e-Pedagogium 2023, 23(2):55-67 | DOI: 10.5507/epd.2023.011

Vnímání digitálních kompetencí budoucích učitelů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Jana Slezákováa
a Department of Experimental Physics, Faculty of Science, Palacký University, Olomouc,, 17. listopadu 1192/12, 779 00 Olomouc, Czech Republic

Příspěvek se zabývá významem rozvoje digitálních kompetencí během pedagogické přípravy budoucích učitelů přírodovědných předmětů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Zdůrazňuje problematiku informačního myšlení, které je vyžadováno stále více profesemi. Do dotazníkového šetření byla zařazena jedna z otázek pro studenty informatiky týkající se algoritmizace a programování. Důvodem je skutečnost, že se jedná o dva hlavní pilíře pojetí IT v kontextu změn ve vzdělávání v České republice. Z výsledků šetření vyplynul jednoznačný závěr týkající se využití výukové robotiky. Ta je vhodným nástrojem pro rozvoj osobnosti, logického myšlení, kreativity a týmové spolupráce. Využití matematického softwaru v přírodovědných předmětech obecně umožňuje žákům (budoucím učitelům) lépe pochopit souvislosti, rozvíjet jejich smysl pro představivost a naučit je tomuto způsobu myšlení.

Klíčová slova: digitální kompetence, počítačové myšlení, pedagogické praxe, robotika

Perception of Digital Competences of Future Teachers at the Faculty of Science of Palacký University in Olomouc

The paper deals with the importance of the development of digital competencies during the pedagogical training of future science teachers at the Faculty of Science of Palacký University in Olomouc. It emphasizes the issue of information thinking, which is increasingly required by professions. One of the questions for IT students related to algorithms and programming was included in the questionnaire survey. This is due to the fact that these are the two main pillars of IT concepts in the context of changes in education in the Czech Republic. The results of the survey led to a clear conclusion regarding the use of educational robotics. This tool is a suitable tool for personality development, logical thinking, creativity and teamwork. The use of mathematical software in science subjects generally allows the students (future teachers) to better understand the context, cultivate their sense of imagination and teach them this way of thinking.

Keywords: digital competence, computer thinking, pedagogical training, robotics

Vloženo: 4. březen 2023; Revidováno: 3. červenec 2023; Přijato: 5. červenec 2023; Zveřejněno: 20. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Slezáková, J. (2023). Vnímání digitálních kompetencí budoucích učitelů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. e-Pedagogium23(2), 55-67. doi: 10.5507/epd.2023.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: towards a conceptual understanding. Lucembourg: Publications Office of the European Union. http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf
  2. Buchberger, F., Busch, F. W. (1988). The Role of Practical Element in Initial Teacher Education. European Journal of Teacher Education,11(2/3), 89-91. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Clift, R. T., Houston, W. R., Pugach, M. C. (1990). Encouranging Reflective Practice in Education. An Analysis of Issues and Programs. New York: Teachers College Press.
  4. DIGCOMP (2013). A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp
  5. Dytrtová, R., Krhutová M. (2009). Učitel - příprava na profesi. Grada.
  6. Hyksová, H. (2021). Programování robotů na základní škole. In KLEMENT, M. (sest.). Trendy ve vzdělávání 2021: sborník abstraktů mezinárodní konference. UP Olomouc.
  7. Chráska, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice. Vydavatelství UP Olomouc.
  8. Kabinet pedagogické přípravy. (n. d.). Souvislá pedagogická praxe. http://cpp.upol.cz/Klement, M. (2021). Edukační robotika z pohledu žáků základních škol. In KLEMENT, M. (sest.). Trendy ve vzdělávání 2021: sborník abstraktů mezinárodní konference. UP Olomouc,19-20.
  9. Klement, M., Dragon, T. (2020). Preference učitelů informatiky při implementaci tematického celku algoritmizace a programování do výuky. Trendy ve vzdělávání 2020, 13(2), 68-77. Přejít k původnímu zdroji...
  10. MŠMT (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. https://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
  11. Nezvalová, D. (2007). Pedagogická praxe v počáteční přípravě učitelů přírodovědných předmětů a matematiky pro střední školy. Vydavatelství UP Olomouc.
  12. NÚV (2022). Koncept rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení dětí a žáků.
  13. http://archiv-nuv.npi.cz/t/koncept-rozvoje-digitalni-gramotnosti-a-informatickeho.htmlPrůcha, J., Walterová, E., &Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník, Portál.
  14. Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.
  15. UNESCO (2005). Information and communication technologies in schools: a handbook for teachers or how ICT can create new, open learning environments. France: Division for Higher Education UNESCO.https://sisr.swissinformatics.org/wp-content/uploads/sites/28/2021/08/UNESCO_ICTs_in_schools_2005_-_Part_1.pdf
  16. Vonk, H. (1985). The Gap between Theory and Practice. European Journal of Teacher Education, 31(6), 45-55. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.