e-Pedagogium 2021, 21(3):20-41 | DOI: 10.5507/epd.2021.027
Komparace spokojenosti žáků škol využívajících systémy řízení kvality s žáky běžných škol
- Kontakt:
- a Katedra andragogiky a managementu vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Česká republika
Příspěvek je věnován problematice kvality školy, resp. systémům řízení kvality (dále QMS), které využívají střední odborné školy v České republice. Byla provedena komparační studie, jejímž cílem bylo vyhodnotit a porovnat rozdíly mezi vnímáním spokojenosti žáků ve školách, které využívají QMS, a školách, kde tyto systémy využívány nejsou. Pro studii byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover. Výzkum byl proveden v 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů v sedmi krajích České republiky. Do výzkumu bylo zařazeno 6 454 dotazníků od žáků a 21 od ředitelů. Hlavní výzkumnou skupinu tvořilo pět škol, šestnáct škol tvořilo kontrolní skupinu. Byly ověřovány dvě hlavní a tři dílčí hypotézy zjišťující rozdíly ve vnímání spokojenosti žáků s jejich školou, s kvalitou výuky, vyučujícími a technickým vybavením. Žáci škol využívajících QMS hodnotili svoji školu v některých aspektech lépe než žáci škol, kde systém řízení kvality nebyl zaveden.
Klíčová slova: management, spokojenost, systémy řízení kvality, škola, školní klima.
Comparison of satisfaction of students in schools using quality management systems with students of mainstream schools
The study deals with the issue of school quality, specifically, Quality Management Systems (hereinafter referred to as "QMS"), which are used by secondary vocational schools in the Czech Republic. The conducted study wants to evaluate and compare the impact of the most commonly used quality management systems on student satisfaction and attitudes towards school. A standardized questionnaire developed by the Leibniz Universität Institute for Pedagogy and Adult Education Hannover was used. The survey was conducted at 21 secondary vocational schools of various school authorities and sizes in seven regions of the Czech Republic. The questionnaires were given to 6 454 students and 21 principals. The main research group consisted of five schools; sixteen schools formed a control group. Two main and three partial hypotheses were tested, aiming to measure the overall impact of QMS on students' satisfaction with their school, with the quality of teaching, their teachers and technical equipment. The results show that students of schools using QMS evaluate their school slightly better than students from schools that have not implemented the QMS.
Keywords: management, satisfaction, quality management systems, school, school climate.
Vloženo: 19. leden 2021; Revidováno: 12. září 2021; Přijato: 23. září 2021; Zveřejněno: 22. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Baxter Magolda, M. B. (1992). Students' epistemologies and academic experiences: Implications for pedagogy. The Review of Higher Education, 15(3), 265-287.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
- Detert, J. R., Schroeder, R. G. & Mauriel, J. J. (2000). A framework for linking culture and improvement initiatives in organizations. Academy of Management Review, 25(4), 850-863. https://doi.org/ 10.5465/AMR.2000.3707740.
Přejít k původnímu zdroji...
- Díez, F., Iraurgi, I., & Villa, A. (2018). Quality management in schools: Analysis of mediating factors. South African Journal of Education, 38(2), 1-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fernández-Cruz, F. J., Rodríguez-Mantilla, J. M., & Díaz, J. F. (2020). Impact of the application of ISO 9001 standards on the climate and satisfaction of the members of a school. In International Journal of Educational Management. https://doi.org/10.1108/IJEM-10-2018-0332.
Přejít k původnímu zdroji...
- Niedersächsisches Kultusministerium. (2011). Handbuch: Schulisches Controlling. Niedersachsisches Kultusministerium. https://www.mk.niedersachsen.de/download/4397.
- Harvey, A., & Kamvounias, P. (2008). Bridging the implementation gap: a teacher-as-learner approach to teaching and learning policy. Higher Education Research and Development, 27(1), 31-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cheng, Y. Y., Lyu, J., & Lin, Y. (2004). Education Improvement through ISO 9000 Implementation: Experiences in Taiwan. International Journal of Engineering Education, 20(1), 91 ± 95. Tempus Publications. https://www.ijee.ie/articles/Vol20-1/IJEE1468.pdf.
- Chvál, M. (2012). Školy na cestě ke kvalitě: systém podpory autoevaluace škol v ČR. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jåstad, A., & Cosma, A. (2020). Spotlight on adolescent health and well-being: Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada: International report. Retrieved July 08, 2020, from http://www.hbsc.org/publications/international/.
- Jirečková, I. (2011). Kritéria kvality školy z pohledu České školní inspekce a systémů řízení kvality ISO a CAF. Pedagogická orientace, 21(1), 70-84.
- Johnson, F.C., & Kattman, R. (2003). Successful applications of quality systems in K-12 schools. Milwaukee, WI: ASQ Quality Press.
- Kočvarová, I. (2013). Spokojenost klientů školy očima vedoucích a pedagogických pracovníků. Orbis Scholae 7(1), 67-77 Dostupné z: http://www.orbisscholae.cz/index.php?option=com_content &view=article&id=120&Itemid=117.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lasida, J., Isola, R., & Sarasola, M. (2016). Estudio de impacto de instrumentos de evaluación y mejora de centros educativos: Impact study of evaluation and improvement tools of schools. Páginas de Educación, 9(1), 20-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita.
- Maťašová, Z. (2006). TQM - Total Quality Management. Metodický portál RVP: Články [online]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/934/TQM---TOTAL-QUALITY-MANAGEMENT.html.
- Michek, S. a kol. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
- Michek, S. (2008). Přístupy k řízení kvality v odborném vzdělávání: příklady pokynů, doporučení, modelů, nástrojů, rámců a standardů kvality z vybraných zemí západní a severní Evropy. Praha: NÚOV.
- Nenadál, J. (2015). Comprehensive quality assessment of Czech higher education institutions. International Journal of Quality and Service Sciences, 7(2/3), 138-151. https://doi.org/10.1108/IJQSS-03-2015-0037.
Přejít k původnímu zdroji...
- Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years: A scheme. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Prášilová, M. & Vašťatková, J. (2006). Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika,56(3), 273-284.
- Průcha, J. (1996). Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: Masarykova univerzita.
- Rabušic, L., Soukup, P., & Mareš, P. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS) (2., přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita.
- Richardson, J. T. E. (2005). Instruments for obtaining student feedback: A review of the literature. Assessment & Evaluation in Higher Education, 30(4), 387-415.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sakic, M. & Raboteg-Saric, Z. (2011). School and classroom climate and student (dis)satisfaction with school. In Miljkovic, D. & Rijavec, M. (Eds.), Positive Psychology in Education, Book of Selected Papers (117-132). Zagreb: Faculty of Teacher Education, University of Zagreb & ECNSI.
- Sallis, E. (2002). Total quality management in education. London: Kogan Page.
- Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum - SDA Info 7(2) 125-148, http://dx.doi.org/10.13060/23362391.2013.127.2.41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stensaker, B. (2007). Impact of quality processes. In L. Bollaert, S. Brus, B. Curvale, L. Harvey, E. Helle, H. T. Jensen, J. Komljenovic, A. Orphanides & A. Sursock (eds). Embedding quality culture in higher education: A selection ofpapers from the 1st European Forum for Quality Assurance. Belgium: European University Association.
- Supporting system-wide quality assurance in VET. (2009). European Network for Quality Assurance in VET. https://www.eqavet.eu.
- Trojan, V. (2015). Ředitel současné školy: pět aktuálních situací a jejich řešení. Raabe.
- Trnka, Z. (2002). Zavádění systému jakosti podle ISO 9001:2001 v oblasti vzdělávání. In Návrh systému certifikace vzdělávacích institucí v souladu s požadavky ČSN EN ISO 9001:2000. Brno: Asociace institucí vzdělávání v ČR, 10-15.
- Vašťatková, J., & Michek, S. (2010). Modely řízení kvality a škola: studijní texty pro distanční vzdělávání. Olomouc: UP.
- Vašťatková, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP.
- Wiers-Jenssen, J., Stensaker, B. & Grøgaard, J. B. (2002). Student satisfaction: towards an empirical deconstruction of the concept. Quality in Higher Education, 8(2), 183-195. DOI: 10.1080/ 1353832022000004377.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zarzuelo, A. M., Mantilla, J. M. R., Cruz, F. J. F., & Díaz, J. F. (2018). Climate and Satisfaction: Comparative study of the impact of ISO:9001 STANDARDS and the EFQM model on schools. In ECER 2018. European Educational Research Association. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/23/contribution/43790/.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.