e-Pedagogium 2002, 2(4):13-48
Evaluace vyučovacího klimatu
- Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP v Olomouci
Klíčová slova: Educational climate, research, questionnaire, factor analysis
The interest in the educational climate means defining the research subject in particular. We can find a lot of approaches to educational climate in the professional literature. While defining the educational climate it is advisable to consider its relation towards e.g. class climate or school climate. We can build the educational climate research on the method of observation or questionnaire inquiry. The observation is rather time consuming and the results are not always objective enough. There have been carried out a lot of questionnaire inquiries of educational climate abroad. Therefore there are relatively subtle research tools. However their use in our cultural conditions needs not be always optimal. Hence we recommend to get inspiration from abroad experiences but to try to create own research techniques.
Zveřejněno: 1. srpen 2002 Zobrazit citaci
Reference
- ANDERSON, G. Effects of Classroom Social Climate on Individual Learning. Cambridge : Harvard University, 1968.
- ASTIN, A. W. The classroom environment in the different fields of study. Journal of Educational Psychology, 1965, 56, s. 275-282.
Přejít k původnímu zdroji...
- AURIN, K. Gute Schulen - worauf beruht ihre Wirksamkeit? Bad Heilbrun : 1990.
- BESSOTH, R. Organisationsklima an Schulen. Neuwied : Hermann Luchterhand Verlag, 1989. 220 S. (a) ISBN 3-472-54052-4
- BESSOTH, R. Verbesserung des Unterrichtsklimas. Neuwied : Hermann Luchterhand Verlag, 1989. 215 S. (b) ISBN 3-472-54051-6
- DREESMANN, H. Unterrichtsklima: wie Schüler der Unterricht wahrnehmen. Weinheim : Beltz Verlag, 1982. 206 S. ISBN 3-407-25081-9
- DUROZOI, G., ROUSSEL, A. Filozofický slovník. Praha : EWA, 1994. 352 s. 1. vyd. ISBN 80-85764-07-5
- Encyklopedický slovník. Praha : Odeon, 1993. 1253 s. 1. vyd.
- FEND, H. Schulkema. Weinheim : Beltz, 1977. 284 s. ISBN 3.407-51105-1
- GEIST, B. Sociologický slovník. Praha : Victoria Publishing, 1992. 642 s. 1. vyd. ISBN 80-85605-28-7
- GRECMANOVÁ, H. Školní klima v podmínkách transformace školské soustavy. Olomouc : UP PdF, 1996. 273 s. Disertační práce.
- HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989. 198 s. 1. vyd. ISBN 80-042-2149-1
- CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1993. 257 s. 1. vyd. ISBN 80-7067-287-0
- KRAUS, B. Školní prostředí a jeho úloha ve výchově. Socialistická škola, 1979/1980, č. 5, s. 201-204. ISSN 0037-8291
- KRET, E. Učíme (se) jinak. Praha : Portál, 1995. 132 s. 1. vyd. ISBN 80-7178-030-8
- LITWIN, G., STRINGER, R. Motivation and Organizational Climate. Cambridge : Harvard University, 1968.
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : rektorát MU Brno, 1992. 111 s. 1. vyd. ISBN 80-210-0210-7
- MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. 1. vyd. ISBN 80-210-1070-3
- MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1990. 161 s. 1. vyd. ISBN 80-042-1854-7
- MAREŠ, J., LAŠEK, J. Známe sociální klima ve výuce? Výchova a vzdělání 1990/1991, roč. 1, č. 4, s. 173-176.
- MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 1998. 39 s. 1. vyd. (a)
- MOJŽÍŠEK, L. Didaktika. Praha : SPN, 1988. 216 s. 1. vyd.
- OBST, O. aj. Obecná didaktika. Olomouc : PdFUP, 1994. 268 s. 1. vyd.
- OSWALD, F. aj. Schulklima. Wien : Universitätsverlag, 1989. 252 s. ISBN 3-85114-040-0
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. 380 s. 1. vyd. ISBN 80-7178-070-7
- PIŤHA, P., HELUS, Z. Návrh pojetí obecné školy. Praha : Portál, 1993. 29 s. 1. vyd. ISBN 80-85282-65-8
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 495 s. 1. vyd. ISBN 80-7178-170-3
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1998. 328 s. 1. vyd. ISBN 80-7178-252-1
- SCHAFFER, F. Der "gute Schule" - was ist das? 56 s. Nepublikované texty.
- SCHAFFER, F. Der "gute Unterricht" - was ist das? 30 s. Nepublikované texty.
- SILBERMANN, M. 101 metod pro aktivní výcvik vyučování. Praha : Portál, 1997. 312 s. 1. vyd. ISBN 80-7178-124-X
- SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. 89 s. 1. vyd. ISBN 80-85931-11-7
- STEFFENS, U., BARGEL, T. Erkundungen zur Qualität von Schule. Neuwied : Hermann Luchterhand Verlag, 1993. 157 S. ISBN 3-472-01217-X
- WALBERG, H., Ahlgren, A. Predictors of the social environment of learning. American Educational Research Journal. 1970, 7, 153-167.
Přejít k původnímu zdroji...
- WALBERG, H. aj. Ecological correlates of ambience in the learning environment. American Educational Research Journal. 1972, 9, 139-148.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.