e-Pedagogium 2023, 23(2):24-36 | DOI: 10.5507/epd.2023.005
Profil asistenta pedagoga v kontextu osobnostních rysů v Olomouckém kraji
- a Department of Psychology and Abnormal Psychology, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic
Příspěvek se zaměřuje na asistenty pedagoga a jejich profil v kontextu osobnostních rysů. Cílem studie bylo popsat a prozkoumat rozložení osobnostních rysů u asistentů pedagoga v Olomouckém kraji. Osobnostní rysy jsme zkoumali prostřednictvím Osobnostního inventáře NEO. Inventář byl součástí online baterie, kterou jsme nasdíleli emailem všem základním školám v Olomouckém kraji. Získali jsme výzkumný vzorek o velikosti 159 respondentů. Výsledkem je zjištění osobnostních rysů u asistenta pedagoga v Olomouckém kraji. Ve srovnání s normou byl prokázán statisticky významný rozdíl v dimenzích otevřenosti vůči zkušenosti, neuroticismu, svědomitosti a přívětivosti. Z hlediska extraverze nebyl shledán statisticky významný rozdíl. V závěru tyto výsledky dodáváme do kontextu s dalšími profesemi.
Klíčová slova: asistent pedagoga, osobnostní rysy, Olomoucký kraj.
The Profile of a Teaching Assistant in the Context of Personality Traits in the Olomouc Region
The paper focuses on teaching assistants and their profile in the context of personality traits. The aim of the study is to describe and examine the distribution of personality traits among teaching assistants in the Olomouc Region. Their personality traits were examined using the NEO Personality Inventory. The inventory was part of an online battery which was sent by email to all elementary schools in the Olomouc Region. We obtained a research sample of 159 respondents. The result is a description of personality traits among teaching assistants in the Olomouc Region. Compared with the standard, a statistically significant difference was confirmed in the dimensions of openness to experience, neuroticism, conscientiousness and agreeableness. In terms of extraversion, no statistically significant difference was observed. In the conclusion section, the results are put into context with other professions.
Keywords: teaching assistant, personality traits, Olomouc Region.
Vloženo: 26. únor 2023; Revidováno: 26. únor 2023; Přijato: 29. květen 2023; Zveřejněno: 20. září 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Devecchi, C., Dettori, F., Doveston, M., Sedgwick, P., & Jament, J. (2012). European Journal of Special Needs Education, 27(2), 171-184. DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2011.645587
Přejít k původnímu zdroji...
- Ďulíková, L. (2020). Geneze a současné postavení profese asistenta pedagoga v podmínkách českého školství. Pedagogická Orientace, 30(3), 375-395. DOI: 10.5817/PedOr2020-3-375.
Přejít k původnímu zdroji...
- ĎULÍKOVÁ, L. (2022). Rozhovor s Lenkou Filipovou - zástupkyní ředitele Základní školy Partyzánská, Česká Lípa. Socialni Pedagogika, 10(1), 133-139. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/rozhovor-s-lenkou-filipovou-zástupkyní-ředitele/docview/2655624637/se-2.
- Giangreco, M. F., & Doyle, M. B. (2007). Teacher assistants in inclusive schools. In Florian, L. (ed.) The SAGE Handbook of Special Education. SAGE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hájková, V. a kol. (2018). Assistant teacher. Profese utvářena v dialogu. Univerzita Karlova v Praze.
- Hartmann, F. G., & Ertl, B. (2023). Big Five personality trait differences between students from different majors aspiring to the teaching profession. Current Psychology, 12070-12086, DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-021-02528-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Grada
- Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní inventář. Testcentrum.
- Kendíková, J. (2001). Asistent pedagoga. Dr. Josef Raabe, s. r. o.
- Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. Portál.
- Morávková, Vejrochová, M. a kol. (2015). Standard práce asistenta pedagoga. Univerzita Palackého v Olomouci.
- MŠMT (MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR). (17.8.2016). Zákon o PP_2012. Získáno z https://www.msmt.cz/file/38855/
- MŠMT (MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR). (2018). Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 1. 2018. Retrieved from: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2
- MŠMT (MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR). (2021). Statistická ročenka školství - Zaměstnanci a mzdové prostředky 2021. Retrieved from https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/statisticka-rocenka-skolstvi-zamestnanci-a-mzdove-prostredky-12
- Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., & Hájková, V. (2016). Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Univerzita Karlova v Praze.
- Perera, H. N., Granziera, H., & McIlveen, P. (2018). Profiles of teacher personality and relations with teacher self-efficacy, work engagement, and job satisfaction. Personality and Individual Differences, 120, 171-178. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.034
Přejít k původnímu zdroji...
- Şahin, F. (2021). The effects of personality traits of teachers on the development of student creativity. Egitim Ve Bilim, 46(205) Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/effects-personality-traits-teachers-on/docview/2485293956/se-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Portál.
- Vévodová, Š., Šperková, A., Vévoda, J., Kozáková, R., Cakirpaloglu-Dobešová, S. (2016). Psychosocial Profile of Students of Non-Physician Study Programmes. Ošetrovateľstvo: teória, výskum, vzdelávanie, 6(1), 6-11. [online] Available on: http://www.osetrovatelstvo.eu/archiv/2016-rocnik-6/cislo-1/osobnostni-profil-studentu-nelekarskych-zdravotnickych-oboru.
- Viktorin, J. (2018). Teacher Assistant in the Inclusive School Environment. The Educational Review, USA, 2(6), 320-329. DOI: https://doi.org/10.26855/er.2018.06.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.