e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), číslo 4
Pedagogicko psychologické kompetence učitele 1.
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Musil, Jiří V. : Pedagogicko psychologické kompetence učitele 1. Olomouc : Psychologická a výchovná poradna a Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého, 2001. 123 s. ISBN 80-238-8932-X
Asistentská praxe. Cvičebnice a metodické vádemékum
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Musilová, M., Musil, J.V. Asistentská praxe. Cvičebnice a metodické vádemékum. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2001. 47 s. ISBN 80-244-0297-1
Recenze knihy "Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením"
Veronika Boďová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc : UP, 2001.
Pedagogicko psychologické kompetence učitele 2.
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Musil, Jiří V. : Pedagogicko psychologické kompetence učitele 2. Olomouc : Psychologická a výchovná poradna a Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého, 2002. 27 s. ISBN 80-238-8932-X
Charakteristické rysy jazyka psané sportovní žurnalistiky (skriptum)
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Skriptum Miloše Mlčocha - Charakteristické rysy jazyka psané sportovní žurnalistiky - patří k čerstvě vydaným publikacím Střediska distančního vzdělávání FF UP. Je určeno zejména studentům žurnalistiky a bohemistiky FF a PdF UP, své uplatnění však nalezne i u žurnalistů z praxe a jiných zájemců o novinařinu všeho druhu.
Recenze na skriptum: Kapitoly z dějin evropské hudby -
Od gregoriánského chorálu po Claudia Monteverdiho
Gabriela Coufalová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
SPURNÝ, L., ŠAFAŘÍK, J. Kapitoly z dějin evropské hudby. Od gregoriánského chorálu po Claudia Monteverdiho. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. 97 s. IBSN 80-244-0314-5
Kniha o polské školské reformě
Ján Stoffa, Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
DYMEK-BALCEREK, K. Nauczanie zintegrowane we wspólczesnej szkole: Studium porównawacze z krajami Unii Europiejskiej. 1. vyd. Radom : Wyzsza Szkola Handlowa w Radomiu, 2002. 330 s. ISBN 83-916648-5-6.
Hudebněpedagogické, umělecké a publicistické aktivity významného pedagoga Hudební školy dr. Leoše Janáčka ve Vítkovicích Jana Pešata
Monika Blažková
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Jan Mazurek: Jan Pešat (1892-1974) - Příspěvek k dějinám ostravské hudební výchovy 20. století, Ostrava : Vydavatelství Repronis Ostrava, 2002, 68 s. (včetně pěti obrazových příloh).
Výukový program ČJ - větné členy
(Jaroslav Greclík - Grada publishing)
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Výukový program Jaroslava Greclíka ČJ - větné členy, distribuovaný vydavatelstvím GRADA Publishing, patří k zajímavým softwarovým produktům, které jsou zaměřeny na výuku - přesněji na procvičení - českého jazyka. Jak již název produktu napovídá, program samotný je zaměřen na problematiku větných členů. Program je určen zejména ke zkoušení a procvičování žáků 4. - 9. ročníků ZŠ v jazyce českém a rodičům, kteří mají zájem o zlepšení prospěchu svého dítěte ve stejnojmenné disciplíně.
Knoflíková válka
Stanislav Komenda
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Ohlédnutí za konferencí Jazyk a literatura na Moravě, zvláště za referáty v sekci Jazyk
Miloš Mlčoch
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Hudebně-pedagogická konference v Uměleckém centru UP
Helena Hřebcová, Gabriela Coufalová
e-Pedagogium 2002, 2(4)
Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy
From Action Research to School Improvement
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(4):5-12
V české pedagogické literatuře je akčnímu výzkumu věnována prozatím poměrně malá pozornost, zatímco v zahraniční literatuře je v poslední době velmi frekventovaným pojmem. Proto je článek zaměřen na teoretické objasnění pojmu a možnosti jeho praktického využití.
Evaluace vyučovacího klimatu
Helena Grecmanová
e-Pedagogium 2002, 2(4):13-48
The interest in the educational climate means defining the research subject in particular. We can find a lot of approaches to educational climate in the professional literature. While defining the educational climate it is advisable to consider its relation towards e.g. class climate or school climate. We can build the educational climate research on the method of observation or questionnaire inquiry. The observation is rather time consuming and the results are not always objective enough. There have been carried out a lot of questionnaire inquiries of educational climate abroad. Therefore there are relatively subtle research tools. However their use...
Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2002, 2(4):49-54
Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle Průchy. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic jednotlivých nakladatelství není vyrovnaná a pohybuje se v rozmezí od 39,48 bodu (nakladatelství SPN) do 29,39 bodu (nakladatelství Scientia). Učebnice se také vyznačují různými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který kolísá v rozmezí 33,24 - 24,89 %.
Janáčkovy mužské sbory z pohledu současné interpretace
Pavel Režný
e-Pedagogium 2002, 2(4):55-59
Autor se zamýšlí nad kritérii, kterými se řídí dnešní pohled na hudební interpretaci. Dále poukazuje na podstatné momenty, které jsou důležité pro moderní interpretaci sborových děl Leoše Janáčka v současnosti.
K podstatě termínu pasivní bilingvismus
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2002, 2(4):60-63
Tento příspěvek rekapituluje základní pohledy na termín bilingvismus, využívá znalostí psycholingvistiky a sociolingvistiky, vysvětluje vliv bilingvismu na proces osvojení si cizího jazyka. Dále popisuje pasivní bilingvismus slovenštiny v československém prostředí a tvorbu jazykového konstruktu - československého jazyka.
Ovládání klávesnice deseti prsty a výukový software pro psaní na klávesnici
Touch typing keyboard mastery, teaching software for keyboard touch typing
Martina Chupíková, Jana Zahumenská
e-Pedagogium 2002, 2(4):64-68
Příspěvek se zabývá ovládáním klávesnice desetiprstovou hmatovou metodou jako součástí počítačové gramotnosti a výukovými programy, které jsou určeny pro výuku psaní na klávesnici deseti prsty.
Školení učitelů - Z test
Education teachers through the Z tests
Jana Zahumenská, Martina Chupíková
e-Pedagogium 2002, 2(4):69-74
V současnosti se v rámci SIPVZ realizuje projekt PI, kdy jsou učitelé školeni testy v úrovni Z a P tak, aby byli schopni využívat výpočetní techniku ve své práci. To by také mělo vést ke vzniku systému vzdělávání žáků, učňů a studentů, kteří jsou schopni využívat informační a komunikační technologie, a tím pádem také ke vzniku společnosti, která je informačně gramotná.
Teorie etapového utváření rozumových činností a možnosti jejího využití
The theory of the gradual formation of the intellectual operations and the possibilities of its exploitation
Jiří Kropáč, Vladislav Hodis, Jitka Kropáčová
e-Pedagogium 2002, 2(4):75-91
Stať prezentuje teorii etapového utváření rozumových činností způsobem usnadňujícím její využití při navozování učebních činností žáků. Využití teorie je demonstrováno pro předměty dějepis, němčina, přírodopis a praktické činnosti, které jsou vyučovány na základní škole. Preferována je forma návodek k činnosti.
Zásada názornosti a tvořivost v technicky zaměřených předmětech
Lenka Partíková
e-Pedagogium 2002, 2(4):92-98
Tvůrčí schopnosti, nadání a talent jsou nejbohatší zdroje dnešní společnosti. Nesmíme zapomenout na rozvíjení tvořivosti žáků. U dané problematiky jsem se zaměřila na zásadu názornosti, na tvořivost a kreativitu a jejich vztahy.