e-Pedagogium, 2020 (roč. 20), číslo 1
Úvod
Úvod
Introduction
Ondřej Duda, Alena Jůvová
e-Pedagogium 2020, 20(1)
Články
Vybrané aspekty profesního přesvědčení začínajících učitelů
Selected Aspects of the Professional Beliefs of Novice Teachers
Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke
e-Pedagogium 2020, 20(1):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2020.002
V této studii autorky předkládají parciální výsledky longitudinálního výzkumného záměru zaměřeného na analýzu formování vybraných aspektů profesního přesvědčení začínajících učitelů. Usilují o zodpovězení otázky, jak sami učitelé reflektují a následně interpretují své mentální reprezentace k profesnímu přesvědčení a jak nahlížejí na aspekty jeho formování. Výzkum byl realizován kvalitativním designem, data získaná především z hloubkových rozhovorů a ohniskových skupin byla následně podrobena otevřenému, axiálnímu a selektivnímu kódování.
Informační a komunikační technologie a děti v základní škole speciální
Information and Communication Technologies and Children in Special Primary School
Miroslav Meier, Jitka Kučerová
e-Pedagogium 2020, 20(1):16-26 | DOI: 10.5507/epd.2019.028
Článek přináší výsledky výzkumu, který zjišťoval využívání informačních a komunikačních technologií u dětí v základních školách speciálních a v rodinách těchto dětí. V rámci výzkumu bylo mj. porovnáváno využívání informačních a komunikačních technologií u dětí v základních školách speciálních a v rodinách těchto dětí.
Rodiče jako spoluaktéři inkluzivního vzdělávání
Parents as co-attendants to inclusive education
Klára Lenkvíková Seltenhoferová
e-Pedagogium 2020, 20(1):27-44 | DOI: 10.5507/epd.2020.005
Cílem článku je objasnit význam spolupráce rodičů se školou v inkluzivním vzdělávání a přispět tak k aktuálnímu tématu inkluzivního vzdělávání. Výzkum byl zaměřen na zpracování tří případových studií vybraných škol s inkluzivním pojetím. V rámci případových studií byly v každé z těchto škol realizované tři rozhovory s učiteli a tři rozhovory s rodiči. V článku jsou předloženy výsledky výzkumu ze tří škol, které podporovaly inkluzivní vzdělávání ještě před nabytím účinnosti novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Krátkodobý vplyv didaktickej aplikácie učiva o kvete rastlín na postoje, vedomosti a predstavy žiakov základných škôl
Short-term effect of didactic applications of the flowering of plants to attitudes, knowledge and ideas of pupils in primary schools
Radoslav Kvasničák, Jana Genšiniaková
e-Pedagogium 2020, 20(1):45-62 | DOI: 10.5507/epd.2019.033
V súčasnom školskom systéme na Slovensku je učivo o rastlinách preberané v učebnici Biológia pre 6. ročník ZŠ vo forme názorných fotografií. V minulosti bol obsah učiva o rastlinách znázornený vo forme farebných kresieb. Predmetom výskumu bolo zistiť vplyv didaktickej aplikácie učiva o rastlinách s obsahovým zameraním kvet, prezentovaný žiakom vo forme kreslených obrázkov, farebných fotografií a pozorovaním živého modelu rastliny s kvetom. Cieľom výskumu bolo porovnať, ktorá z použitých názorných ukážok učiva o kvete bude mať pozitívny vplyv na formovanie žiackych postojov, vedomostí a predstáv o rastlinách. Signifikantné vplyvy sa potvrdili na úrovni...
Recenze a krátké zprávy
Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe
Pavla Šindlerová, Vlado Balaban
e-Pedagogium 2020, 20(1)
Hodnoty, túžby a obavy mládeže
Marcela Šarvajcová
e-Pedagogium 2020, 20(1)
Metodik prevence a jeho role na základní škole
Veronika Štenclová
e-Pedagogium 2020, 20(1)
Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy
Vlado Balaban
e-Pedagogium 2020, 20(1)