e-Pedagogium 2022, 22(3):7-26 | DOI: 10.5507/epd.2022.018

Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli

Abdulrahman Agayneh, Martin Chvál
Kontakt:
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Pedagogická fakulta UK, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1

Cílem metodologické studie je popsat vlastnosti dotazníku organizačního klimatu škol (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) na populaci arabských škol v Izraeli. Tento dotazník je v hojné míře používán i v České republice (Urbánek a kol. 2020). Ačkoliv se často pracuje jen s prostým překladem položek dotazníku do jiných národních jazyků, je otázkou, do jaké míry jím měřené faktory klimatu učitelského sboru jsou interkulturně přenositelné. Data pro analýzy byla shromážděna od 820 učitelů z 30 náhodně stratifikovaně vybraných arabských škol v Izraeli v období duben 2019 až březen 2021. Na datech byla spočítána položková analýza a byl navržen vlastní index klimatu učitelského sboru. Indexy podpora vedení, angažovanost učitelů a přátelské vztahy ve sboru mají srovnatelné vnitřní konsistence a korelační vztahy podobně jako v USA a v ČR. Index frustrace učitelů postrádá přijatelnou vnitřní konsistenci a index direktivity vykazuje odlišné korelační vztahy s ostatními indexy v porovnání s USA i ČR. Arabští učitelé v Izraeli vnímají direktivní přístup ředitele pozitivně a podpůrně, tedy posilující dobré klima v učitelském sboru.

Klíčová slova: OCDQ-RS, klima učitelského sboru, arabské školy, Izrael, položková analýza.

The climate of the teaching staff in Arab schools in Israel

The aim of the methodological study is to describe qualities of the questionnaire on the organizational climate of schools (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) on the sample of the population of Arabic schools in Israel. This questionnaire is considerably used in the Czech Republic as well (Urbánek et al. 2020). Although we often work with a mere translation of the items of the questionnaire into other national languages, the question is to what extent the measured factors of teaching staff climate in it are inter-culturally transferable. The data for the analyses were gathered from 820 teachers from 30 Arabic schools in Israel using stratified random sampling in the period from April 2019 through May 2021. The data were used to calculate the item analysis and a characteristic index of teaching staff climate suitable for the given population was proposed. Indices concerning the management support, teachers' engagement and friendly relations in the teaching staff have comparable internal consistency and correlational relationships as were found in the USA and the Czech Republic. The index of teachers' frustration lacks acceptable internal consistency and the directivity index shows different correlational relationships with other indices when compared to the USA and the Czech Republic. Arab teachers in Israel regard the directive attitude of the principal as positive and supportive, thus strengthening good teaching staff climate.

Keywords: OCDQ-RS, organisational climate of schools, Arabic schools, Israel, item analysis.

Vloženo: 11. červen 2022; Revidováno: 30. srpen 2022; Přijato: 22. září 2022; Zveřejněno: 1. listopad 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Agayneh, A., & Chvál, M. (2022). Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli. e-Pedagogium22(3), 7-26. doi: 10.5507/epd.2022.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ayyoobi, F., Pourshafei, H., & Asgari, A. (2015). The Prediction of Professional Development of Birjand's Public and Gifted High Schools' Teachers through their Understanding of Organizational Climate. International J. Soc. Sci. & Education, 5(4), 723-734.
  2. Baoc-Daguisonan, L. A. (2018). School Climate and Organizational Commitment of Mindanao State University Feeder High School Teachers: Basis for Improvement. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol. 269, 197-203. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ceyda, G., & Sevinc, P. (2012). Determination of High Schools Organizational Climate. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2947-2950, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.595. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Barqawi, I., & Gálová, L. (2015). Interakčný štýl riaditeľa. In Bozogáňová, M., Kopaničáková, M., Výrost, J. (Eds.) Sociálne procesy a osobnosť, 2014, Človek a spoločnosť. Zborník príspevkov zo 17. ročníka medzinárodnej konferencie, 44-52. Spoločenskovedný ústav SAV.
  5. Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Science (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  6. Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola: Vícepřípadová studie vzdělávání. Karolinum.
  7. Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Karolinum.
  8. Gavora, P., & Braunová, J. (2010). Adaptácia Dotazníka organizačnej klímy školy (OCDQ-RS). Pedagogická orientace, 20(1), 39-59.
  9. Hallinger, P. J. (1983). Assessing the instructional management behavior of principals. [Disertační práce]. Stanford University, California, USA. Dostupné z http://proquest.umi.com. Document ID: 753219801.
  10. Halpin, A. W., & Croft, D. (1963). The organisational climate of schools. Midwest Administration Center of the University of Chicago.
  11. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Portál.
  12. Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools. Measuring organizational climate. Sage.
  13. Dickinson, M., Smith, T., & Yarbrough, T. (2020). Continual Leadership Changes and their Effects on Teacher Practice, School Climate, andTeacher Effectiveness at the Tennessee School for the Blind. [Disertační práce], Lipscomb University, USA.
  14. Guterres, T. G. (2006). Principal's servant leadership style, school climate and student academic achievement in selected senior high school in Dili, Timor Leste. Retrieved from https://animorepository.dlsu.edu.ph/etd_masteral/3451.
  15. Hoffman, T. (2018). Factors That Contribute to Healthy Professional Relationships and a Positive Perception of School Climate in Christian Schools. [Disertační práce], Florida Atlantic University, USA.
  16. Horton, J. A. (2018). A Descriptive Study of School Climate and School Culture in Selected Public Secondary Schools in New Jersey and New York. [Disertační práce], Seton Hall University. Dostupné z https://scholarship.shu.edu/dissertations/2562.
  17. Chvál, M., & Urbánek, P. (2014). Klima učitelského sboru: úprava dotazníku OCDQ-RS pro podmínky českých škol. Pedagogická orientace, 24(5), 778-803. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Khuri, Z. (2020). Syndrom vyhoření u arabských učitelek v Izraeli ve vztahu k vybraným organizačním proměnným. Studia paedagogica, 25(1), 179-200. https://doi.org/10.5817/SP2020-1-8 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Knox, J. A. (2011). Teachers' perceptions of job satisfaction and school climate in an era of accountability: A mixed methods study of two high schools on Tennessee's high priority list. [Disertační práce], Knoxville, TN: University of Tennessee.
  20. Kremer-Hayon, L., & Wubbels, T. (1993). Principals' Interpersonal Behavior and School Environment. In: T. Wubbels, J. Levy (Eds.), Do you know what you look like? Interpersonal Relationships in Education. The Falmer Press, 101-109.
  21. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus.
  22. Lazridou, A., & Tsolakidis, I. (2011) An exploration of organizational climate in Greek high schools, Academic Leadership: The Online Journal, 9(1). Dostupné z: https://scholars.fhsu.edu/alj/vol9/iss1/8. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Lluz, L. P. P., Basibas, A. T, & Estudillo, A. E. (2020). Organizational Climate at the University of Eastern Philippines Pedro Rebadulla Memorial Campus Catubig, Northern Samar. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 33(11), 131-141. DOI: 10.9734/JESBS/2020/v33i1130278. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Lotulung, M. S. D., & Wullur, B. G. (2019, 12 July). Which Components of School Climate Are Best Predictors of Organisational Commitment of Indonesian Teachers?. International Conference on New Approaches in EDUCATION, Amsterdam, Netherland.
  25. Makewa, L. N., Role, E., Role, J., & Yegoh, E. (2011). School Climate and Academic Performance in High and Low Achieving Schools: Nandi Central District, Kenya. International Journal of Scientific Research in Education, 4(2), 93-104.
  26. Mentz, K. (2001, 9 April). Change and the Quality of Work-Life of Teachers in Rural Schools in South Africa. Annual Meeting of the American. Educational Research Association, Seattle, WA, USA.
  27. Nišponská, M., & Urbánek, P. (2007). Analýza klimatu učitelských sborů ZŠ: kvalitativní sonda. In R. Jandová (Ed.), Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu: Sborník příspěvků XV. konference ČAPV pořádané katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU (101-108). JČU.
  28. Ministerstvo školství Izraele (2019). Rozsáhlý pohled na čísla ve vzdělání. http://ic.education.gov.il/ QvAJAXZfc/opendoc_pc.htm?document=Mabat_rachav.qvw&host=qvsprodlb&sheet= SH11〈=en-US
  29. McCarley, A. T., Peters, L. M., & Decman, M. J. (2014). Transformational leadership related to school climate: a multi-level analysis. Educational management administration & leadership, 44(2), 322-342. https://doi.org/10.1177/1741143214549966 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Oo, T. N., & Wai, H. H. (2020). Relationship Between Principals' Communication Style And School Climate. Journal of Education and Human Resources, 1(1), 1-11.
  31. RAMA, (2017, 5. prosince). PIRLS 2016. Výběr hlavních zjištění. Národní úřad pro měření ve vzdělávání, Izrael. https://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Rama/MivchanimBenLeumiyim/PIRLS_2016.htm
  32. RAMA, (2019, srpen). TALIS 2018. Výběr hlavních zjištění. Národní úřad pro měření ve vzdělávání, Izrael. https://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/mivchanimbenleumiyim/ talis_2018.htm
  33. RAMA, (2020a, 22. října). PISA 2018. Výběr hlavních zjištění. Národní úřad pro měření ve vzdělávání, Izrael. https://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Rama/MivchanimBenLeumiyim/PISA_2018.htm
  34. RAMA, (2020b, 8, prosince). TIMSS 2019. Výběr hlavních zjištění. Národní úřad pro měření ve vzdělávání, Izrael. https://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Rama/MivchanimBenLeumiyim/TIMSS_2019.htm
  35. Sanchez, J. E., Paul, J. M., & Thornton, B. W. (2020): Relationships among teachers' perceptions of principal leadership and teachers' perceptions of school climate in the high school setting, International Journal of Leadership in Education, 1-20. https://doi.org/10.1080/13603124.2019. 170847 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum - SDA, 7(2), 125-148. Sociologický ústav AV ČR. DOI: http://dx.doi.org/10.13060/23362391.2013.127.2.41 (c). Přejít k původnímu zdroji...
  37. Urbánek, P. (2003). Měření klimatu školy a učitelského sboru v českém prostředí základní školy. Příprava aplikace dotazníku OCDQ-RS. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Sborník 11. výroční mezinárodní konference ČAPV. Sborník referátů. MU. [CD-ROM].
  38. Urbánek, P. (2006). Klima učitelských sborů ZŠ: empirická zjištění. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV. ZČU. [CD-ROM]
  39. Urbánek, P., & Chvál, M. (2012). Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele. NÚV. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/62
  40. Urbánek, P., Novotová, J., Rozkovcová, A., Picková, H., Jursová, J., & Picek, J. (2020). Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů. Wolters Kluwer.
  41. Van Jaarsveld, L., & Metz, K. (2021). School climate: Perceptions of teachers and principals. The Independent Journal of Teaching and Learning, 16(2), 22-36.
  42. Yilmaz, K., & Altinkurt, Y. (2013). Adaption of organizational climate scale into Turkish: A study on validity and reliability. Trakya University Journal of Education Faculty, 3(1), 1-11.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.