e-Pedagogium 2008, 8(2):13-21
Výzkum školního klimatu v projektu zdravá škola
- Ilona Jirečková, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc., e-mail: jireckova@seznam.cz
Účelem příspěvku je informovat o výzkumu provedeném v roce 2007 na Střední zdravotnické a sociální škole v Chrudimi, která je součástí řetězce škol podporujících zdraví. Tento projekt se svými zásadami snaží vytvářet pozitivní klima školy.
Text představuje částečné výsledky kvantitativního dotazníkového šetření, kde byli dotazováni studenti, jejich rodiče a interní učitelé. Zaměřuje se na posuzování pěti oblastí školního klimatu třemi skupinami respondentů. Dále na rozdíly v hodnocení mezi jednotlivými ročníky školy. Závěrem práce je zjištění, v jaké míře se názory skupin dotazovaných odlišují a jejich souhrnné hodnocení klimatu školy. Celkové názory dotazovaných ukazují na pozitivní školní klima.
Práce přispívá k informovanosti o aktuální tematice klimatu školy a zároveň k evaluaci klimatu na vybrané škole.
Klíčová slova: Klima školy, výzkum školního klimatu, oblasti klimatu školy, projekt Zdravá škola, kvantitativní výzkum, evaluace
Health Promoting School Project - Research of School Climate
The main goal of this contribution is to inform about the research carried out in 2007 on Medical and Social Secondary School at Chrudim that belongs among Health Promoting Schools. The principles of this project are to create a positive school climate.
The text presents partial results of a quantitative questionnaire inquiry, where students, their parents and teachers were examined. It focuses on evaluation of five areas of school climate by three groups of respondents and by four grades of the school. The conclusion is based on the findings that show how the opinions and the overall evaluation of the school climate of the respondent groups differ.
The paper contributes to awareness of the topical issue of school climate and, at the same time, to evaluation of climate of the chosen school.
Keywords: School climate, research of school climate, areas of school climate, Health Promoting Schools, quantitative research, evaluation
Zveřejněno: 1. duben 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Grecmanová, H: Škola jako sociální instituce. Vyučovací klima. Pedagogická orientace, 2/2003.
- Grecmanová, H. Vliv prostředí školy na její klima. Dostupné na http://www.rvp.cz/clanek/318/124, ke dni 1. 11. 2007.
- Havlínová, M. a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 2006. ISBN 8071782637.
- Hronová, M. O výzkumu klimatu na našich školách. Žurnál UP, č. 20, roč. 12, 2003. Dostupné na http://www.upol.cz/fileadmin/zuparchiv/XII/cislo20.pdf, ke dni 26.1.2008.
- Kašpárková, J. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1852-0.
- Koucký, J. a kol: Učení pro život. Výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha: MŠMT, Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004.
- MŠMT. Sociální klima v prostředí základních škol v ČR. In Učitelské noviny 17/2002.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.