e-Pedagogium, 2022 (roč. 22), číslo 3
Úvod
Uvodem
Štefan Chudý, Alena Jůvová
e-Pedagogium 2022, 22(3):5-6
Články
Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli
The climate of the teaching staff in Arab schools in Israel
Abdulrahman Agayneh, Martin Chvál
e-Pedagogium 2022, 22(3):7-26 | DOI: 10.5507/epd.2022.018
Cílem metodologické studie je popsat vlastnosti dotazníku organizačního klimatu škol (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) na populaci arabských škol v Izraeli. Tento dotazník je v hojné míře používán i v České republice (Urbánek a kol. 2020). Ačkoliv se často pracuje jen s prostým překladem položek dotazníku do jiných národních jazyků, je otázkou, do jaké míry jím měřené faktory klimatu učitelského sboru jsou interkulturně přenositelné. Data pro analýzy byla shromážděna od 820 učitelů z 30 náhodně stratifikovaně vybraných arabských škol v Izraeli v období duben 2019 až březen 2021. Na datech byla spočítána položková analýza a byl navržen vlastní...
Hodnocení adaptačního procesu ve škole studenty po pedagogické praxi
Evaluation of orientation process in school after student practice
Ludvík Eger
e-Pedagogium 2022, 22(3):27-38 | DOI: 10.5507/epd.2022.014
Cílem realizované výzkumné studie bylo zhodnotit souvislou praxi studentů pedagogické fakulty jako specifickou formu vzdělávání dospělých. Speciální důraz byl přitom kladen na adaptační proces ve škole. Byla použita metoda dotazování a konstrukt dotazníku je sestaven na základě poznatků ze školského managementu. Výzkumný nástroj je zaměřen na to, jak vedoucí pracovníci škol a uvádějící učitelé (mentoři) podporují studenty v adaptačním procesu ve škole. Klíčová pozornost je věnovaná celkové spokojenosti studentů s praxí a indexu loajality, jež je měřený prostřednictvím Net Promoter Score. Výzkumná data pocházejí od studentů posledního ročníku Pedagogické...
Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků
Initial teaching of reading and writing during the covid-19 pandemic from the perspective of pupils' mothers
Eva Koželuhová, Ondřej Koželuh, Radka Wildová, Lenka Zemanová
e-Pedagogium 2022, 22(3):39-52 | DOI: 10.5507/epd.2022.020
Výzkumné šetření se věnuje průběhu distanční výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol v době uzavření škol v České republice ve školním roce 2020/2021 z pohledu matek žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory matek vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní. V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo. Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro matky bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží...
Placené doučování matematiky očima žáků 2. stupně základní školy
Mathematics tutoring from the perspective of lower secondary pupils
Gabriela Novotná
e-Pedagogium 2022, 22(3):53-70 | DOI: 10.5507/epd.2022.011
Obliba doučování je v posledních letech vysoká, v České republice však doučování zatím nemá výraznou teoretickou oporu. Provedli jsme proto kvantitativní studii, které se zúčastnilo 318 žáků 2. stupně základních škol v Praze, s cílem zjistit, jak žáci doučování vnímají. Zjistili jsme mj., že 86 % dotazovaných má osobní zkušenost s doučováním a zhruba třetina se někdy účastnila placeného doučování matematiky. Účast žáků na doučování vedla podle většiny k pozitivním změnám, jako jsou lepší známky a lepší porozumění látce. Některé situace by žáci v ideálním doučování vídali rádi častěji, než je tomu v jejich výuce ve škole, především probírání úloh v...
Problémové správanie žiaka ako sekundárny dôsledok poruchy učenia a možnosti podpory žiaka triednym učiteľom
Problem behaviour as a secondary consequence of learning disability and the possibility of support pupil by the class teacher
Vladimíra Zemančíková
e-Pedagogium 2022, 22(3):71-84 | DOI: 10.5507/epd.2022.016
Príspevok sa zaoberá problematikou problémového správania žiakov ako sekundárneho dôsledku porúch učenia a možnosťami ich podpory triednymi učiteľmi. Oboznamuje s výsledkami výskumu realizovaného prostredníctvom obsahovej analýzy textových dokumentov, a to pedagogických charakteristík žiakov s vývinovou poruchou učenia, ktorých súčasťou je Connersova hodnotiaca škála pre učiteľa. Dáta boli spracované prostredníctvom štatistického programu SPSS. Cieľom bolo zistiť výskyt problémového správania u žiakov s poruchou učenia, a to s ohľadom na ich pracovné úsilie a kvalitu spolupráce rodičov so školou. Na základe identifikovaných externalizujúcich aj internalizujúcich...
Recyklované rodičovství aneb rodičovství prarodičů vychovávajících druhou generaci potomků
Recycled parenting or grandparents raising second generation offspring
Barbora Plisková
e-Pedagogium 2022, 22(3):85-97 | DOI: 10.5507/epd.2022.017
Tato studie se věnuje tématu rodičovství prarodičů dětí předškolního věku. Prarodiče v roli rodičů se sžívají s novými tíživými okolnostmi, potýkají se se změnami vlastního života způsobenými stárnutím a novou, velmi náročnou změněnou rolí. Cílem studie je odkrýt, jaká jsou některá významná specifika rodičovství druhé generace potomků předškolního věku z perspektivy prarodičů a profesionálů, kteří s rodinami pracují. Byl zvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž první metodou byly hloubkové rozhovory s prarodiči v roli rodičů, kteří pečují o děti předškolního věku ve věku 5-6 let. Druhou metodou byly rozhovory s fokusovou skupinou zahrnující tři...
Recenze
Co funguje ve třídě? Most mezi výzkumem a praxí (druhé, revidované vydání)
Jana Miková
e-Pedagogium 2022, 22(3):98-100 | DOI: 10.5507/epd.2022.012
HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON. Co funguje ve třídě? Most mezi výzkumem a praxí.Druhé, revidované vydání. Přeložila: Pavla LE ROCH. Praha: Euromedia Group, 2021, 230 s.Universum. ISBN 978-80-242-7476-8.