e-Pedagogium 2021, 21(3):42-52 | DOI: 10.5507/epd.2021.021

Jazykové potřeby akademických pracovníků v České republice

Simona Pecková
Kontakt:
Katedra cizích jazyků, Vysoká škola obchodní, o. p. s., Spálená 76/14, Praha 1 - Nové Město

Cílem práce bylo zjistit, zda lidé pracující jako akademičtí pracovníci považují svou jazykovou vybavenost za dostatečnou k tomu, aby publikovali v anglickém jazyce a v angličtině přednášeli své konferenční příspěvky. Zvolili jsme smíšený design výzkumu, výzkumnými nástroji byl dotazník a rozhovory. Bylo mj. zjištěno, že méně, než pětina respondentů absolvovalo v rámci svého doktorského studia průpravu v oblasti akademické angličtiny. Také méně, než pětina respondentů má dovednosti v anglickém jazyce dostatečné na to, aby si sami mohli psát své příspěvky do kvalitních vědeckých časopisů a tyto příspěvky byly redakcemi přijímány bez výhrad k jazyku.

Klíčová slova: angličtina pro akademické účely, akademické psaní, akademické prezentace, čtení autentických textů v angličtině.

Language Needs of Academics in the Czech Republic

The aim of the paper is to find out whether Czech academics consider their skills in the English language good enough to publish their papers in international scientific journals and to give presentations in English at international conferences. We used a mixed design of research, the research tools were a questionnaire and interviews. We found out that less than a fifth of the respondents went through a course of academic English within their doctoral studies. Similarly, less than a fifth of the respondents have skills in English that enable them to publish autonomously in international scientific journals.

Keywords: English for Academic Purposes (EAP), academic writing, academic presentations, reading of authentic texts in English.

Vloženo: 12. duben 2021; Revidováno: 8. červenec 2021; Přijato: 10. červenec 2021; Zveřejněno: 22. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pecková, S. (2021). Jazykové potřeby akademických pracovníků v České republice. e-Pedagogium21(3), 42-52. doi: 10.5507/epd.2021.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Cohen, A. (2005). Teaching Academic ESL Writing: Practical techniques in vocabulary and grammar. Studies in Second Language Acquisition, 27(1), 109-110. DOI:10.1017/S0272263105240056. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Corson, D. (2008). The Learning and Use of academic English words. Language Learning, 47(4), 671-718. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00025 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cowie, A. P., & Heaton, J. B. (Eds.). (1977). English for Academic Purposes: Papers on the Language Problems of Overseas Students in Higher Education in the UK. British Association for Applied Linguistics.
  4. Jordan, R. R. (1997). English for academic purposes: a guide and resource book for teachers. Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  5. McCarthy, M. & O'Dell, F. (2009). Academic vocabulary in use. Cambridge University Press.
  6. Philpot, S. (2011). Academic skills. Reading, writing and study skills. Level 2. Oxford University Press.
  7. Philpot, S. & Curnick, L. (2011). Academic skills. Listening, speaking and study skills. Level 2. Oxford University Press.
  8. Schlight, R. (2018). Teaching writing for academic purposes to multilingual students: Instructional approaches. Applied Linguistics, 39(5), 766-769. https://doi.org/10.1093/applin/amx050. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Štěpánek, L. (2018). Academic English - Akademická angličtina, Průvodce anglickým jazykem pro studenty, akademiky a vědce. Grada Publishing.
  10. Vidal, K. (2003). Academic listening: A source of vocabulary acquisition? Applied Linguistics, 24(1), 56-89. https://doi.org/10.1093/applin/24.1.56. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.