od spojky weil lze spojku zumal použít jen ve vedlejší větě, která následuje za větou hlavní. Překlad spojky zumal v důvodové větě je zvlášť když. Spojení zumal da se v současné němčině nepoužívá. Nejlépe je tato problematika vysvětlena v příručce ABC der deutschen Nebensätze. Pokud jde o procvičování německé mluvnice, je...

Výzkum školního klimatu v projektu zdravá škola

Health Promoting School Project - Research of School Climate

Ilona Jirečková

e-Pedagogium 2008, 8(2):13-21  

Účelem příspěvku je informovat o výzkumu provedeném v roce 2007 na Střední zdravotnické a sociální škole v Chrudimi, která je součástí řetězce škol podporujících zdraví. Tento projekt se svými zásadami snaží vytvářet pozitivní klima školy.Text představuje částečné výsledky kvantitativního dotazníkového šetření, kde byli dotazováni studenti, jejich rodiče a interní učitelé. Zaměřuje se na posuzování pěti oblastí školního klimatu třemi skupinami respondentů. Dále na rozdíly v hodnocení mezi jednotlivými ročníky školy. Závěrem práce je zjištění, v jaké míře se názory skupin dotazovaných odlišují a jejich souhrnné hodnocení klimatu školy. Celkové názory...

Efektivita pedagogického dozoru pri hromadných písomných skúšach

Effectivity of pedagogical invigilation of mass exams

Eva Labašová, Viera Kaššáková, Stanislav Minárik

e-Pedagogium 2008, 8(2):22-31  

Zabezpečenie objektívnosti pri kontrole výsledkov vzdelávacieho procesu patrí medzi najnáročnejšie prvky vysokoškolského vzdelávania. Vzhľadom na neustále sa zvyšujúci počet študentov na prvom stupni vysokoškolského vzdelávania je potrebné zefektívniť spôsob preverovania miery získaných poznatkov. Čoraz častejšie sú vysokoškolskí pedagógovia z časových dôvodov nútení organizovať hromadné preverovanie vedomostí študentov písomnou formou.Príspevok je zameraný na analýzu efektívnosti pedagogického dozoru pri hromadných písomných skúškach vzhľadom na objektívnosť a transparentnosť hodnotenia výsledkov skúšania. Z uskutočnenej analýzy vyplýva, že účinnosť...

Intervenčný program na zvyšovanie pozitívneho sebaobrazu a sociálnych sposobilostí budúcich učiteľov

Training programme for improvement of positive self-image and social competencies of future teachers

Katarína Macková

e-Pedagogium 2008, 8(2):32-53  

V príspevku autorka pojednáva o skúsenosti s realizáciou intervenčného/výcvikového programu, ktorý vo svojom smerovaní je orientovaný na sebarozvoj v súvislosti s osobnostnou kompetenciou v profesionálnej príprave učiteľa. Poukazuje na efektivitu zážitkových foriem edukácie z pohľadu ich korektívneho osobnostného pôsobenia. Na overenie účinnosti realizovaného programu používa "Kirpatrickov model" hodnotenia.

Pohled na speciálněpedagogickou péči o seniory s demencí

View of Special Educational Care for Seniors Suffering Dementia

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2008, 8(2):54-60  

Demence je získaná kognitivní porucha postihující primárně paměť. Vyskytuje se ve velké míře u seniorů. Jedním z významných aspektů komplexní rehabilitační péče o tyto klienty je jejich neustálá aktivizace. Tuto odbornou činnost mohou provádět také speciální pedagogové (andragogové). Aktivity seniorů s demencí lze docílit například reminiscenční terapií, jež má mnoho společného s expresivně laděnými terapiemi hojně používanými právě ve speciální pedagogice - zejména s dramaterapií.

Speciálněpedagogická gerontagogika - výsledek změn paradigmatu speciální pedagogiky

Special Educational Gerontagogy - Result of Changes in the Paradigm of Special Education

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2008, 8(2):61-68  

Posuny v teorii a praxi oboru speciální pedagogika přinášejí také potřebu vytváření a etablování teoreticko-metodologického "zázemí" speciálněpedagogické péče o osoby ve stáří. S tím souvisí nutnost provést některé koncepční i obsahové oborové změny. Mimo jiné je třeba se zaměřit na základní vymezení, terminologii a možnosti rozvoje (udržení) lidského potenciálu této skupiny klientů.

Projekt bezbariérová Olomouc - východiska, strategie a vývoj

Project Olomouc without Barriers - Its Starting Points, Strategies and Development

Miroslav Pilát

e-Pedagogium 2008, 8(2):69-77  

Příspěvek si klade za cíl seznámit čtenáře s ojedinělým projektem Bezbariérová Olomouc. Jeho nosnou myšlenkou je zpřístupňování města Olomouce, služeb,a vzdělání, kultury, zaměstnání, sportu i veřejného života všem jeho obyvatelům, zejména těm skupinám občanů, které z různých důvodů potřebují větší pozornost ze strany společnosti.

Podpora učitelům předškolního vzdělávání při implementaci kurikulární reformy

Support to Preschool Teachers in Implementation of Curricular Reform

Ladislava Šmídová

e-Pedagogium 2008, 8(2):78-85  

Příspěvek je zaměřen na vyhodnocení postojů předškolních pedagogů k implementaci kurikula předškolního vzdělávání. Vychází z průzkumu, který byl realizován u studentů prezenčního a kombinovaného studia Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Včasná identifikácia a analýza výchovných stratégií rodičov s postihnutím vo vzťahu k dieťaťu so zdravotným oslabením

EARLY IDENTIFICATION AND ANALYSIS OF PARENTING STRATEGIES OF HANDICAPPED PARENTS IN RELATION TO CHILDREN WITH HEALTH ISSUES

Erika Tichá, Lenka Juríčeková

e-Pedagogium 2008, 8(2):86-105  

Obsahom príspevku sú poznatky o stratégiách a štýloch rodičov s telesným postihnutím, uplatňovaných vo výchove dieťaťa so zdravotným oslabením získané prostredníctvom kvalitatívneho výskumu.

Recenze

Nadané dítě a rozvoj jeho schopností

Eva Hotová

e-Pedagogium 2008, 8(2):109-110  

K problematice psychologie existence

Simona Juřičková

e-Pedagogium 2008, 8(2):111-113  

Metodika: Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního oboru Učitelství pro mateřské školy

Žaneta Káňová

e-Pedagogium 2008, 8(2):114-115  

Elektrotechnické stavebnice

Jan Kubrický

e-Pedagogium 2008, 8(2):116-118  

Young learners

Veronika Kržinová

e-Pedagogium 2008, 8(2):119-121  

Learning and teaching english a course for teachers

Veronika Kržinová

e-Pedagogium 2008, 8(2):122-123  

Psychopedie

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2008, 8(2):124-125  

Právo a e etika v péči o nemocné a postižené

Miroslav Pilát

e-Pedagogium 2008, 8(2):126-128  

Sborník ruských textů pro neučitelské obory

Jitka Porupková

e-Pedagogium 2008, 8(2):129-131  

Recenze publikace 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let)

Kamila Pospíchalová

e-Pedagogium 2008, 8(2):132-133  

Sociální psychologie pro pedagogy

Jitka Šlímová

e-Pedagogium 2008, 8(2):134-135  

Ostatní

Odkaz Lea Kestenberga stále živý

Alena Bujoková, Alena Všetičková

e-Pedagogium 2008, 8(2):139-141  

Vzpomínka na doc. PhDr. Vladimíra Jochmanna (13. 9. 1923-11. 9. 2008)

Miroslav Dopita

e-Pedagogium 2008, 8(2):142-145