e-Pedagogium, 2020 (roč. 20), číslo 1

Úvod

Úvod

Introduction

Ondřej Duda, Alena Jůvová

e-Pedagogium 2020, 20(1)  

Články

Vybrané aspekty profesního přesvědčení začínajících učitelů

Selected Aspects of the Professional Beliefs of Novice Teachers

Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke

e-Pedagogium 2020, 20(1):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2020.002  

V této studii autorky předkládají parciální výsledky longitudinálního výzkumného záměru zaměřeného na analýzu formování vybraných aspektů profesního přesvědčení začínajících učitelů. Usilují o zodpovězení otázky, jak sami učitelé reflektují a následně interpretují své mentální reprezentace k profesnímu přesvědčení a jak nahlížejí na aspekty jeho formování. Výzkum byl realizován kvalitativním designem, data získaná především z hloubkových rozhovorů a ohniskových skupin byla následně podrobena otevřenému, axiálnímu a selektivnímu kódování.

Informační a komunikační technologie a děti v základní škole speciální

Information and Communication Technologies and Children in Special Primary School

Miroslav Meier, Jitka Kučerová

e-Pedagogium 2020, 20(1):16-26 | DOI: 10.5507/epd.2019.028  

Článek přináší výsledky výzkumu, který zjišťoval využívání informačních a komunikačních technologií u dětí v základních školách speciálních a v rodinách těchto dětí. V rámci výzkumu bylo mj. porovnáváno využívání informačních a komunikačních technologií u dětí v základních školách speciálních a v rodinách těchto dětí.

Rodiče jako spoluaktéři inkluzivního vzdělávání

Parents as co-attendants to inclusive education

Klára Lenkvíková Seltenhoferová

e-Pedagogium 2020, 20(1):27-44 | DOI: 10.5507/epd.2020.005  

Cílem článku je objasnit význam spolupráce rodičů se školou v inkluzivním vzdělávání a přispět tak k aktuálnímu tématu inkluzivního vzdělávání. Výzkum byl zaměřen na zpracování tří případových studií vybraných škol s inkluzivním pojetím. V rámci případových studií byly v každé z těchto škol realizované tři rozhovory s učiteli a tři rozhovory s rodiči. V článku jsou předloženy výsledky výzkumu ze tří škol, které podporovaly inkluzivní vzdělávání ještě před nabytím účinnosti novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Krátkodobý vplyv didaktickej aplikácie učiva o kvete rastlín na postoje, vedomosti a predstavy žiakov základných škôl

Short-term effect of didactic applications of the flowering of plants to attitudes, knowledge and ideas of pupils in primary schools

Radoslav Kvasničák, Jana Genšiniaková

e-Pedagogium 2020, 20(1):45-62 | DOI: 10.5507/epd.2019.033  

V súčasnom školskom systéme na Slovensku je učivo o rastlinách preberané v učebnici Biológia pre 6. ročník ZŠ vo forme názorných fotografií. V minulosti bol obsah učiva o rastlinách znázornený vo forme farebných kresieb. Predmetom výskumu bolo zistiť vplyv didaktickej aplikácie učiva o rastlinách s obsahovým zameraním kvet, prezentovaný žiakom vo forme kreslených obrázkov, farebných fotografií a pozorovaním živého modelu rastliny s kvetom. Cieľom výskumu bolo porovnať, ktorá z použitých názorných ukážok učiva o kvete bude mať pozitívny vplyv na formovanie žiackych postojov, vedomostí a predstáv o rastlinách. Signifikantné vplyvy sa potvrdili na úrovni...

Recenze a krátké zprávy

Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe

Pavla Šindlerová, Vlado Balaban

e-Pedagogium 2020, 20(1)  

Hodnoty, túžby a obavy mládeže

Marcela Šarvajcová

e-Pedagogium 2020, 20(1)  

Metodik prevence a jeho role na základní škole

Veronika Štenclová

e-Pedagogium 2020, 20(1)  

Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy

Vlado Balaban

e-Pedagogium 2020, 20(1)