e-Pedagogium, 2021 (roč. 21), číslo 3

Úvod

Úvodem

redakce

e-Pedagogium 2021, 21(3):5  

Články

Školní prostředí očima žáků základní školy

School environment through the eyes of primary students

Helena Vomáčková, Vlastimil Chytrý

e-Pedagogium 2021, 21(3):7-19 | DOI: 10.5507/epd.2021.031  

Příspěvek se zabývá problematikou školního prostředí z pohledu žáků v povinném vzdělávání. Seznamuje s výsledky výzkumného šetření realizovaného pomocí standardizovaného dotazníku na vzorku 363 žáků vybraných základních škol. Analyzuje výpovědi žáků o subjektivním prožívání školního života ve smyslu zažívaných pozitiv, která charakterizují jimi vnímané přínosy školy, a zažívaných negativ, která vymezují jejich možné rizikové oblasti vývoje chování. Příspěvek ve čtyřech krocích prezentuje výsledky šetření s ohledem na prevenci problémového chování žáků ve škole. Pomocí popisné a induktivní statistiky komentuje odlišnosti mezi pohledem žáků a žákyň na...

Komparace spokojenosti žáků škol využívajících systémy řízení kvality s žáky běžných škol

Comparison of satisfaction of students in schools using quality management systems with students of mainstream schools

Roman Liška, Jaroslav Veteška

e-Pedagogium 2021, 21(3):20-41 | DOI: 10.5507/epd.2021.027  

Příspěvek je věnován problematice kvality školy, resp. systémům řízení kvality (dále QMS), které využívají střední odborné školy v České republice. Byla provedena komparační studie, jejímž cílem bylo vyhodnotit a porovnat rozdíly mezi vnímáním spokojenosti žáků ve školách, které využívají QMS, a školách, kde tyto systémy využívány nejsou. Pro studii byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover. Výzkum byl proveden v 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů v sedmi krajích České republiky. Do výzkumu bylo zařazeno 6 454 dotazníků od žáků a 21 od...

Jazykové potřeby akademických pracovníků v České republice

Language Needs of Academics in the Czech Republic

Simona Pecková

e-Pedagogium 2021, 21(3):42-52 | DOI: 10.5507/epd.2021.021  

Cílem práce bylo zjistit, zda lidé pracující jako akademičtí pracovníci považují svou jazykovou vybavenost za dostatečnou k tomu, aby publikovali v anglickém jazyce a v angličtině přednášeli své konferenční příspěvky. Zvolili jsme smíšený design výzkumu, výzkumnými nástroji byl dotazník a rozhovory. Bylo mj. zjištěno, že méně, než pětina respondentů absolvovalo v rámci svého doktorského studia průpravu v oblasti akademické angličtiny. Také méně, než pětina respondentů má dovednosti v anglickém jazyce dostatečné na to, aby si sami mohli psát své příspěvky do kvalitních vědeckých časopisů a tyto příspěvky byly redakcemi přijímány bez výhrad k jazyku.

Rozvíjení žádoucích axiologických hodnot u žáků druhého stupně základní školy prostřednictvím publikace Děti s hvězdou

Developing the Desired Axiological Values of the Lower-Secondary School Pupils through the publication Children with a Star

Milan Mašát

e-Pedagogium 2021, 21(3):53-69 | DOI: 10.5507/epd.2021.032  

V tomto textu prezentujeme možné využití publikace Maria Escobara Děti s hvězdou (2020) ve výchovně-vzdělávací praxi se zaměřením na druhý stupeň základní školy. Po úvodu, v němž přibližujeme metodologii analýzy Escobarova narativu a ve kterém nastiňujeme aktuálnost problematiky šoa pro současnou společnost, se v teoretické části příspěvku věnujeme reprezentaci pojmů šoa a holokaust v kurikulárních dokumentech vybraných zemí s důrazem na Českou republiku. Dále uvádíme očekávané výstupy vybraných vzdělávacích oborů a průřezových témat, které lze naplňovat na základě daného uměleckého vyprávění. V praktické části příspěvku se zabýváme možným uplatněním...

Preprimární vzdělávání v ČR, Anglii a na Novém Zélandu

Preprimary education in Czech Republic, England and New Zealand

Ondřej Koželuh

e-Pedagogium 2021, 21(3):70-84 | DOI: 10.5507/epd.2021.025  

Cílem předkládané studie je komparovat preprimární sféru vzdělávání ve všech třech zemích, porovnat shodné i odlišné aspekty vzdělávacích systémů a popsat zkoumané jevy preprimárního vzdělávání jednotlivých zemí na základě shody, podobnosti nebo rozdílnosti s cílem najít inspirativní prvky. Data potřebná k analýze budou převzata z databází OECD a Eurydice, kurikul preprimárního vzdělávání daných zemí a oficiálních materiálů publikovaných jednotlivými ministerstvy. Design výzkumu je desk research. Komparace doložila, že každá zkoumaná země může v určitém ohledu sloužit jako vzor těm ostatním (např. povinný poslední předškolní rok v ČR, vysoké finanční...

Efektivita fonologickej terapie Metaphon

Efficiency of phonological therapy Metaphon

Dana Buntová, Kristína Prosuchová

e-Pedagogium 2021, 21(3):85-98 | DOI: 10.5507/epd.2021.026  

Článok prináša informácie o efektivite fonologickej terapie Metaphon v slovenských podmienkach. Využíva terapiu minimálnych párov, obohacuje ju o explicitný nácvik rozlišovania dištinktívnych znakov foném. Pojmy označujúce charakteristické vlastnosti hlások sú primerané kognitívnej úrovni dieťaťa. Rozlišovanie artikulačného miesta prebieha najskôr na úrovni izolovaných hlások a na úrovni slov. Explicitné vedomosti sa využili pri homofónii, komunikačnom zlyhaní, konverzačnej oprave počas terapie. Dve deti predškolského veku s fonologickou poruchou mali po terapii lepšiu zrozumiteľnosť reči, znížil sa výskyt cieľových fonologických procesov. Voľba cieľov...

Recenze

God and the Pandemic

Renata Kárníková

e-Pedagogium 2021, 21(3):99-100 | DOI: 10.5507/epd.2021.017  

Učitelské vyhoření

Terezie Lípová

e-Pedagogium 2021, 21(3):101-103 | DOI: 10.5507/epd.2021.019  

Psychologie učení: Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi

Jana Černá

e-Pedagogium 2021, 21(3):104-105 | DOI: 10.5507/epd.2021.005