e-Pedagogium 2002, 2(4):75-91
Teorie etapového utváření rozumových činností a možnosti jejího využití
- Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
Stať prezentuje teorii etapového utváření rozumových činností způsobem usnadňujícím její využití při navozování učebních činností žáků. Využití teorie je demonstrováno pro předměty dějepis, němčina, přírodopis a praktické činnosti, které jsou vyučovány na základní škole. Preferována je forma návodek k činnosti.
Klíčová slova: Základní škola, učení, návodka, teorie etapového utváření rozumových činností, orientační osnova činnosti.
The theory of the gradual formation of the intellectual operations and the possibilities of its exploitation
The article presents the theory of the gradual formation of the intellectual operations in that way that facilitates its exploitation at the iniciation of the learning activity of pupils. The exploitation of the theory is demonstrated for the subjects history, German, science and practical activities, which are teached on the elementary school. The form of the manual to the activity is prefered.
Keywords: Elementary school, learning, the manual to the activity, the theory of the gradual formation of the intellectual operations, the orientation syllabus of the activity.
Zveřejněno: 1. srpen 2002 Zobrazit citaci
Reference
- BELZ, H. a SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
- ČÁP. J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
- DRAHOŠ, J. a ŠVEC, V. Předmluva. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 4-8.
- ŘÍHA, Z. Metodologické přístupy k řízení osvojovacího procesu. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 13-18.
- ŘÍHA, Z. K aktuálním problémům řízení osvojovacího procesu. 2. uprav. vyd. Vyškov : VVŠ PV LS, 1984. 54 s.
- KUDLIČKA, F. K problematice řízení rozvoje tvořivých schopností studentů. In Řízení osvojovacího procesu - III (Sborník příspěvků ze 3. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1986. s. 47-55.
- SUP, J. Ke vztahu vnější a vnitřní řeči v procesu interiorizace. In Řízení osvojovacího procesu VI. Vyškov : VVŠPV, 1988, s. 90 - 94.
- ŠVEC, V. Didaktická funkce orientační osnovy činnosti. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 19-23.
- HANÁK, L. Využití učebních karet ve vyučovacím procesu. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 116 - 131.
- ŘÍHA, Z. K aktuálním otázkám tvorby výukových programů. Vysoká škola, 36, 1987/1988, č. 3, s. 109 - 115.
- HUBÁČKOVÁ, D. Využití teorie etapového vytváření rozumových dovedností pro řízení samostatné činnosti studentů experimentů (Diplomová práce). Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 1991.
- ADLER, J. a ŠVEC, V. Využití učebního textu při řízení psychomotorické činnosti studentů. Vysoká škola, 36, 1987/1988, č. 3, s. 116 - 123.
- ŠVEC, V. Zkušenosti s řízením procesu osvojování psychomotorických dovedností řidičů. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 98-115.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.