e-Pedagogium 2022, 22(3):85-97 | DOI: 10.5507/epd.2022.017
Recyklované rodičovství aneb rodičovství prarodičů vychovávajících druhou generaci potomků
- Kontakt:
- Ústavu školní pedagogiky FHS UTB, Fakulta humanitních studií, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín
Tato studie se věnuje tématu rodičovství prarodičů dětí předškolního věku. Prarodiče v roli rodičů se sžívají s novými tíživými okolnostmi, potýkají se se změnami vlastního života způsobenými stárnutím a novou, velmi náročnou změněnou rolí. Cílem studie je odkrýt, jaká jsou některá významná specifika rodičovství druhé generace potomků předškolního věku z perspektivy prarodičů a profesionálů, kteří s rodinami pracují. Byl zvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž první metodou byly hloubkové rozhovory s prarodiči v roli rodičů, kteří pečují o děti předškolního věku ve věku 5-6 let. Druhou metodou byly rozhovory s fokusovou skupinou zahrnující tři sociální pracovnice a psycholožku. Výsledná zjištění ukazují, že rodičovství považují prarodiče za smysluplný, ale náročný úkol. Uvědomují si významně dočasnost tohoto rodičovství v důsledku stárnutí, možnost zhoršení zdravotního stavu a případně i smrti. V aktivitách a jejich výběru právě významně figurují výše zmíněné skutečnosti, ale i traumatizace prarodičů a významně pozměněné rodinné vazby a interakce.
Klíčová slova: Klíčové pojmy: příbuzenská pěstounská péče, prarodiče pěstouni, rodičovství
Recycled parenting or grandparents raising second generation offspring
This study addresses the subject of foster grandparenting of preschoolers. When foster caregivers take responsibility for childcare, they must be prepared to face many challenges in parenthood and to accept new roles that might be very stressful and demanding but also very satisfactory. The research aimed to discover and understand the perception of "parenthood" by foster parents and to discover main specifics of foster grandparents. Qualitative research methods were used; the data source was an interview with foster parents from pre-defined families based on specified criteria. The second method was an interview with a focus group with four professionals who deal with supporting these types of families. In conclusion, foster parenting is very demanding since foster grandparents can experience ambivalent and negative feelings in fulfilling new roles. On the other hand, own grandparents´ aging changes and diseases can make the second round parenting more challenging and temporary. These factors together with socio-cultural context, health functioning, and other factors, affect parental activities in specific social interactions.
Keywords: foster parenting, foster grandparents, parenting, parenthood.
Vloženo: 22. březen 2022; Revidováno: 17. září 2022; Přijato: 20. září 2022; Zveřejněno: 1. listopad 2022 Zobrazit citaci
Reference
- AIHW (2015). Literature review of the impact of early childhood education and care on learning and development. Working paper. Australian Institute of Health and Welfare. [online]. [cit. 19/10/2021]. Dostupné z: https://www.aihw.gov.au/getmedia/321201fc-ca0c-4c20-9582-7c3dc5c9d1b9/ 19438.pdf.aspx?inline=true
- Bamburg, J. D. (1994). Raising Expectations To Improve Student Learning. Urban Monograph Series. [online]. [cit. 19/10/2021]. Dostupné z: https://eric.ed.gov/?id=ED378290
- Bouderbane, A. (2020). Student social background and teacher expectations: The self-fulfilling prophecy. Cross-Cultural Communication, 16(1), 17-22. [online]. [cit. 23/09/2021]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/344494148_Teachers'_expectations_and_ students'_achievements_the_self-fullfiling_prophecy
- Bubleová, V. (2011). Základní informace o náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče.
- Buehler, C., Rhodes, K. W., Orme, J. G., & Cuddeback, G. (2006). The potential for successful family foster care: Conceptualizing competency domains for foster parents. Child Welfare, 85(3), 523-558. [online]. [cit. 1/08/2021]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/45397898
- Carpenter-Aeby, T., Aeby, V., Cooper, A., Kellam, C., & Salter, L. (2017). Academic interventions for children in foster care in the professional literature. Acta Psychopathologica, 3(5), 1-12. [online]. [cit. 19/08/2021]. Dostupné z: http://psychopathology.imedpub.com/academic-interventions-for-children-in-foster-care-in-the-professional-literature.php?aid=20611
Přejít k původnímu zdroji...
- Ceka, A., & Murati, R. (2016). The Role of Parents in the Education of Children. Journal of Education and Practice, 7(5), 61-64. [online]. [cit. 11/08/2021]. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1092391.pdf
- Dannison, L. L. (1999). Grandparents as Parents: An Ecological Approach to Programming. Michigan Family Review, 04(1), 37. [online]. [cit. 19/08/2021]. Dostupné z: https://doi.org/10.3998/mfr.4919087.0004.105
Přejít k původnímu zdroji...
- Dierckx de Casterlé, B., Gastmans, C., Bryon, E., & Denier, Y. (2012). QUAGOL: A guide for qualitative data analysis. International Journal of Nursing Studies, 49(3), 360-371.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dolbin-MacNab, M. L., & Keiley, M. K. (2006). A Systemic Examination of Grandparents' Emotional Closeness With Their Custodial Grandchildren. Research in Human Development, 3(1), 59-71. [online]. [cit. 14/11/2021]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15427617rhd0301_6
Přejít k původnímu zdroji...
- Hayslip, B., & Kaminski, P. (2005). Grandparents Raising Their Grandchildren: A Review of the Literature and Suggestions for Practice. The Gerontologist 45(2), 262-269. [online]. [cit. 14/11/2021]. Dostupné z: https://academic.oup.com/gerontologist/article-abstract/45/2/262/815984
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoghughi, M. S., & Long, N. (Eds.). (2004). Handbook of parenting: theory and research for practice. Sage. [online]. [cit. 11/08/2021]. Dostupné z: https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=idNLe4mTFZkC&oi=fnd&pg=PP1&dq=Hoghughi+M,+Long+N.+Handbook+of+parenting:+ theory+and+research+for+practice.+London:+SAGE+Publications%3B+2004&ots=ELTz5BAZ7j&sig=Ett90GmTxnlu6jrlrSSqpZTOCOA&redir_esc=y#v=onepage&q=Hoghughi%20M%2C%20Long%20N.%20Handbook%20of%20parenting%3A%20theory%20and%20research%20for%20practice.%20London%3A%20SAGE%20Publications%3B%202004&f=false
- Choi, M., Sprang, G., & Eslinger, J. G. (2016). Grandparents Raising Grandchildren. Family & Community Health, 39(2), 120-128. [online]. [cit. 10/06/2021]. Dostupné z: https://doi.org/10.1097/fch.0000000000000097
Přejít k původnímu zdroji...
- Iruka, I. U., Durden, T., & Kennel, P. (2015). Changing Faces: Parenting, Culture, and Child Learning and Development. Zero to Three, 35(4), 10-18. [online]. [cit. 19/06/2020]. Dostupné z: https://eric.ed.gov/?id=EJ1125435
- Krtičková, K. (2019). Příbuzenská pěstounská péče. Dostupné z https://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/rodina-v-problemove-situaci/dite-mimovlastni-rodinu/pestounska-pece/pribuzenska-pestounska-pece.shtml#poruchy-rodicovstvi
- Kubíčková, H. (2020). Specifika příbuzenské pěstounské péče v kontextu transgenerační psychické zátěže v rodině. Sociální pedagogika/Social Education, 8(2), 84-99. [online]. [cit. 17/06/2021]. Dostupné z: https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.06
Přejít k původnímu zdroji...
- Martin, S. (2016). Grandparents Raising Grandchildren. The Lived Experience of Extended Family Reconciliation. Walden University: Walden Dissertation and Doctoral Studies. [online]. [cit. 19/06/2020]. Dostupné z: https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/2991/
- Nadační fond J&T (2014). Náhradní rodinná péče vykonávaná příbuznými dítěte. [online]. [cit. 19/06/2020]. Dostupné z http://www.knihovnanrp.cz/wp-content/uploads/2017/03/publikace-158.pdf
- Nosalová, L. (2019). Prarodič v roli náhradního rodiče. Diplomová práce. Brno: Masaryková univerzita. [online]. [cit. 19/08/2021]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/vtx4o/
- Plisková, B. (2022). Prarodiče v roli rodičů předškoláků. (Disertační práce). Zlín: UTB, Fakulta humanitních studií. Dostupné z: https://theses.cz/id/culrsh/Pliskova_Disertacni_prace.pdf?info=1; isshlret=stresu%3Bu%3B;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dzvl%C3%A1d%C3%A1n% C3%AD%20z%C3%A1t%C4%9B%C5%BEe%20a%20stresu%20u%20zdravotn%C3%ADk% C5%AF%26start%3D43
- Visković, I., & Višnjić Jevtić, A. (2017). Development of professional teacher competences for cooperation with parents. Early Child Development and Care, 187(10), 1569-1582. 19/08/2021]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2017.1299145?casa_token=eXB260-J0b4AAAAA%3Ajo2cYcaf1d9jwcvzznEgjRD8sTPtF4njgTZORKQkdbLWXzScrJeli1zrPkt6j3VLFPFJH9Cews3m
Přejít k původnímu zdroji...
- Virasiri, S., Yunibhand, J., & Chaiyawat, W. (2011). Parenting: What are the critical attributes? Journal of the Medical Association of Thailand, 94(9), 1109. [online]. [cit. 19/08/2021]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/51692745_Parenting_What_are_the_critical_ attributes/link/55514a6008ae739bdb9215f9/download
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.